Geen thema dat meer tot de verbeelding spreekt dan erotiek. Al eeuwenlang stellen kunstenaars het menselijk lichaam voor als lustobject, nu eens subtiel en sensueel, dan weer expliciet of obsceen. In de expo ‘Les Liaisons Désireuses’ komen de meesten aan bod in een opwindend verleidingsspel. ELLE praat met Koen De Vlieger, directeur van Kasteel d’Ursel.

Wat mag de bezoeker zoal verwachten van deze expo?

“De tentoonstelling is opgevat als een ontdekkingstocht verspreid over de drie verdiepingen van het kasteel. Je vindt er 18de- en 19de-eeuwse erotische objecten en schilderijen uit collecties van Belgische musea en verzamelaars, maar de focus ligt vooral op hedendaagse kunst. Tientallen kunstenaars uit binnen- en buitenland brengen een verrassende, veelzijdige blik op lust, verleiding en verlangen: van fotografie, video en textiel tot collages, schilder- en beeldhouwkunst.”

expo, tentoonstelling, museum

‘Couple at the Apple Hotel (Causeway-Bay, Hong-Kong)’, 2020, Joëlle Dubois

Welke zijn de meest bijzondere stukken uit de collectie?

“Er komen enkele grote namen aan bod, zoals Wim Delvoye, Dirk Braeckman en zelfs Picasso, maar volgens mij zijn het de ietwat onbekendere artiesten die de zinnen prikkelen. De Aalsterse Peggy Wauters bijvoorbeeld, ontleedt pornografische scènes pixel per pixel en rijgt ze opnieuw aaneen tot een brief, een schilderij of een foto. Het expliciete wordt op die manier zachter, het ontrafelde banaal. Ook het ‘Kama Sutra Alfabet’ van de Franse kunstenares Malika Favre doet de hoofden draaien – letterlijk–, net als de kleurrijke schilderijen van de Gentse Joëlle Dubois, waarin ze de rol van sociale media belicht. We zien vrouwen in hun dagelijkse routines, vaak halfnaakt, met ongeschoren benen en in onflatteuze poses. Een groot contrast met het gelikte ideaalbeeld dat ze online tegenkomen.”

Hoe anders benaderen kunstenaars het thema van erotiek vandaag in vergelijking met in de 18de en 19de eeuw?

“Er is misschien niet echt een verschil in aanpak tussen vroeger en nu. Helaas is het wel zo dat er in de kunstgeschiedenis om allerlei redenen veel minder aandacht is geweest voor het werk van vrouwelijke kunstenaars. Daardoor krijg je een vrij eenzijdige en objectiverende kijk op erotiek. In ‘Les Liaisons Désireuses’ tonen we vooral werk van vrouwelijke artiesten, die het thema toch anders benaderen. Verwacht dus geen Pirelli-kalender, de expo gaat veel breder, verder en dieper dan dat.” (lacht)

‘Lassie’, Peggy Wauters

‘Les Liaisons Désireuses. Over lust, verleiding en verlangen’ loopt nog tot 13 oktober bij Kasteel d’Ursel in Hingene (individuele bezoekers op zondagnamiddag, groepen op weekdagen).