Door ons getest : reis naar Cappadocië om de 50ste verjaardag van de Golf te vieren

Geüpdatet op 25 oktober 2024 door ELLE België
Door ons getest : reis naar Cappadocië om de 50ste verjaardag van de Golf te vieren

Om het jubileum te vieren van een van dé meest iconische wagens die je de vrijheid bieden om er even op uit te gaan, heeft Volkswagen ELLE voorgesteld om de lucht in te gaan. Aan boord van een heteluchtballon, in de woestijn...

De Golf: onverslijtbaar, tijdloos – maar in de loop der jaren wel gemoderniseerd. Sinds de lancering in 1974 werden er 37 miljoen exemplaren van verkocht (een rij van 136.900 km lang als je ze allemaal achter elkaar zou zetten) en dat in meer dan 70 landen, waar deze auto nu al een halve eeuw bekend is onder verschillende namen: als de Rabbit in Noord-Amerika, de CitiGolf in Zuid-Afrika of de Gol in Brazilië. Maar het was in Turkije dat deze auto, samen met ons, zijn verjaardag vierde.

Dag 1 : We staan op om 4u30 en vertrekken naar Zaventem om van daaruit naar Kayseri te gaan. De enige motor die nog wat koud staat is de onze. Na enkele perikelen die de reis pittig maken (atmosferische turbulentie die onze ideeën wat door elkaar schudt, gevolgd door een onweer in de duinen), worden we omvergeblazen door de pracht van de landschappen van Cappadocië, een semi-droog gebied in het midden van het land, dat bekend staat om zijn « feeënschoorstenen », hoge kegelvormige rotsformaties. In het voormalige grotklooster dat getransformeerd werd in het hotel waar we tijdens dit tripje verblijven, daalt de druk op ons wel, maar de luchtdruk zal ervoor zorgen dat de heteluchtballons voorlopig aan de grond blijven. Voor ons de perfecte gelegenheid om onze gedachten bij de grond te houden en de verschillende modellen van de Golf te testen. Die naam komt trouwens, om een kleine geschiedenis te vertellen binnen de grote, van Gulf Stream.

Dag 2 : De lucht is weer helder en we vertrekken in de nieuwe Golf om de kleine, smalle straatjes van de stad te gaan verkennen. Het rijgemak van de auto zorgt ervoor dat dit een vloeiende, aangename ervaring wordt. We bezoeken de streek in extreem comfortabele omstandigheden. Daarna kruipen we, voor de lol en uit melancholie, weer achter de bestuurderszetel van de eerste historische Golf. Het is opvallend – en ontroerend – om de evolutie te zien die dit iconische voertuig de afgelopen 50 jaar heeft doorgemaakt. Aan boord was alles nog veel verfijnder (de achteruitkijkspiegels, de versnellingspook, het stuur, dat trouwens ook heel breed was, zoals je nog wel weet). Voor ons voelt de wagen bijna broos aan, maar uiteindelijk heeft hij de tand des tijds perfect doorstaan. ‘s Avonds bewonderen we de zonsondergang die weerspiegeld wordt door het glanzende staal van de 8 generaties van de Golf. We zijn in goed gezelschap, de vrouw en de machine, onder vriendinnen.

Dag 3 : De wekker gaat weer om 4u30, om opnieuw op te stijgen: de zeer langverwachte ballondoop. Wanneer de luchtballonnen op een rijtje staan in de woestijn, zien ze er gigantisch en bijna organisch uit omdat ze gevuld worden met warme lucht, als grote fantasiefiguren die inademen. We gaan aan boord van een grote mand en stijgen zachtjes op. Het gevoel van duizeligheid wordt snel weggevaagd door het betoverende schouwspel dat zich afspeelt in de open hemel: een honderdtal heteluchtballons wiegt bijna onmerkbaar om ons heen tegen de achtergrond van de opkomende zon. De vlucht duurt 1u20 en is in een oogwenk voorbij, maar bij ons blijft er een gevoel achter van een bijna onwerkelijke droomwereld. De landing is nog des te zachter omdat er verschillende Golfmodellen, zowel sportieve modellen als stadsmodellen, op ons wachten voor nog een fantastische, mechanische reis.

Lees ook :

De volledig elektrische Porsche Macan : de SUV di sportiviteit, luxe en design combineert

Wereld van lifestyle in Knokke-Heist

Elle ontdekt : alle tips en adressen in Venetië