Aan de hand van een enquête onder 1.000 Belgische jongeren onderzocht Fruitz, de datingapp waar gebruikers met fruit-icoontjes kunnen aangeven wat hun intenties zijn, wat het nieuwe jaar zal brengen op romantisch vlak. Wat blijkt? De dating trends in 2025 zien er heel wat frisser en authentieker uit. Singles van vandaag kiezen hun eigen weg, omarmen onafhankelijkheid en nemen de tijd voor liefde. Dit zijn de 6 dating trends die 2025 zullen vormgeven.
In 2025 gaat het erom vanaf het begin eerlijk te zijn zodat je op dezelfde golflengte zit. Geen raadspelletjes meer of tegenstrijdige signalen. Het is tijd om te praten over “DTR” (Define The Relationship): dat serieuze gesprek waarin beide partijen open kaart spelen en duidelijk maken wat ze echt willen. Of je nu op zoek bent naar iets vrijblijvend, exclusiefs, of misschien wel je zielsverwant. Om die reden kan je op een app als Fruitz eenvoudig ontdekken wat iemands intentie is, door gebruik te maken van de kers (het vinden van je wederhelft), de druif (een drankje en misschien meer), de watermeloen (friends with benefits), of de perzik (een one-night-stand).
2. Comfy Dating
Het datingmotto van 2025? Comfort boven alles. In 2025 gaat daten vooral over je goed voelen, niet over er perfect uitzien. Draag wat goed voelt voor jou, ook als dat sneakers, een hoodie en een no-makeup look betekent op een first date. Meer dan de helft (53%) van de jonge volwassenen tussen 18 en 34 jaar in België kiest bovendien voor een casual stijl omdat het hen helpt zich ontspannen te voelen en geaccepteerd te worden zoals ze zijn. “Comfy dating” draait echter niet alleen om kleding, maar vooral om trouw blijven aan jezelf en je eigen persoonlijkheid. Vindt je dating partner dat maar niks? Dan is de persoon aan de andere kant van de tafel waarschijnlijk ook niets voor jou.
3. Vibe-Check
In de wereld van online daten draait het niet meer alleen om looks en slimme bio’s — het gaat om de “vibe”. Bij “vibe-checks” verschuift de focus van uiterlijk naar de energie die iemand uitstraalt. Het onderzoek toont aan dat 65% van de gebruikers van datingapps nu hun onderbuikgevoel of “vibe” vertrouwen bij het beslissen of iemand een match voor hen is. In België zegt 40% dat ze meteen de “ick” kunnen opvangen, of net die onmiskenbare vonk wanneer ze wel een connectie voelen.
4. Bold Love
In 2025 nemen we afscheid van verouderde regels en traditionele genderrollen — het gaat erom daters de vrijheid te geven om hun eigen liefdespad te bepalen. Tegenwoordig neemt 55% van Gen Z afstand van conventionele mijlpalen zoals huwelijk, kinderen of samenwonen als ultieme doelen. In plaats daarvan omarmen ze de vrijheid om relaties op hun eigen voorwaarden te definiëren. Waarom zouden jongeren oude scripts volgen als ze hun eigen liefdesverhaal kunnen schrijven?
5. Indie Living
In 2025 kiezen jonge koppels voor een langzamere en meer doordachte benadering van samenwonen. 53% van de respondenten wil de tijd nemen om hun partner echt te leren kennen en emotionele veiligheid op te bouwen voordat ze gaan samenwonen. 50% van de jongeren wacht liever langer dan een jaar, en 46% van de vrouwen (tegenover slechts 32% van de mannen) geeft aan dat het belangrijk is voor hen om hun persoonlijke ruimte te behouden. “Me-time” is essentieel voor Gen Z, en emotionele veiligheid staat voorop. In 2024 vieren we geduld, vertrouwen en zorgzame liefde.
6. Romance Wrapped
Laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal wel eens gefantaseerd over ons eigen sprookjesachtige liefdesverhaal, net zoals in de dromerige romcoms die zeker met kerst ons scherm domineren. Toch blijft Gen Z realistisch als het om daten gaat. Hoewel 39% toegeeft dat deze series hun kijk op romantiek beïnvloeden, wijst 59% bewust het idee af om hun eigen relaties te vergelijken met de van drama doordrenkte fantasieën op het scherm.
Deze trend laat een verschuiving zien naar echte, oprechte liefde, waarbij mensen relaties aangaan zonder vast te houden aan onrealistische verwachtingen uit films en series. Gen Z blijft stevig met beide voeten op de grond, en dat werpt zijn vruchten af. Zo omarmt 53% van de kijkers een nieuwe golf van romantische komedies die zich richten op realistische en diverse relaties.