De tijdgeest vangen in een flesje, het is een zeldzame kunst die David Benedek moeiteloos beheerst. Het brein achter BDK Parfums lanceert een Extrait-versie van het bestaande Rouge Smoking, net op het moment dat zowel kersen (het steringrediënt) als intense neo-gourmand parfums floreren.
We zitten samen in een hotel in Amsterdam, de ochtend na de feestelijke lancering van Rouge Smoking Extrait. Het parfum bracht de sensualiteit van de Parijse Pigalle-wijk naar de Nederlandse hoofdstad. Terwijl de geur van tipsy kersen, zwarte vanille en patchoeli nog in de lucht hangt, vertelt Benedek hoe deze compositie een nieuw perspectief biedt op het originele parfum uit 2018. Rouge Smoking Extrait flirt met die typische Franse flair: verleidelijk, warm en gelaagd. “Het creëren van een Extrait gaat niet enkel over meer concentratie,” legt hij uit. “Het is een manier om een olfactorisch verhaal vanuit een andere invalshoek te benaderen.”
Sterke parfums zijn niet altijd beter, sommige krachtige ingrediënten zijn net heel goedkoop
Terwijl de Franse founder me enthousiast vertelt over de sappige Napoleon-kers die hij koos voor zijn nieuwste creatie, kan ik niet anders dan glimlachen. Voor ons op tafel ligt mijn smartphone met kersenprinthoesje, in mijn handtas zitten kersenbonbons en ik proef de ‘cherry’ Summer Fridays balsem op mijn lippen. Kersen hebben het geschopt tot vrucht du moment, en trendrapporten voorspellen dat die aantrekking nog groter wordt in 2025.
Volgens Benedek heeft de kers dan ook een sterke visuele en symbolische identiteit: “Het roept sensualiteit op, maar ook nostalgie en een vintage gevoel. Denk aan die typische ijscoupes in de jaren ’50.” Interessant genoeg werkte Benedek al vóór de huidige hype aan akkoorden met dit ingrediënt. De originele Rouge Smoking werd in 2018 gelanceerd, rond dezelfde tijd als Tom Ford’s Lost Cherry. “Ik vond kersen toen gewoon al geweldig ruiken,” reageert hij schouderophalend, “maar ik denk dat we samen een trend hebben gezet.” Zijn geheim? Volgens David Benedek heeft het allemaal te maken met dat intuïtieve gevoel voor wat hij ‘l’air du temps’ noemt – het vermogen om de tijdgeest te vangen en zelfs te voorspellen.
#PerfumeTok en ‘beast mode’ geuren
Parfums met steenvruchten behoren tot de nieuwe stroming van ‘neo-gourmands’ met sappige akkoorden die goed scoren – niet in het minst dankzij sociale media. Vooral TikTok creëert een nieuwe cultuur van geurtrends, waarbij nichemerken zichtbaarder worden voor een breder publiek. Nog zo’n trend zijn zogenaamde ‘beast mode’-geuren: extreem krachtige parfums die uren blijven hangen. Het lijkt een term die in eerste instantie wat absurd klinkt, maar volgens Benedek moet hij als oprichter wel respecteren dat klanten hiernaar op zoek gaan.
Toch benadrukt hij dat krachtiger niet gelijkstaat aan beter. “Sterke geuren zijn niet altijd goede geuren. Sommige van die straffe grondstoffen zijn namelijk heel goedkoop. Wat wij proberen te doen, is kracht combineren met kwaliteit.” Rouge Smoking Extrait is zo’n voorbeeld van een geur die opvalt, zonder het gelaagde karakter van het origineel te verliezen.
Als niche zo blijft groeien, wat betekent de categorie dan nog?
Terwijl nicheparfums steeds populairder worden, kijkt Benedek met gemengde gevoelens naar deze ontwikkeling. “Enerzijds ben ik blij dat ik de juiste visie had in 2016, al wist ik toen niet dat niche zo groot zou worden. Kijk maar naar grote warenhuizen die steeds meer plaats maken voor nieuwe merken ten koste van gevestigde huizen. Het risico is anderzijds dat er zoveel nichemerken bij zullen komen, dat de hele categorie zijn betekenis verliest.”
Wat Benedek echter zeker weet, is dat retail een cruciale rol speelt in het behouden van BDK’s identiteit. Je vindt zijn parfums slechts in een select aantal boetieks en dat wil de founder zo houden. “Een geur blijft een fysieke ervaring die je moet kunnen ruiken en dragen. Dat maakt retail zo belangrijk. Ik ben opgegroeid in de parfumwinkel van mijn ouders, en de connectie met klanten blijft essentieel.”
Dit bericht op Instagram bekijken
De opening van de eerste BDK-boetiek in Parijs dit jaar was dan ook een belangrijke mijlpaal. Maar David Benedek heeft grotere plannen voor de toekomst. “Ik denk aan metropolen als Dubai, New York en Tokio, maar altijd met behoud van dezelfde beleving, overal ter wereld,” zegt hij.
Voor we afscheid nemen, verklapt David enkele van zijn huidige geurstudies, eentje met hazelnoot en een ander met “een exotische, uitdagende vrucht” die ik zelden in parfums ben tegengekomen. De kers 2.0, dus? Het zou me niet verbazen moest deze toekomstige lancering alweer een grote boom ontketenen. Benedek besluit: “Ik wil geen trends volgen, ik wil ze creëren.”