Heen en weer naar Cannes voor een beauty onderonsje met Eva Longoria, wie zegt daar nee tegen? ELLE alvast niet. Dat er intussen op La Croisette ook een Filmfestival plaatsvindt, zouden we in ons enthousiasme al bijna vergeten.
‘Tien minuten!’ Met die strenge boodschap duwt de pr-verantwoordelijke me de suite van het iconische Hôtel Martinez binnen, waar Eva Longoria zonet een lange ochtend vol interviews heeft afgewerkt. Ik ben de laatste in rij, maar de actrice/filmmaker heeft nog genoeg professionalisme in zich om ook dit gesprek tot een goed einde te brengen. Ze veert recht om me de hand te schudden en geeft me een warm welkom. Gisteren besteeg de ‘Flamin’ Hot’-regisseuse de trappen van het Palais des Festivals in een sprankelende Elie Saab-jurk met duizelingwekkend decolleté. Ze zag er – nu ja – flamin’ hot uit. Haar outfit vanochtend is iets zediger: een lange bodycon jurk met hier en daar een cut-out, en een oversized blazer, volledig in tinten bruin en beige. Net als ik, zo blijkt. Great minds think alike.
In de fauteuil voor me zit allang geen desperate housewive meer, maar een zakenvrouw die perfect weet welke boodschap ze wil overbrengen. Ik wil haar duizend vragen stellen, maar onze tijd samen is erg beperkt – tien minuten om exact te zijn. Zullen we het dan maar over L’Oréal Paris hebben? Ze knikt happig. Na 20 jaar is La Longoria nog even enthousiast over haar samenwerking met het Franse beautymerk. Dat ze het helemaal waard is, weet intussen iedereen.
Je gezicht verbinden aan een merk is een big deal. Waarom koos je destijds voor L’Oréal Paris?
‘Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld door de diversiteit bij L’Oréal Paris. Zet alle ambassadrices eens op een rij: we komen uit verschillende landen, hebben verschillende huids- en haarkleuren, uiteenlopende leeftijden en overtuigingen … Dat maakt de mix heel boeiend en representatief voor vrouwen van over de hele wereld. Wat we wel delen, is onze sterke stem. L’Oréal Paris kiest altijd voor gezichten die iets te zeggen hebben en opkomen voor waar zij in geloven.”
In een recente campagne lag de focus eerder op mislukkingen dan op prestaties. Wat beschouw je zelf als de grootste frustratie uit je carrière?
“De stap van actrice naar regisseur. Vrouwelijke filmmakers krijgen nu eenmaal niet dezelfde kansen als hun mannelijke collega’s, ook al hebben we minstens evenveel talent. Tot dat besef komen zonder er rechtstreeks iets aan te kunnen veranderen, was waarschijnlijk een van de moeilijkste uitdagingen … Maar uiteindelijk moet je gewoon doorgaan en bewijzen dat je dezelfde kansen verdient.”
Met de ‘Lights on Women Worth Award’ eert L'Oréal Paris jaarlijks een vrouwelijke filmmaker. Vind je dat de industrie de laatste jaren vooruitgang heeft geboekt in de vertegenwoordiging en ondersteuning van vrouwen?
“Nee, om heel eerlijk te zijn: ik denk dat we erop achteruit zijn gegaan. Hollywood telt tegenwoordig minder vrouwelijke regisseurs dan enkele jaren geleden. De recente stakingen zorgden voor een consolidatie in de industrie, waardoor vrouwen nu nog een kleiner deel van de koek krijgen. Daarom zijn initiatieven zoals de ‘Lights on Women Worth Award’ niet alleen geweldig maar ook écht nodig. Het is aan merken die female empowerment claimen om vrouwelijke verhalenvertellers in de schijnwerpers te zetten.”
Hoe ziet female empowerment er voor jou uit?
"Het lijkt op mijn moeder, op mijn zussen. Het lijkt op een zusterschap, een gemeenschap van vrouwen die elkaar voortdurend steunen en elkaars inspiratiebron zijn.”
Deze zomer keerde je terug naar televisie in de serie ‘Land of Women’. Welk L’Oréal Paris-product zou je uitkiezen voor je personage Gala Scott?
"Sunblock! Gala is een welgestelde New Yorkse die op de vlucht voor de schuldeisers van haar man terechtkomt op een wijngaard in Spanje. Ze moet het land bewerken en denkt voortdurend: ‘Hoe ben ik hier in godsnaam beland?’ Ze kan wel wat bescherming gebruiken.” (lacht)
Welke rol speelt beauty in jouw leven?
“Schoonheid heeft volgens mij weinig met esthetiek te maken. Ik link het eerder met intelligentie en onafhankelijkheid, met de manier waarop je je werkethiek deelt met anderen. Ik kom op elk moment van de dag mooie mensen tegen. Een filantroop, een winkelbediende die superaardig is … Schoonheid gaat veel verder dan wat je ziet, het heeft alles te maken met de connecties die je voelt.”
Wat haar volgende move is, zowel in Hollywood als bij L’Oréal Paris, komen we niet te weten, want mijn tien minuten zijn zo goed als voorbij. Ik maak het beste van mijn resterende seconden om met Eva op de foto te gaan en snel te polsen wat ze na de lunch nog wil gaan doen. Misschien even over La Croisette struinen? “Duty calls,” zegt ze terwijl ze naar haar prachtig opgemaakte gezicht gebaart. Ik kijk haar niet-begrijpend aan. “Vanavond ga ik naar ‘Emilia Perez’ kijken. Al mijn vrienden spelen erin mee: Édgar Ramírez, Selena Gomez, Zoe Saldaña … Straks ben ik dus uren zoet met mijn jurk, haar, make-up, juwelen en schoenen. Er is een heel team nodig om de illusie in stand te houden, weet je.” (lacht) En weg is ze.