In onze maatschappij meten we succes vaak aan hoge cijfers en materiรซle zaken. Maar een nieuw onderzoek biedt een frisse blik op wat kinderen รฉcht vooruit helpt. Onder leiding van Reem Raouda, een ervaren oudercoach en bedenker van het BOUND-dagboek โ een handig hulpmiddel voor ouders โ werden meer dan 200 ouder-kindrelaties onderzocht. Dit onderzoek is relevant voor ouders, leerkrachten en iedereen die met kinderen werkt.
Succes heroverwogen
Succes wordt meestal geassocieerd met hoge cijfers, sportprestaties of toelating tot bekende scholen. Raouda toont aan dat dit slechts de oppervlakte raakt. Echt succes is het opbouwen van zelfvertrouwen, mentale kracht, emotionele intelligentie en een sterke band met de wereld om ons heen. Deze eigenschappen vormen de basis voor een veerkrachtig en vervuld leven met waardevolle relaties en persoonlijke voldoening.
De ouders in het onderzoek kozen voor andere wegen dan de standaardnormen. Ze richtten zich op het stimuleren van nieuwsgierigheid, veerkracht, zelfstandigheid en intrinsieke motivatie, zonder voortdurende complimenten. Hierdoor vonden kinderen hun eigen weg en namen ze uitdagingen aan zonder afhankelijkheid van externe bevestiging.
Negen sleutels tot succes
De studie onthulde negen specifieke ouderlijke gewoonten die cruciaal zijn voor deze diepere vorm van succes:
- Ouders werkten eerst aan hun eigen reactie op tegenslagen om een voorbeeld te zijn (ze toonden hoe je rustig en beheerst blijft in lastige momenten).
- In plaats van standaardlof gebruikten ze aangepaste complimenten om de innerlijke motivatie van hun kinderen te stimuleren.
- Focus op de band: ouders investeerden tijd in het opbouwen van sterke relaties door actief te luisteren en ervaringen te delen, zoals een liefdevolle moeder.
- Ze minimaliseerden straf en kozen voor natuurlijke gevolgen als leermomenten, waarbij kinderen beseften dat elke actie consequenties heeft (zonder angst voor straf).
- Beloningen voor goede cijfers werden vermeden; meer waardering ging uit naar vooruitgang en het leerproces.
- Vragen stellen werd aangemoedigd, met vragen als โWaarom?โ en โHoe?โ om kinderen te stimuleren dieper na te denken.
- Kinderen bij het onderwijs betrekken bleek effectief. Dit vergrootte hun zelfvertrouwen en wederzijds respect.
- Dagelijks samen lezen werd gepromoot als een plezierige activiteit, niet als een verplichting, wat zowel taalvaardigheden als liefde voor boeken bevorderde.
- Aandacht voor emoties was essentieel; ouders erkenden en bevestigden de gevoelens van hun kinderen, zodat zij leerden omgaan met verschillende emoties.
Reflectie op ouderlijke invloed
De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat succes meer inhoudt dan uiterlijk vertoon; het draait om innerlijke groei en welzijn van het kind. Zoals Reem Raouda treffend stelt: โKinderen absorberen onze reacties als sponzenโ, wat betekent dat ze veel van ons overnemen. Dit onderstreept hoezeer onze reacties invloed hebben op de ontwikkeling van kinderen.
Met deze aanpak creรซren ouders een omgeving waarin kinderen niet alleen academisch of sportief presteren, maar ook opgroeien tot evenwichtige individuen met sterke sociale vaardigheden. Dit moedigt iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen aan om verder te kijken dan traditionele maatstaven en zich te richten op de bouwstenen die levenslang succes ondersteunen.