In een sfeervol Amsterdams hotel treffen we Carolina Adriana Herrera. Ze deelt niet alleen een naam, maar ook een passie voor mode en parfums met haar bekende moeder, die ze tijdens ons gesprek liefdevol 'mother Carolina' noemt. Sinds de lancering van de eerste Good Girl in 2016, nu de op één na bestverkochte geur ter wereld, speelde Carolina Adriana een cruciale rol in het verpletterende succes. Met de gloednieuwe Good Girl Blush Elixir bewijst ze dat de formule nog lang niet uitgeput is.
Tijdens ons gesprek wordt duidelijk dat Carolina Adriana Herrera de veelzijdigheid belichaamt die verstopt zit in haar creaties. Ze is Creative Director of Beauty, maar heeft ook een achtergrond in film, juweelontwerp en een grote liefde voor kunst. "Vrouwen kunnen alles zijn, we moeten de kracht en dualiteit in onszelf zoeken en die omarmen", legt ze vol overtuiging uit. Haar woorden raken de kern van haar nieuwste geur, een ode aan het mysterieuze, het ondeugende en het speelse in alle good girls.
Je lanceerde inmiddels al talloze Good Girl-parfums, hoe past de nieuwe Good Girl Blush Elixir in de collectie?
"Het Elixir is bloemig, houtachtig en sensueel. Wij vrouwen zijn veelzijdig, we zijn een combinatie van tegenstellingen. We kunnen boos en vredig zijn, ondeugend en goed. Dat roept de geur op. De jasmijn en de tonkaboon symboliseren het verschil tussen licht en donker. Deze geur is nog steeds vrouwelijk, zoals de Good Girl Blush, maar krachtiger. Het is een spel van contrasten."
De Good Girl flacons zijn net zo iconisch als de geuren. Hoe kwam dat idee tot stand?
"De fles was iets nieuws op de markt, een object van verlangen. Het duurde drie jaar om Good Girl te maken, omdat het vinden van een elegante schoen als fles zo moeilijk bleek. Alsof dat nog niet genoeg was, werd ons prototype ook nog eens gestolen op een eerste voorstelling... Het was een technisch hoogstandje dat lang nodig had om volledig goed te zitten. Ook de geur was een proces, omdat we zochten naar dat contrast tussen licht en donker."
De Good Girl-lijn draagt een boodschap van kracht en dualiteit. Hoe vind je dat terug in jezelf, je moeder, de vrouwen rondom jou?
"Die dualiteit zit in ieder van ons en moeten we omarmen. En als je het niet ziet, zoek het dan. Het is iets waar we trots op moeten zijn. Wij vrouwen zijn krachtig, we zijn kwetsbaar, we kunnen al deze dingen zijn. We kunnen kinderen krijgen, we kunnen werken, we kunnen reizen. We kunnen moeder, geliefde en partner zijn. Anders beperken we onszelf. Ik denk dat de parfums daarom zo'n succes zijn."
De Good Girl-vrouw is hedendaags en mysterieus, net zoals mijn moeder
Je hebt eerder gezegd dat alles een inspiratie kan zijn?
"Nog voor inspiratie komt nieuwsgierigheid. Als je van kunst, film, literatuur houdt, neem je daar een beetje van en stop je dat in je onderbewustzijn. Het zou veel druk zijn om het andersom te doen en actief naar inspiratie te zoeken. Als je van verschillende dingen houdt en nieuwsgierig bent, komt het op het juiste moment naar buiten."
Hoe ben je in het vak gerold, was het altijd al de bedoeling om in het bedrijf van je moeder te werken?
"Mijn carrière begon met het tweede Carolina Herrera-parfum in 1997. Het was niet gepland, maar begon omdat ik op het juiste moment op de juiste plaats was. Mijn moeder vroeg me om te helpen met een geur, want hoewel we dezelfde naam delen, zijn we heel verschillend. Ze wilde een parfum waarin de verschillende generaties en de verschillende gezichtspunten van New York samenkomen. Dat was 212. En hier ben ik al die jaren later."
"Lange tijd werkte ik tegelijkertijd aan parfums en films, ik produceerde zelfs een documentaire. Maar toen ik een gezin startte, ben ik me volledig gaan focussen op de parfums. In 2020 werd ik benoemd tot Creative Director of Beauty."
Hoe zorg je ervoor dat je trouw blijft aan het DNA van Carolina Herrera als kledingmerk, maar toch genoeg je eigen stempel kan drukken?
"Mode en parfum zijn twee verschillende werelden. In de mode veranderen trends snel, elk seizoen is weer anders. Met beauty, en vooral met parfum, streven we naar klassiekers die minstens tien jaar relevant blijven. Hoe doen we dat? Door het DNA van het merk te respecteren. Good Girl en 212 zijn daar perfecte voorbeelden van. 212 was mijn eerste project en is echt een ode aan New York. Het was de tijd waarin de stad een culturele smeltkroes was. Ons modehuis is daar gestart, en in de jaren tachtig en negentig was mijn moeder een icoon in het nachtleven. Dat alles is verweven in ons DNA. Deze vrouw, de Good Girl, ze is de belichaming van Carolina Herrera: hedendaags en mysterieus, net zoals mijn moeder."
De Good Girl-geuren doen het goed op sociale media bij een jongere generatie. Hoe verklaar je dat?
"Ik kwam erachter via mijn dochter! Het is ironisch, want zoals je weet met kinderen is wat er thuis gebeurt het laatste wat ze zien. En nu het parfum overal op TikTok is, willen al hun vrienden een Good Girl. Dat is makkelijk, want met Kerstmis geef ik iedereen een fles en zijn ze allemaal blij. (lacht) Mijn kinderen zijn opgegroeid met alle parfums thuis, met ik die aan het testen was, en ze waren echt zo van, 'whatever'. Dus de kracht van sociale media is ongelooflijk. Het is dat gevoel van erbij horen, denk ik."
Het is de betekenis die elke vrouw aan een parfum geeft dat het tot een succes maakt
Vooral op TikTok worden ze vaak als de ultieme 'Party Girl' parfums bestempeld. Ben je het daar mee eens?
“Het is zo grappig, mijn moeder, die 85 is, heeft Good Girl in haar badkamer en gebruikt het voor het slapengaan. En mijn peetdochter, die 16 is, werd betrapt door haar moeder toen ze een volle fles in haar tas verstopte voordat ze uitging. Ze had met opzet een grote handtas meegenomen waar het parfum in paste. (lacht) Dat is het mooie aan geuren, er zijn geen regels. Ik heb natuurlijk richtlijnen en een verhaal bij het creëren van een parfum, maar zodra het gelanceerd is, hou ik van de chaos. Het is de betekenis die elke vrouw eraan geeft dat het tot een succes maakt."
Good Girl is momenteel het tweede bestverkochte parfum ter wereld. Had je dit ooit verwacht?
"Je verwacht het nooit, maar je hoopt het wel. We doen bij elke lancering moeite, maar je denkt nooit 'ik heb het gemaakt'. Je moet hard blijven werken. De nummer twee zijn was een schok voor iedereen, zelfs al waren we er zeker van dat we het echt goed vonden en iets innovatiefs deden. Het zijn deels de ingrediënten en de fles, maar ook de boodschap resoneert met zo veel mensen. Door de geur willen we je krachtig laten voelen, maar elke vrouw interpreteert dat anders. Dat is de schoonheid van parfum."