Wat maakt de tassen van Polène Paris zo bijzonder? Antoine Mothay, oprichter van het Franse merk, deelt zijn inzichten in een exclusief gesprek met ELLE.
Ondanks dat Polène een jong merk is, heeft het al een onmiskenbare impact gemaakt op de lederwarenindustrie. Het merk bevindt zich in die begeerde categorie waar luxe look & feel samengaan met betaalbaarheid, en slaagt erin om onopvallend op te vallen met een signature stijl. Door het gebruik van boterzacht leder, praktische vormen en minutieuze afwerkingen genereerde het merk buzz online en offline. Terwijl het avontuur van Polène zich verder ontvouwt, geeft oprichter Antoine Mothay een inkijk in de oorsprong en essentie van het Franse tassenlabel.
Hoe is Polène ontstaan?
AM: "Ik heb Polène in 2016 opgericht met mijn broer en zus. We wilden een collectie die sterke en iconische ontwerpen combineert met materialen van de hoogste kwaliteit en een vakmanschap dat ten dienste staat van creativiteit. We hebben meer dan een jaar in Spanje doorgebracht om ateliers te vinden die onze visie begrepen."
Hoe zou je de stijl van Polène beschrijven?
"Polène staat voor een deel van vrouwelijkheid, met vloeiende lijnen en volumes die sculpturale stukken creëren. Onze stukken zijn uniek en direct herkenbaar. We willen met onze modellen een bepaalde poëzie oproepen. De organische rondingen van de tassen zijn direct geïnspireerd door de natuur om ons heen. We houden van contrasten: een bepaald beeld van eenvoud, soepelheid en lichtheid, terwijl we ambitieuze structuren en verfijnde technieken in de fabricage verwerken. De Polène-campagnes worden uitgevoerd op plaatsen van ongerepte natuur, waar we genieten van de uitgestrektheid en de natuurlijke schoonheid van de locatie."
Wat is het signature model van het merk?
"Onze eerste creatie, de 'Numéro Un' tas, is extreem populair. Het design met curven en plooien is kenmerkend voor ons merk. We hebben dit model uitgebreid met mini, nano en micro versies."
Hoe zet je met Polène in op duurzaamheid?
"Onze productie is gecentraliseerd in Ubrique (Spanje) om onze impact te beperken. We streven ernaar om onze leerresten te hergebruiken, zoals in het project 'Les Mains', waarbij ambachtslieden unieke objecten creëren uit onze restmaterialen."
Hoe houdt het merk een balans tussen trends en tijdloosheid?
"Polène ontwikkelt een minimalistische en tijdloze esthetiek. Onze ontwerpen zijn niet onderhevig aan de vergankelijke aard van trends, wat weerspiegeld wordt in onze duurzame materialen en vormen."
De concurrentie in lederwaren is enorm, hoe proberen jullie zich te onderscheiden?
"We proberen niet te veel na te denken over de concurrentie. We streven er elke dag naar, met vele eisen, om modellen te maken met een extreem hoge waarde door hun ontwerp en vakmanschap."
"Onze creatieve studio is gevestigd in Parijs en omvat ons creatieve team van ontwerpers en ons prototyping-atelier. De meesten in het team werken al sinds dag één bij ons. In tegenstelling tot andere merken die het ontwerpproces beginnen met schetsen, beginnen we direct met microfiber, een product vergelijkbaar met leer en gemakkelijk te manipuleren om de vorm van leer aan te nemen. Het is een experimenteel maar praktisch proces dat ons in staat stelt onze kenmerkende curven en plooien veel gemakkelijker te visualiseren."
Het gaat hard voor Polène op sociale media en op de internationale markt. Hoe verklaar je dit succes?
"Polène is een merk dat alles op haar product heeft ingezet. Dit is de kern van onze strategie en wat een organische buzz rond het merk creëert. We zijn trots op het hebben van merkambassadeurs die oprecht van onze producten houden en dit weerspiegelen op sociale media. Dat gebeurt allemaal heel natuurlijk."