Cristina (31) en Mariana Aguirre (27) komen uit een kunstzinnig milieu. Ze erfden hun artistieke talent van hun moeder, die kunstwerken in ere herstelt. “We waren altijd omringd door kunst,” vertelt Cristina. “Thuis was er altijd wel iets dat gerestaureerd moest worden of dat een werk in uitvoering was, en dat heeft onze carrièrekeuze beïnvloed.” De zussen studeerden allebei schone kunsten en design, maar in hun passie voor hoeden – die ze dan weer van hun vader en grootouders hebben – vonden ze pas echt hun roeping. In 2020 richtten ze Romualda op, een eerbetoon aan hun roots in het kloppend hart van Andalusië.
Het is fascinerend dat elke cultuur zijn eigen specifieke hoeden heeft
Licht en schaduw
In de familie Aguirre zijn ze van oudsher dol op hoeden, maar de zussen lieten zich ook inspireren door hun talloze reizen over de hele wereld: “Het is fascinerend om te zien hoe elke cultuur zijn eigen specifieke stijl van hoeden heeft,” vertelt Mariana, die instaat voor de verkoop in de boetiek in Madrid. Bij Romualda zijn hoeden niet zomaar een accessoire dat je beschermt tegen de zon, het zijn echte kunststukken, vol kleuren en poëtische motieven die voor het merendeel met de hand geschilderd zijn door Cristina.
“Ik gebruik speciale stoffenverf die ik zelf samenstel, en ik werk alleen met basiskleuren die je op allerlei manieren kunt mengen. Door meer of minder water toe te voegen of andere penselen te gebruiken, krijg je schitterende effecten.” De pigmenten zijn voor het grootste deel natuurlijk en worden gebruikt om milieuverantwoordelijke stoffen te beschilderen, want bij Romualda kiezen ze voor een ethische, duurzame aanpak. “Wij vinden het belangrijk om met kleine collecties te werken, maar gebruiken ook stoffenoverschotten of we veranderen bestaande hoeden”, zegt het duo. “We werken voornamelijk met materiaal uit Spanje en andere Europese landen, zoals linnen, zijde en wol. We gebruiken ook fair trade katoen van coöperatieven uit Oeganda en Kirgizstan, die we in Europa volgens strikte reglementering bewerken.”
Ook het productieproces past helemaal bij de waarden van het merk, dat streeft naar ecologische mode. In hun studio in Madrid worden de stoffen met de hand bedrukt. De hoeden worden in het noorden van Spanje gemaakt, waar er nog een sterke traditie van vakmanschap is. Er wordt bovendien nauw samengewerkt met plaatselijke leveranciers om de koolstofvoetafdruk zo veel mogelijk te beperken. De twee zussen willen nog steeds verder gaan en zijn altijd op zoek naar nieuwe ecologisch verantwoorde technieken, vooral voor het verven van de stoffen. “Voor het verven van de voering gebruiken we ingrediënten als kurkuma en curry, en zelfs insecten als de cochenilleluis. We vinden het heerlijk om nieuwe manieren te vinden om het beter te doen! Deze zomer brengen we een collectie hoeden die met bloemen geverfd zijn, in samenwerking met een kunstenares uit Galicië."
Kruisbestuiving
De samenwerking met plaatselijke kunstenaars en ambachtslieden maakt een integraal deel uit van het creatieve proces van Romualda. Volgens de zussen Aguirre heeft iedereen daar winst bij. “Elke samenwerking is een uitwisseling van kennis en technieken, waardoor we unieke artistieke elementen in onze stukken kunnen verwerken en het traditionele vakmanschap in ere kunnen houden. Zo hebben we van de kunstenares Amelia García de traditionele Japanse suminagashi-methode geleerd, de voorloper van het marmereffect. We hebben ook nauw samengewerkt met kunstenaars die hun eigen hoedencollectie hebben gecreëerd, zoals Clara Cebrián en Enfant Précoce. Het is ongelooflijk hoeveel je van anderen kunt leren.”
Dicht bij de natuur
De prints van Cristina prijken niet alleen op hoeden, maar ook op de prêt-à-porterstukken die het universum van Romualda vervolledigen. De lente-zomercollectie 2024 ‘Galaxy Flowers’ is een echte natuurcollectie, gekleurd met pigmenten van eierschalen, aquarel, inkt, potlood en acrylverf. “We wilden polyvalente stukken maken die op verschillende manieren te dragen zijn, met een mix van prints, asymmetrische ontwerpen en vloeiende, vrouwelijke silhouetten als bloemen die openbloeien.” Een botanisch feest dus, in vrolijke tinten die de magie van de zomer vieren. Om het plaatje compleet te maken, ontwierpen Cristina en Mariana hun eerste tricotcollectie, met ingeweven motieven in kleurrijk katoen. De collectie is geïnspireerd op een handgeschilderd motief waarbij de organische vormen aan schelpdieren doen denken. Schitterend.