Shoppingtrip in Antwerpen? Sla The Menu niet over, de nagelnieuwe boetiek van Louise Proot vol schatten aan kleding en beauty.

Meer dan een boetiek, wil oprichter Louise een gemeenschap van gelijkgestemden bij elkaar brengen en hen verrassen met haar zorgvuldig gecureerde aanbod. “Iedereen is welkom in The Menu om te verkennen, te ontdekken, geïnspireerd te raken en zichzelf te laten zien.”

Hoe ben je in de modewereld gerold?

Louise Proot: “Ik ben al van jongs af aan enorm bezig met mode, ik weet het, het klinkt zo cliché… Ik speelde toen al ‘winkeltje’ met mijn neven en nichten, en neusde nieuwsgierig in mijn mama’s kast. Na mijn master Journalistiek aan de UGent koos ik voor een Master in International Fashion & Luxury Management aan het Institut Français de la Mode in Parijs. Het was het vak ‘Buying & Merchandising’ dat mijn goesting aanwakkerde om in deze richting verder te gaan. Ik deed mijn stage bij Mytheresa in München in het buying team voor Accessoires, hier leerde ik de kneepjes van het vak. Mytheresa is nog steeds de allerbeste op vlak van luxury e-commerce.”

“Later verhuisde ik naar Amsterdam om te starten bij De Bijenkorf. Een prachtig bedrijf, maar ik miste het creatieve aspect van op zoek te gaan naar nieuwe merken en trends. Toen dacht ik, dan doe ik het maar zelf!”

The Menu

Elias Asselbergh

Was het altijd al je droom om een eigen shop in Antwerpen te hebben?

“Ja, dat was het absoluut. Ik ben zelf afkomstig van de kust maar Antwerpen blijft toch wel dé modestad van België. Na een citytrip naar Kopenhagen vorige zomer waar ik talloze fantastische winkels heb bezocht, wist ik: nu is het de moment.”

Een fysieke boetiek openen vandaag vraagt lef, waarom verkoos jij de ‘echte’ winkelervaring boven een online shop?

“Ik merk dat mensen rondom mij – mezelf inclusief – terug op zoek zijn naar die in-store ervaringen en een gevoel van community en belonging. Het is fijn om in een kleinere boetiek te stappen met een aanbod dat al gecureerd is voor jou.”

Icone citation

Mijn doel is om jong talent van over de hele wereld samen te brengen

“Ook dat persoonlijke aspect tussen mezelf en de klanten speelt mee. Ik leer elke dag zoveel bij door in de winkel te staan en in contact te komen met de mensen: wie is mijn klant, waar zijn ze naar op zoek, waarom komen ze bij mij winkelen, wat missen ze nog in Antwerpen…”

The Menu

Elias Asselbergh

Wat maakt The Menu anders?

“Met The Menu wil ik nieuwe merken op de kaart zetten, in Antwerpen maar ook in België. Er is heel veel nieuw, jong talent van over de hele wereld en het is mijn doel om deze samen te brengen onder één dak. Ik kijk vooral naar merken uit New York en London (Diotima, Wales Bonner), maar even goed uit Kopenhagen, Barcelona en Seoul.”

Je verbleef in Parijs en Amsterdam, zijn daar boetieks of leuke adresjes die je inspireerden?

“Ongetwijfeld CARMEN in Amsterdam. Ik heb Carmen Atiyah zelf kort ontmoet in haar winkel en ze is zo’n bron van inspiratie. De gezelligste buurten in Amsterdam vind ik de Jordaan en Amsterdam-West, daar woonde ik ook. ’S ochtends maakte ik er steeds een wandeling met mijn hondje en haalde ik een koffie bij loof of Saint-Jean. In het weekend begon ik de dag op de Noordermarkt, gevolgd door een glas wijn bij La Parole of iets verder op de Prinsengracht bij Kikkie van de Prinsensluis. De lijst is eindeloos, ik ben gek op Amsterdam!”

“In Parijs ga ik altijd naar The Broken Arm, en natuurlijk mis ik ook Colette van vroeger. Jammer dat deze plek niet meer bestaat. Ook ga ik graag naar 0fr. Bookshop in Le Marais om inspiratie op te doen in hun unieke boeken- en magazinecollectie. Daarna een drankje bij La Perle of lunch bij Café de la Poste om te people watchen. Mijn favoriete buurten zijn rond Canal Saint-Martin in het 10de arrondissement, Pigalle & Le Marais.”

Hoe selecteer je de beauty- en modemerken, zijn er bepaalde criteria die je hanteert?

“Met The Menu breng ik een mix van merken die tussen high contemporary en luxe liggen. Dit maakt dat de prijzen liggen tussen de €100 en de €1000. Ik vindt duurzaamheid, ethiek & esthetiek alle drie heel belangrijk. Ik ga op zoek naar merken die werken met de beste materialen en tegelijk iets vernieuwends brengen. Ik ben me ervan bewust dat dit zorgt voor een hoger prijskaartje, maar ik ben sterke voorstander van het ‘less is more’-principe. Ik investeer het liefst in een prachtig stuk dat 20 jaar meegaat en kan doorgegeven worden aan de volgende generatie. Net zoals dat bij onze grootouders ging.”

The Menu

Elias Asselbergh

Waar merk je dat jouw klanten naar op zoek zijn? 

“Voorlopig heb ik gemerkt dat de basics van Saks Potts enorm in de smaak vallen, maar ook de speciale stuks van bijvoorbeeld Super Yaya en Christopher Esber. Die worden eerder gekocht voor gelegenheden. Het is fijn om te zien dat er nu al veel enthousiasme is van een diverse groep mensen. Jonge meiden die iets ‘fun’ zoeken om naar festivals te gaan, vrouwen die grijpen naar kwalitatieve stuks waar ze lang plezier aan hebben…”

Wat was tot nu toe het meest uitdagende aan het hele proces?

“De perfecte locatie vinden, want dat is echt wel sleutel. Ik prijs mezelf heel gelukkig dat ik een mooi pand heb gevonden in de Volkstraat. Sinds een aantal jaar is dit een bruisende plek geworden met veel nieuwe restaurants, bars en boetieks.”

“Daarnaast was het ook niet gemakkelijk om sommige merken binnen te halen, omdat ik toch vooral grijp naar het luxesegment  – en die labels vinden exclusiviteit cruciaal. Ze willen niet zomaar naast elk ander merk liggen. Ook is Antwerpen natuurlijk niet zo groot, dus het is zo belangrijk om iets vernieuwends te brengen.”

Wat is je ultieme goal voor deze onderneming?

“Ik wil van The Menu een instituut maken in Antwerpen dat onmisbaar wordt. Een plek om te cureren, inspireren en mensen samen te brengen. Binnenkort wordt de webshop gelanceerd dus dan kunnen klanten ook vanop afstand proeven van wat er op The Menu staat.”