Als het over Belgische ontwerpers gaat, is zijn naam de eerste die bij je opkomt, zelfs al ben je geen modefreak. 66 is Dries van Noten nu, en de Antwerpse designer trekt zich terug uit de mode. Vandaag baant hij zich een geurige weg in het rijk van parfum en beauty.
Afgelopen juni sloot Dries Van Noten zijn 40-jarige carrière af met een laatste mannendefilé. Het was een emotioneel gebeuren waarop zijn vrienden uit het vak – Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Glenn Martens, Diane von Furstenberg, Filip Arickx, Haider Ackermann, Pierpaolo Piccioli, Suzy Menkes en Loïc Prigent om er maar enkelen te noemen – aanwezig waren, gevolgd door een geweldig feest. Niet dat Dries Van Noten zijn creativiteit nu aan de wilgen gaat hangen: hij slaat gewoon een andere weg in. Zijn creatieve signatuur – elegantie met een contrast aan invloeden en een altijd verrassende interpretatie van de meest uiteenlopende emoties – zet hij onder een geurverhaal. Deze zomer lanceerde hij vier nieuwe parfums, stuk voor stuk even eclectisch en boeiend, met een essence van citrusvruchten en leer (Bitter Splash), een gedurfde mix van vanille en galbanum (Vanille Camouflage), de zachte sensuele geur van kamille en nog meer vanille (Camomille Satin) en de bijna tactiele gesofistikeerdheid van basilicum en cederhout (Crazy Basil). Dries stapt uit de mode, maar we kunnen ons nog altijd hullen in zijn visionaire creaties. Pure poëzie kent geen rust.
Hoe gaat het met je sinds 22 juni?
DVN: “Ik voel me goed. Het was de right call, al was die natuurlijk verpletterend emotioneel. Ik heb de meest ongelooflijke reacties gekregen van alle kanten, honderden hartverwarmende berichten. Ik had deze beslissing al een tijdje genomen, en nu weet ik meer dan ooit dat het de juiste was. Ik weet dat het merk in goede handen is, het team dat ik heb samengesteld is fantastisch en zal het werk voortzetten in een richting die nu al spannend is. Ik blijf betrokken, maar niet meer dan nodig is. Het is fijn dat ik heb kunnen beslissen hoe ik wilde vertrekken.”
Hoe is het om weer tijd voor jezelf te hebben?
“Die heb ik nog niet echt, want ik blijf belanghebbende bij het merk. Ik moet nog van alles regelen, maar stel me die vraag over twee of drie maanden nog maar eens …”
De lancering van je vier nieuwe parfums in augustus was je eerste creatieve avontuur na de mode. Heeft de samenstelling van de geuren een bijzondere betekenis?
“Ik werk graag met parfums en beautyproducten, dat zal ik blijven doen. Ik vind het heerlijk om grenzen te verleggen, ze te overschrijden zelfs, om combinaties van verschillende elementen te onderzoeken, om van gedachten te wisselen met de parfumneuzen, om samen met hen te bedenken hoe we iets nieuws kunnen maken. Ik wilde geuren creëren die een sterke indruk nalaten. Twee jaar geleden lanceerden we Dries Van Noten Parfums, maar het proces startte al in 2019. We begonnen al snel te experimenteren met onverwachte combinaties, we schepten nuances en zochten naar andere formules zodat we sterk aanwezige geurnoten konden laten clashen met andere geuren. In ‘Vanille Camouflage’ is vanille sterk aanwezig, want in feite gaat het om twee verschillende soorten. Zo zit het ook met de samenstelling van ‘Crazy Basil’; er zit wilde basilicum in. Het is fantastisch om zo met al die elementen te kunnen spelen.”
Hoe wil je in de toekomst je eigen kijk op beauty blijven delen?
“Parfum en beauty in het algemeen zijn voortaan de essentie van het merk Dries Van Noten. Het gaat om een geheel van harmonieuze composities dat leidt tot een confrontatie van combinaties. Het eerste wat ik heb gedaan met de neuzen die aan mijn parfums werkten, was hen meenemen naar mijn tuin. Ik heb hen laten zien hoe ik planten combineer, soms tegen alle regels van het tuinieren in, en toonde hen dat niet-conventionele combinaties de meest interessante resultaten kunnen opleveren. Ik ben met hen naar mijn rozenperken gegaan en heb uitgelegd dat ik droomde van parfums met extract van die bloemen, maar dan niet op de gebruikelijk zachte, poederachtige manier. Het was oktober, het had veel geregend en het was het einde van het seizoen. Sommige rozen waren beschadigd en hadden donkere plekken. Dat is het moment waarop ik rozen het meest interessant vind. Het zijn bloemen die ook kunnen kwetsen, dat weet ik maar al te goed, want ik tuinier veel. De roos is niet alleen symbool van de liefde, maar ook van de revolutie, en daar is niets onschuldigs aan. Ik vind het boeiend dat een roos op zoveel verschillende manieren bekeken kan worden.”
Denk je dat je tuin zal evolueren in functie van je parfumcollecties?
“Het enige wat ik wil is creatief bezig blijven. Het is niet omdat ik met mode ben gestopt dat ik niet meer zou kunnen creëren. Voor mij is het een manier van leven, een manier om naar de wereld te kijken en vragen te stellen. Als ik kook, als ik voedsel op een bord leg, is dat iets creatiefs. Ik werk op dezelfde manier in de mode als in mijn tuin.”
Welke boodschap wil je brengen met je parfums?
“Voor mij zijn mode en shows een manier om een verhaal te vertellen. Met mijn parfums is dat net zo. Ik vond het interessant om ze aan te kleden, om een outfit voor ze te bedenken in de vorm van een flacon. Het is dubbel creëren: een geur ontwerpen én de fles voor die geur. Ik koos de tinten van het glas, de dikte ervan, hoe het aanvoelde, hoe ecologisch verantwoord het is. Ik bestudeerde de manier waarop de kleur van de parfums het deed bij de transparantie van de fles, ik keek zelfs hoe het evolueerde als de fles leger raakte. In samenwerking met fantastische vakmensen speelden we voor het onderste gedeelte met porselein, metaal en hout.”
Vertel je hetzelfde verhaal met je parfums als met je kleding?
“Een parfum is magisch en uniek, ook al omdat het op elke huid anders reageert. Bij een modeshow presenteren we de kleding op modellen met de ideale maat, maar de perceptie hangt af van de manier waarop zij defileren en de stukken een eigen ziel geven. Een parfum is gebonden aan de ingrediënten die je kiest, het evenwicht van de dosering, de harmonie tussen de elementen. En de geur ontwikkelt zich naargelang de huid van de draagster. Ik vind het een fijn idee dat je met een parfum een verhaal kunt vertellen, en dat je de vrijheid hebt om enigmatisch te zijn of iets te onthullen. Voor mij blijft mode een manier om je uit te drukken, je verhaal te vertellen, en met parfum kun je op dezelfde wijze met anderen communiceren. Dat is prachtig. Je kunt je verstoppen achter een kledingstuk, maar je kunt altijd zien wie de persoon echt is. Parfum is mysterieuzer, het spreekt verschillende zintuigen aan. Dat vind ik een interessant uitgangspunt.”
Hoe zie je jezelf in je nieuwe leven?
“Het is nog een beetje vroeg om dat te zeggen, want mijn partner en ik beseffen nog niet helemaal wat dit nieuwe hoofdstuk voor ons betekent. We moeten bezinnen en onze prioriteiten ontdekken. Natuurlijk hebben we over van alles en nog wat gedroomd voor ik deze beslissing nam. We weten al dat we meer tijd in ons huis in Italië willen doorbrengen. En ik wil ook meer lezen. Ik heb mijn hele leven lang boeken gekocht, ik heb een enorme bibliotheek, maar de meeste boeken heb ik nog niet eens opengeslagen. Dus als ik eindelijk meer tijd krijg, weet ik wat te doen!”
En na dit gesprek? Wat zijn je plannen?
“Met andere mensen spreken, ik heb nog een aantal afspraken. (lacht) Maar dit is een fijne tijd, ik heb een fantastisch team en al voelt het op dit moment een beetje triest, ik ben heel dankbaar voor alles wat me nog te wachten staat.”