De film Wicked vertelt niet alleen een fascinerend verhaal, maar dompelt ons ook visueel onder in de wereld van Oz zoals nooit tevoren.
Onder leiding van de beroemde designer Nathan Crowley, zes keer genomineerd voor een Oscar, zijn de decors een mix van verbluffend realisme en zorgvuldig gekozen historische invloeden om de essentie van deze betoverende wereld vast te leggen. Van de tulpenvelden in Munchkinland tot de imposante Emerald City, elk decor is ontworpen om de verbeelding van L. Frank Baum in zijn boek uit 1900, De Tovenaar van Oz, tot leven te brengen.
Voor de creatie van Munchkinland plantten Crowley en zijn team negen miljoen tulpen op het platteland van Norfolk, Engeland. Het Munchkin-dorp lijkt letterlijk op te rijzen uit deze bloemenzee dankzij een optische illusie die het licht in de grond duwt. Deze naturalistische aanpak eert de unieke natuur van Oz, waar de locaties in perfecte harmonie lijken te zijn met hun omgeving.
Wanneer Oz de Wereldtentoonstelling ontmoet
De universiteit Shiz, waar de twee hoofdpersonages elkaar ontmoeten, is een bijzonder zorgvuldig ontworpen creatie. Geïnspireerd door de Wereldtentoonstelling van Chicago in 1893, die ook de visie op Emerald City beïnvloedde, is Shiz een ode aan klassieke architectuur en spectaculair design. Studenten arriveren per boot in Shiz, een primeur voor een Oz-adaptatie, die de originele beschrijving van Baum weerspiegelt: een wereld verbonden door waterwegen. De bibliotheek van Shiz doet denken aan de iconische decors van Fred Astaire in Royal Wedding, met enorme boekenplanken en een tornado-wiel dat beweging en avontuur oproept.
Het pronkstuk van deze verfilming is ongetwijfeld Emerald City, een stad waarvan de architectuur en kleuren zowel geïnspireerd zijn door de Wereldtentoonstelling van Chicago als door de mechanische kunst van de 18e eeuw. De stad heeft zijn eigen trein, de Emerald City Express, een indrukwekkende machine van 5 meter hoog en 58 ton, aangedreven door klokmechanismen geïnspireerd door de automaten van Lodewijk XV en de illusionist Jean-Eugène Robert-Houdin. Gefilmd in een Engels tarweveld, creëert de trein een illusie van eindeloze horizonten en biedt de kijker een meeslepende ervaring.
Een imposante troon en magische details
De troon van de Tovenaar is even groots, met een mechanisch hoofd van 4,5 meter hoog, gemanipuleerd door een poppenspeler, wat een theatrale en krachtige toon aan het personage toevoegt. De details van de accessoires zoals de bezem van Elphaba, gemaakt van mangrovewortels, illustreren een wereld waarin elk element is ontworpen om de magie en het mystieke te versterken.
Voor actrice Marissa Bode, die Nessarose speelt en een rolstoel gebruikt, is er een artistieke ruimte gecreëerd die toegankelijk is voor mensen met een beperkte mobiliteit, met spraakgestuurde deuren en verstelbare balies. Deze nieuwe standaard van comfort en mobiliteit stelde de actrice in staat om onder optimale omstandigheden te werken en markeerde een keerpunt voor inclusiviteit op Britse filmsets.
Een beeldend palet en adembenemende special effects
Met een zorgvuldig gekozen kleurenpalet is elke locatie en elk moment van de film een visuele explosie: van roze voor Glinda's transformaties tot groen voor de glans van Emerald City en van emotioneel blauw tot intens rood. De scènes, zoals die van “Defying Gravity”, combineren praktische sets en digitale effecten om Elphaba's luchtige avontuur te verfraaien. Dankzij de 2.200 visuele effecten gecreëerd door Pablo Helman en meer dan 1.000 artiesten, is elk decor zowel echt als fantasierijk en biedt het een filmische ervaring die de wereld van Oz opnieuw definieert.
Met zulke meeslepende en zorgvuldig verzorgde decors belooft Wicked ons mee te nemen naar een visueel verrijkt en fascinerend Oz. Elke scène, elke locatie is een kunstwerk op zich, ontworpen om de kijker onder te dompelen in een dimensie waar magie wortel schiet in de realiteit. Het is een Oz die we nog niet eerder hebben gezien, maar waar van zullen houden!
Dit artikel is in nauwe samenwerking geschreven met Sony Pictures Releasing.