De Limburgse Tessa Borrenberghs maakt furore met haar minimalistische, nineties geïnspireerde modemerk. Vanuit haar achtergrond als product designer ontwerpt ze kledij die écht past, écht comfortabel zit en ook écht lang meegaat.
Wat heeft je geïnspireerd om Borrenberghs te starten?
“Het idee voor Borrenberghs groeide uit mijn eigen frustratie over fast fashion. Zo was het erg moeilijk om kleren te vinden die me pasten aangezien ik bovenaan maat S en onderaan maat M heb. Ik besloot dan maar zelf een naaimachine aan te schaffen en leerde naaien aan de hand van YouTube-filmpjes.”
“Ik studeerde op dat moment Product Design en volgde stage bij Underprotection in Kopenhagen, waar ik halsoverkop verliefd werd op de stad en haar inwoners. Tijdens mijn stage leerde ik enorm veel bij over duurzaamheid, waar ik tot dan toe eigenlijk bitter weinig over wist. Mijn ogen gingen open toen ik meer te weten kwam over onder andere toxische stoffen en kinderarbeid. Gedreven door het gevoel dat er écht iets moest veranderen, ging ik me hier steeds meer in verdiepen. Sustainability was toen nog niet sexy, zoals nu, het was vooral nog heel erg geitenwollensokken en niet fun. Dat moest anders, dacht ik.”
“Eenmaal afgestudeerd brak Corona aan en slonken mijn kansen op het vinden van een job aanzienlijk. Tegen die tijd kon ik best goed met een naaimachine overweg en kreeg ik de vraag om mondmaskers te stikken. Ik heb toen zo’n 3000 à 4000 maskers gestikt op vrijwillige basis in het ziekenhuis en het voelde heel fijn om op die manier mensen te kunnen helpen. Dit leidde uiteindelijk tot mijn eerste collectie die online meteen uitverkocht.”
Je ontwerpen zijn vrouwelijk en minimalistisch met een knipoog naar de jaren 90. Waar haal je je inspiratie?
“Voornamelijk uit Kopenhagen en Brussel, allebei enorm bruisende en creatieve plekken. Het contrast in die steden boeit me enorm. Verder laat ik me leiden door mijn achtergrond als industrieel ontwerper en mijn purpose om mensen te helpen. Het allerbelangrijkste vind ik dat de stukken uit mijn collectie van topkwaliteit zijn - goed gestikt en goed in elkaar gezet - maar ook dat de kledij aanpasbaar en functioneel is. Het lichaam van een vrouw verandert doorheen de dag, bijvoorbeeld door vochtopname. Door middel van straps zorg ik ervoor dat de kledij de hele dag door comfortabel zit. Ten slotte bekijk ik het lichaam als een vorm, waarrond ik de stof drapeer. Dat maakt het interessant.”
Duurzaamheid staat centraal bij Borrenberghs. Kan je hier meer over vertellen?
“Bij Borrenberghs gebruiken we reststoffen van ontwerpers als Dries van Noten, Christian Wynants, Marine Serre, Stella McCartney, Yves Saint Laurent, Natan Couture en meer. Tot nu toe werd alles op een made-to-order basis geproduceerd, in België. Naarmate het merk groeit, stelt het vraagstuk zich hoe we kunnen opschalen en tegelijkertijd verantwoord kunnen blijven produceren. Er is namelijk meer vraag dan aanbod, een echt luxeprobleem. Daarom zijn we de productie nu in kleine mate aan het opschalen in Portugal en Italië. Dit zie ik eerder als een samenwerking met een aantal lokale naaisters, waarbij we samen nadenken over de kledingstukken. Ik ga steeds op zoek naar bepaalde elementen die anders kunnen of anders moeten en probeer het principe van kledij op die manier heruit te vinden op zo’n duurzaam mogelijk niveau.”
Ook inclusieve maatvoering wordt steeds belangrijker in de modewereld. Hoe gaat Borrenberghs hiermee om?
“Klanten kunnen bij ons kledingstukken shoppen van maat XS tot 6XL. Ik vind dat iedereen recht heeft op mijn design, daarom bied ik ook een special request service aan waarbij kledij op maat kan worden gemaakt. Elk lichaam is zo anders, ik vind het dan ook absurd dat er maar een aantal maten zijn waaruit we als vrouw kunnen kiezen, die vaak weinig te maken hebben met een écht lichaam.”
Best veel BV’s zijn ondertussen al gespot in Borrenberghs-ontwerpen. Hoe voelt dat?
“Super! Soms vind ik het erg moeilijk om de impact van mijn merk in te schatten. Ik werk in een atelier van vijftig vierkante meter en ga niet veel naar buiten. Ik heb dus geen idee hoe vaak er over mijn merk wordt gepraat, al pik ik dit soms wel op via vrienden. Daarnaast krijg ik steeds meer aanvragen van BV’s, zowel persoonlijk als voor de rode loper, en dat vind ik echt fantastisch! Dit heb ik trouwens allemaal te danken aan Jennifer Heylen. Zij contacteerde me als eerste voor haar deelname aan De Slimste Mens.”
“Wanneer iemand zelfvertrouwen uitstraalt in mijn ontwerpen, maken ze deze nog veel mooier. Wat mij betreft, is dit het allermooiste compliment voor mijn kledij.”
Samen met Marie Van Puyenbroeck, Sander Bos, Marylène Madou, Matteo La Rosa en Jordy Arthur maak je deel uit van de Limburgse Zes.
“Toen Het Belang van Limburg ons uitriep tot de ‘Limburgse Zes’, wist ik niet welke reacties ik moest verwachten. Zelf kijk ik enorm op naar de Antwerpse Zes en ik zou in geen geval respectloos willen lijken, maar uiteindelijk is dit door iedereen super goed ontvangen. Net als zij vormen we een hechte vriendengroep van jonge fashion professionals. We steunen elkaar door lief en leed.”
Wat zijn jouw dromen voor de toekomst van Borrenberghs?
“Ik heb een hele waslijst aan dromen! Zo droom ik ervan om ooit Angèle te kunnen kleden. Ik vind haar geweldig, een echte powervrouw. Verder lijkt het me heerlijk om ooit fysieke winkels te hebben in steden als New York, Parijs, Brussel, Seoul, Tokyo. En dan heb ik het niet zomaar over een doorsnee boetiek, maar wel eentje met echte experiences waarbij bijvoorbeeld elke boetiek een andere soort collectie aanbiedt. Binnenkort willen we dan ook heel graag een pop-up uitproberen. Ik speel met het idee van een soort Borrenberghs ‘night shop’ waar je loungewear, lingerie en meer kan shoppen in de avonduren - want iedereen werkt toch overdag."
"Ten slotte hoop ik met Borrenberghs écht iets te kunnen veranderen op het vlak van duurzaamheid, om de manier van shoppen te veranderen en een shift in de mindset van de mensen teweeg te brengen. Dat is misschien wel mijn allergrootste droom: om een hele grote impact achter te laten.”