Tijdens Amsterdam Fashion Week lokte Elza Wandler haar publiek naar het Haarlemmermeerse Bos, op een halfuurtje rijden van de Nederlandse hoofdstad. Daar, midden in de natuur, wilde ze een statement maken. Een van horen, zien, voelen en voluit ervaren wat er voor je ligt. Haar sculpturale tassen, die eerder al Lady Gaga, Bella Hadid en Michelle Obama konden bekoren, leken even bijzaak.
'Focus on the good', heet je nieuwe collectie. Een warme oproep naar de modewereld?
“Mode staat synoniem met snelheid. Het publiek ‘kijkt’ tien minuten door haar telefoon naar een show in plaats van het écht te ervaren. Dat is heel anders voor de creatieven achter de collectie, die laten zien waar ze maandenlang aan hebben gewerkt. Door middel van een moment van mindfulness – de meditatiestem, het licht, de sculpturen van Ward Strootman – wilde ik tijdens de presentatie inzetten op alle zintuigen: zien, horen, ruiken, voelen. Mijn doel was om je op een dieper niveau naar Wandler te laten kijken, naar het craftmanship van de tassen, de kleuren, de vormen, maar ook naar de persoon naast je.”
Ik hoorde dat meditatie jou ook op persoonlijk vlak heeft geholpen. Je bent herstellende van long covid?
"Klopt. Het is nogal een proces geweest, een business runnen en tegelijkertijd met mijn gezondheid struggelen ... Gelukkig heb ik een uitstekend team dat op zichzelf kan draaien als ik afwezig ben. Gezondheid is toch echt het allerbelangrijkste in het leven. Je daarvan bewust zijn, stemt je nederig. Het zet dingen in perspectief. In dat opzicht was ziek worden eigenlijk een soort blessing. Natuurlijk ben ik nog steeds erg bewust bezig met het uitbouwen van Wandler als merk, maar er is ook een vorm van rust en plezier bijgekomen."
Je staat intussen zo’n zeven jaar aan het hoofd van je eigen tassenlabel. Hoe kijk je terug op deze periode?
"Het is een maffe tijd geweest. Toen we net twee en een half jaar bezig waren, bracht covid de hele wereld tot stilstand. Heel lastig voor een beginnend bedrijf, want al onze verkooppunten zaten zelf ook in de problemen. We moesten in een sneltempo aan crisismanagement doen en ondervonden dat je als ondernemer ontzettend flexibel moet zijn. Je mag nog allerlei scenario's bedenken, het loopt toch vaak net iets anders. Je moet er gewoon op vertrouwen dat het op de een of andere manier wel goed komt. We leerden ook dat een bedrijf bouwen tijd kost. Bij Wandler was er meteen een 'hype' omdat sterren als Lady Gaga, Bella Hadid, Céline Dion en Michelle Obama onze tassen droegen, maar dan begint het echte ondernemen pas. Dat was de uitdaging!" (lacht)
Waarom handtassen en schoenen? Je begon je carrière tenslotte bij Levi’s?
“Eigenlijk hou ik vooral van interieur- en designobjecten. Dus het was niet zozeer de handtas die me aantrok, maar het creëren van kleine objecten die je op tafel kunt zetten om naar te kijken en van te genieten. Ik noem het ‘table value’. Leer is ook altijd al een passie van mij geweest, omdat je het materiaal uitstekend kunt vormen en kneden. Leer is de rode draad van elk Wandler-product, ik kan niet wachten op leren meubels.”
Wandler ligt intussen in meer dan 150 winkels. Heb je nog meer dromen en ambities voor het merk?
"Ik denk dat als je stopt met dromen dat je dan beter kunt stoppen. We zijn sinds dit jaar begonnen met een partner die ons gaat helpen om Wandler internationaal verder uit te bouwen. Daarbij hoort een focus op e-commerce, meer pop-upstores en wellicht zelfs enkele eigen winkels. Verder willen we onze merkidentiteit versterken door boeiende collabs met kunstenaars en andere creatieven aan te gaan. Ideeën genoeg!"
Lees ook: Shop 15 merken met de mooiste minimalistische handtassen