Issey Miyake zei ooit dat design niet voor filosofie bedoeld is, maar voor het leven. Deze uitspraak heeft een generatie ontwerpers geïnspireerd om op zoek te gaan naar de schoonheid in de bruikbaarheid, en om het functionele te verheffen door een esthetisch design. Anno 2025 is er geen goede reden meer waarom je zou settelen voor minder: van onze beauty tools tot onze smartphones, de objecten waarmee we ons omgeven zouden net zo aangenaam en goed gemaakt moeten zijn als de kleding die we dragen.

Aan het hoofd van deze ontwikkeling staat het techmerk OnePlus, dat in razend tempo aan bekendheid wint vanwege elegante en innovatieve producten. Volgens Celina Shi, hoofd marketing van OnePlus Europe, komt het allemaal neer op een eenvoudige mantra: Never Settle, oftewel neem nooit genoegen met minder. ‘Hiermee streven we niet naar perfectie, maar zoeken we steeds naar beter’, legt ze uit.

Na verloop van tijd heeft dit motto, ‘neem nooit genoegen met minder’, het merk gebracht tot een esthetische taal die Shi omschrijft als een ‘moeiteloos ontwerp’. Ze vertelt: ‘Er zijn drie leidende principes. We ontwerpen voor een doel, om een specifiek probleem op te lossen of te voldoen aan een specifieke vraag. Wij geloven dat eenvoud berust is op holistisch denken, wetende dat elegantie niet gemakkelijk komt, en dat simpele producten of ervaringen altijd het resultaat zijn van een zorgvuldig denkproces. En we ontwerpen voor mensen, om een blijvend gevoel van gemak en moeiteloosheid te creëren.’

oneplus

De OnePlus 13, de nieuwe flagship smartphone van het merk (lancering op 7 januari, vanaf €999,-) is misschien wel de puurste uiting van deze aanpak. ‘Het belichaamt onze belofte van premium vakmanschap, elegantie, comfort en duurzaamheid,’ zegt Shi. Er is een sterke focus op aanraking en het gevoel in de hand. De drie edities bieden elk een unieke getextureerde afwerking. De Midnight Ocean editie is bekleed met microfiber vegan leer, een primeur voor een smartphone. ‘Dit wordt meestal gebruikt voor hoogwaardige meubels en het interieur van voertuigen; het roept een gevoel van zachtheid en warmte op, en biedt onze klanten een milieuvriendelijke keuze,’ zegt ze, waarbij ze opmerkt dat de stof  zeer slijtvast is.

De Black Eclipse uitvoering introduceert een ‘delicate en verfijnde’ textuur met palissandernerven, met een ‘intens zwarte afwerking die vingerafdrukken tegengaat en de perfecte aanvulling is op elke stijl’, terwijl de Arctic Dawn editie een ultrazachte afwerking biedt door middel van de innovatieve glascoating. ‘De afwerking is vingerafdrukbestendig en pronkt met het zuiverste wit op de markt, dat glinstert in het zonlicht.’

oneplus

Waarom zo veeleisend zijn? ‘Een smartphone is een integraal onderdeel van ons leven geworden, en design heeft de macht om sterke emoties op te roepen,’ vertelt Shi. De apparaten van OnePlus zijn gemaakt om prettig in de hand te liggen en voor een gevoel van comfort, verbinding en luxe te zorgen. Shi merkt op dat onze apparaten ook ‘iets aan de wereld vertellen over wie we zijn, en invloed hebben op hoe anderen ons zien’, waardoor de uitstraling des te belangrijker wordt.

Natuurlijk is het goede design ook terug te vinden in de functionaliteit van de telefoon – en de OnePlus 13 is rijk aan innovaties op het gebied van camera, scherm- en batterijtechnologie, maar ook aan nieuwe AI-functies. De telefoon maakt prachtige foto’s en 4K video’s, dankzij het camerasysteem dat in samenwerking met Hasselblad ontworpen is. De beelden bewerk en verbeter je moeiteloos met behulp van de AI-tools zoals detailversterking, reflectiecorrectie en scherptecorrectie. De AI-assistent, ingebouwd in de razendsnelle Oxygen OS, kan snel een intelligente zoekopdracht uitvoeren – waaronder een ‘circle to search’-functie, en heeft een functie voor notities die audio-opnames kan transcriberen, opschonen en samenvatten.

‘Deze functies, samen met het goed doordachte design, creëren een product dat zowel prachtig als onmisbaar is in ons dagelijks leven,’ zegt Shi. En dat geldt voor de gehele OnePlus-collectie – vooral de OnePlus Open Apex Edition, een vouwbare smartphone voor diegenen die een groter scherm nodig hebben, gemaakt van materialen uit de luchtvaartindustrie voor optimale lichtheid en heeft een afwerking van gestructureerd leer die robuustheid en elegantie combineert.

oneplus

Ook de smartwatches van het merk gaan uit van een ambitieuze, aandachtige aanpak. Neem bijvoorbeeld de OnePlus Watch 2, waarbij superieure prestaties verpakt zijn in een elegant uurwerk dat is geïnspireerd op de traditionele horlogerie.

oneplus

Voor Shi komt alles in essentie neer op het OnePlus-motto om ‘Never Settle’, een motto dat ook zij heeft geadopteerd toen ze ruim vijf jaar geleden bij het merk ging werken. “Voor mij betekent ‘Never Settle’ nooit stoppen met leren, altijd nieuwe uitdagingen aangaan en je nooit laten intimideren door het streven naar perfectie. Het is ook een geheugensteuntje dat als iets je niet bevalt of als er zich een nieuwe kans voordoet, je dat moet aandurven en ervoor moet gaan.”

Ontdek hier de volledige lijn van OnePlus-smartphones en -wearables.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met OnePlus.