'Maak me mooi'. Dat is de opdracht die de jonge Amerikaanse Esther Honig aan 25 freelance grafische vormgevers gaf. Overal ter wereld gingen photoshop-experten aan de slag met Honigs foto om de jonge vrouw aan het heersende schoonheidsideaal van hun land te laten voldoen. De resultaten haar 'Before & After' project zijn opmerkelijk.
Het idee van Esther Honig was eenvoudig. De Amerikaanse vroeg via Fiverr (een internationale verzamelbank voor freelancers) aan 25 vormgevers een neutrale foto zodanig te bewerken totdat het resultaat aan het heersende ideaalbeeld van hun land voldeed.
Door de grote verschillen in de bewerkte foto's, kon Honig al snel concluderen dat er niet zoiets als een universeel schoonheidsideaal bestaat. 'Dankzij Photoshop slagen we erin het onrealistisch schoonheidsideaal te bereiken. Wanneer we die schoonheidsidealen op wereldwijde schaal vergelijken, wordt alleen maar duidelijk dat het nastreven van een ideaalbeeld iets ongrijpbaar is.', concludeert Honig op haar website.