De stoelendans in de luxemode beweegt zich in een niet bij te houden tempo voort. Het vertrek van Matthieu Blazy bij Bottega Veneta markeert opnieuw een belangrijke verschuiving in de sector, amper dagen nadat het nieuws brak dat John Galliano vertrekt bij Maison Margiela en Dries Van Noten de relatief onbekende Julian Klausner aanstelde als zijn opvolger. Wat de timing nog opmerkelijker maakt, is dat het Italiaanse modehuis meteen een opvolger klaar heeft: Louise Trotter, die momenteel nog bij Carven de creatieve leiding heeft.
Blazy’s tijdperk van innovatie en ‘stealth wealth’
Matthieu Blazy, oud-student aan La Cambre in Brussel, kwam in 2020 bij Bottega Veneta, aanvankelijk als ready-to-wear director onder Daniel Lee. Na Lee’s plotselinge vertrek in 2021 nam Blazy het creatieve roer over. Zijn visie bracht het huis weer in de schijnwerpers met een mix van cutting-edge vakmanschap en culturele relevantie. Hij experimenteerde met trompe-l’oeil leer, dat eruitzag als eenvoudige denim en geruite overhemden, maar vervaardigd was met een buitengewone precisie. Daarnaast presenteerde hij extravagante stukken zoals leren hoofdtooien en jurken versierd met veren.
Blazy’s collecties vertelden verhalen die kunst, cinema en mode naadloos samenbrachten. Dit alles zorgde ervoor dat het merk een zeldzaam lichtpuntje bleef in het portfolio van moederbedrijf Kering, dat het afgelopen kwartaal zware klappen kreeg door een afkoelende luxemarkt.
Louise Trotter als strategische opvolger
Dat Bottega Veneta direct een opvolger aankondigt, is zeldzaam in de huidige modewereld. Louise Trotter, tot januari 2025 nog creatief directeur bij Carven, staat bekend om haar ingetogen, gestructureerde ontwerpen en waardering voor vakmanschap. Haar esthetiek sluit naadloos aan bij de kern van Bottega Veneta: een focus op tijdloze kwaliteit en innovatie. Trotter is geen naam die doorgaans met grote statements wordt geassocieerd, maar juist dat kan een bewuste zet zijn in een tijd waar de vraag naar ‘stille luxe’ blijft groeien.
“Ik ben zeer vereerd om bij Bottega Veneta aan de slag te gaan,” deelt Trotter in een verklaring. “De legendarische nalatenschap van het modehuis van artisticiteit en innovatie is inspirerend, en ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan zijn toekomst.”
Een turbulent modejaar vol veranderingen
Het vertrek van Blazy en de aanstelling van Trotter komt op een moment waarop de luxemode-industrie ongekend turbulente tijden beleeft. 2024 wordt nu al gekenmerkt als een jaar vol verschuivingen en onzekerheid: naast Galliano’s exit bij Margiela en een leeg roer bij grote namen zoals Fendi, Chanel en Margiela, worstelen vele modehuizen met dalende omzetcijfers en herstructureringen. Na een tegenvallend derde kwartaal is het duidelijk dat zelfs de grootste spelers niet immuun zijn voor een wereldwijde vraagafname.
Met drie weken te gaan in 2024, is het modejaar nog lang niet afgeschreven. Het vertrek van Matthieu Blazy voelt als de kers op de taart – een taart die nog volop in de oven zit. In een onvoorspelbare markt kan er immers nog veel gebeuren.
Wat brengt de toekomst voor Blazy?
Volgens ingewijden zou Matthieu Blazy op weg zijn naar Chanel, dat sinds het vertrek van Virginie Viard in juni zonder creatieve leiding zit. Hoewel Chanel zich nog niet heeft uitgesproken over zijn mogelijke aanstelling, gonst het in de modewereld al weken van de geruchten dat Blazy als favoriet uit de bus is gekomen. Mocht hij het roer bij Chanel overnemen, dan staat hem een immense taak te wachten: het herenigen van de couturegigant met zijn iconische, maar soms zoekende, identiteit.
Blazy’s exit markeert het einde van een opvallend hoofdstuk voor Bottega Veneta, maar tegelijkertijd ook het begin van een nieuw tijdperk. Met Louise Trotter lijkt het modehuis te kiezen voor stabiliteit en verfijnde creativiteit in plaats van opvallende disruptie. Terwijl de luxemarkt de storm van 2024 probeert te doorstaan, wordt duidelijk dat modehuizen meer dan ooit behoefte hebben aan creatieve leiders met visie en veerkracht.