Maak je klaar voor een herfst vol vrijgevochten stijl, want boho chic is helemaal back.

Sommige jurken lijken bijna mystiek, alsof ze bij elke draagbeurt magie in je leven brengen. In 2008 had ik zo’n jurk in mijn garderobe: een perzikroze chiffon halterjurk met een gelaagde rok die asymmetrisch naar beneden viel – het soort jurk waarin je zou kunnen ronddraaien en jezelf, midden in die draai, zou kunnen voorstellen als een boho-droommeisje, een combinatie van Sienna Miller, Stevie Nicks en Talitha Getty. Ik droeg hem naar picknicks, diners in Florence en (slechts één keer) om de golven in te rennen bij Cefalù, Italië, terwijl ik de zoom van de jurk omhoog hield boven het water en lachte, omdat ik me vrijer en glamoureuzer voelde dan een stagiaire in een armoedig flatje zich zou mogen voelen.

Ik vraag me nog steeds af wat er met die jurk is gebeurd – ik stel me graag voor dat hij op een briesje is weggevlogen. Mocht hij ineens weer opduiken, dan zou het een gewild item zijn op op tweedehandssites. Want na alle Barbiecore, oversized tailoring, Y2K-revival en stille luxe van de afgelopen seizoenen, is de bohemian stijl – beter bekend als boho – terug.

Boho chic op de herfst/winter 24 catwalks

Deze look, die doet denken aan vrije geesten en de hedonistische jaren zeventig, was te zien bij Ulla Johnson met macramé jurken en Isabel Marant met franjes en swingende capes. Ook bij Etro, waar het een rock-chick accent kreeg, en bij Rabanne, waar Julien Dossena geknoopte maxi-rokken en bias-gesneden bloemenjurken liet zien, die leken samengesteld uit de sjaalcollectie van je coole tante (je weet wel, de tante die ooit tamboerijn speelde).

Ulla Johnson

Ulla Johnson FW24 - Launchmetrics Spotlight

Rabanne

Rabanne FW24 - Launchmetrics Spotlight

Isabel Marant

Isabel Marant FW24 - Launchmetrics Spotlight

Maar de stijl kwam volledig tot uiting bij Chloé, waar Chemena Kamali haar debuut maakte als creatief directeur met een masterclass in romantiek: ruches van kant, zijden chiffon maxi-jurken en leren jassen met franjes – alles in een kleurenpalet van oker, sepia en oudroze, gecombineerd met dijhoge leren laarzen.

Chloé FW24 boho jurk

Chloé FW24 – Launchmetrics Spotlight

Kamali, die 20 jaar geleden voor het eerst bij Chloé werkte voordat ze in oktober vorig jaar terugkeerde naar het Franse modehuis, noemde “de late jaren 70-periode van het huis” als de basis van de collectie: “Een tijd die draaide om natuurlijke vrouwelijkheid. Sensueel, moeiteloos krachtig en vrij.”

boho chic chloé

Chloé FW24 – Launchmetrics Spotlight

En dat is het ding: meer dan specifieke elementen, gaat boho chic over een gevoel – het gevoel van poëzie en gemak dat zo afwezig is geweest in de hardere, snellere, scherpere, gladdere mode op de catwalks van de laatste tijd.

Rokh catwalk trend winter

Rokh FW24 - Launchmetrics Spotlight

catwalk trend winter

Ester Manas FW24 - Launchmetrics Spotlight

catwalk trend winter

Burberry FW24 - Launchmetrics Spotlight

Een gevoel van vrijheid

“Voor mij is het de belichaming van een vrouw of meisje dat reist, dat niet bang is om prachtige vintage kleding te dragen – het gaat om waardevolle stukken, gedragen op een heel ongedwongen manier,” zegt Mairead Lewin, de vintage-dealer en stylist die jurken leverde aan onder andere Florence Welch en Kate Moss, boho-iconen bij uitstek. “Je weet dat je een geweldige tijd gaat hebben in een boho-jurk. Je kunt er comfortabel in wegdommelen op de achterbank van een limo.”

boho Louis Vuitton FW24

Louis Vuitton FW24 – Launchmetrics Spotlight

Voor degenen die Miller’s boho-tijdperk met nostalgie herinneren, is de terugkeer van de trend langverwacht. (Kleine noot: toen ik Miller een paar jaar geleden interviewde en vroeg naar haar retrospectieve kijk op haar boho-periode, zei ze: “Ik hou ervan hoe experimenteel ik was.” En: “Ik zou veel van die stukken vandaag de dag waarschijnlijk opnieuw dragen.”)

Het belangrijkste verschil tussen de boho-stijl van de jaren 2000 en de versie van 2024 is dat de trend volwassen is geworden. Een beetje. Net genoeg om ervoor te zorgen dat het zowel vrouwen aanspreekt die in de vroege jaren 2000 brede riemen over rara-rokken droegen als Gen Z’ers.

“De nieuwe interpretatie van deze esthetiek is nu verfijnder dan 20 jaar geleden,” zegt Libby Page, market director bij Net-a-Porter, “met een neiging naar ingewikkelde details en tailoring die onze liefde voor het buitengewone in het alledaagse combineert met moderne romantiek.” Ze schrijft Kamali’s “onberispelijke” debuut toe aan de stijging van zoekopdrachten naar ‘boho stijl’ op de site met 400% in de eerste maand dat de Chloé-collectie uitkwam.

De look, met zijn ruches en zijde, is ook diep en ongegeneerd vrouwelijk – maar nooit tuttig. Het is “kleding die vrouwen zowel krachtig als mooi laat voelen en hen daartoe aanmoedigt,” zegt ontwerpster Ulla Johnson, “een dialoog over het kruispunt tussen vrouwelijkheid en feminisme. Vrouwelijkheid betekent vandaag de dag veel verschillende dingen voor verschillende mensen, maar het is beginnen loskomen van de beperkende en reductieve opvattingen uit het verleden.”

boho chic catwalk trend

Elie Saab FW24 – Launchmetrics Spotlight

Als je niet zeker weet hoe je het moet dragen, laat je dan inspireren door de lookbooks van Johnson, of door het gezelschap dat Kamali meenam naar het Met Gala in mei: Zoe Saldana, Greta Gerwig, Emma Mackey en (natuurlijk) Miller, allemaal gestyled in looks uit de AW24-collectie. Ook de moeite waard om te bekijken voor boho-inspiratie zijn Zoë Kravitz; pre-The Row Mary-Kate en Ashley Olsen (zie M-K in een vintage Zandra Rhodes kaftan op de Charlie’s Angels-première in 2003); en Stevie Nicks. De mid-jaren 70 vlindermouwen, weelderige ruches en de algemene betoverende etherische vibe van de Fleetwood Mac-frontvrouw blijven het hoogtepunt van boho-stijl.

Waarom we van boho blijven houden

‘Ik denk dat boho een bepaald soort geluk vertegenwoordigt in kleding,’ zegt Zandra Rhodes, de Britse modeontwerpster van wie zijden chiffon jurken en kaftans gedragen zijn door vrouwen variërend van Natalie Wood, Bianca Jagger en Cher (zeker boho) tot prinses Diana (minder boho). Het werken aan haar nieuwe memoire ‘Iconic’ herinnerde Rhodes aan enkele van haar favoriete modemomenten uit verschillende decennia. “Mensen genieten van boho omdat het een heel sterke vorm van design is. Het laat zien dat je niet probeert op te gaan in de massa.”

Aangezien de moderne interpretatie is gebaseerd op de jaren zeventig, zijn vintage winkels vruchtbare jachtvelden. Terwijl je winkelt, mocht je iets tegenkomen waarvan je vermoedt dat het mijn jurk is, pak het dan alsjeblieft op. Ik heb sindsdien het geluk gehad andere memorabele jurken te dragen, maar ik zou een kans om terug te grijpen naar een handvol van dat boho-sterrenstof niet willen missen. Het gaat immers nooit echt uit de mode, weet je.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op ELLE UK