โ`html
De maand waarin een kind wordt geboren, kan een grote rol spelen in de schoolprestaties. Onderzoek van gerenommeerde universiteiten toont aan dat de geboortemaand invloed heeft op de ontwikkeling binnen het schoolsysteem. Dit onderwerp is van belang voor ouders, leraren en iedereen die betrokken is bij het creรซren van een optimale leeromgeving voor alle kinderen.
Ontdekkingen uit onderzoek
Uit een uitgebreide studie van onderzoekers van de universiteiten van Toronto, Florida en Northwestern in de Verenigde Staten blijkt dat er een verband bestaat tussen de geboortemaand van kinderen en hun schoolprestaties. Deze studie, getiteld โDe startleeftijd van school en de cognitieve ontwikkelingโ, werd in 2017 gepubliceerd via het National Bureau of Economic Research. De onderzoekers keken naar gegevens van ongeveer 1,2 miljoen kinderen van 6 tot 15 jaar.
Opmerkelijk is dat kinderen die in augustus geboren zijn vaak meer moeite lijken te hebben op school, omdat zij doorgaans de jongsten in hun klas zijn. Daarentegen presteren kinderen geboren in september het beste; zij zijn vaak zelfverzekerder en hebben beter ontwikkelde denk- en leerkwaliteiten. Deze resultaten tonen aan dat de geboortemaand invloed kan hebben op de schoolstart en daarmee op de verdere ontwikkeling.
Verschillen in schoolsystemen tussen de VS en Frankrijk
Er zijn duidelijke verschillen in hoe scholen georganiseerd zijn, wat invloed heeft op de prestaties. In de Verenigde Staten mag een kind pas naar de kleuterschool als het vijf jaar is. Dit betekent dat als een kind in september jarig is, het pas het volgende jaar naar school kan, waardoor het ouder is dan veel klasgenoten.
In Frankrijk werkt het anders. Kinderen die hun derde verjaardag vieren na de start van het schooljaar in september, maar vรณรณr 31 december, mogen al naar school. Hierdoor zijn kinderen die in december geboren zijn vaak de jongsten, terwijl kinderen geboren in januari tot de oudste groep behoren. Een recente studie van Insee wijst erop dat Franse kinderen geboren in januari vaker schoolplezier en succes ervaren, vergeleken met leeftijdsgenoten geboren in december.
Statistieken en inzichten
De bevindingen worden ondersteund door cijfers. Een enquรชte van het Programme for International Student Assessment (PISA) in 2020 onder 15-jarigen liet zien dat jongere leerlingen bij de start van het school vaak moeite hebben met leren en een grotere kans hebben om een jaar te blijven zitten.
Deze cijfers tonen aan dat leeftijdsverschillen in de klas niet alleen invloed hebben op de individuele leerweg, maar ook op het onderwijsbeleid.
Psychologische inzichten
Kinderpsycholoog Lucie Rose biedt extra inzicht. Zij legt uit dat een leeftijdsverschil van bijvoorbeeld tien maanden in dezelfde klas een groot verschil kan maken in cognitieve ontwikkeling en leesvaardigheid. โAls je een kind hebt dat 10 maanden jonger is dan de anderen in de klas,โ vertelde Rose in Le Figaro รtudiant, โdan kan dat best wat verschil maken.โ Volgens haar kan dit ervoor zorgen dat jonge leerlingen minder zelfvertrouwen hebben, wat hun leerproces beรฏnvloedt.
Hoewel deze verschillen vaak minder merkbaar zijn naarmate kinderen ouder worden, laten ze toch een blijvende indruk achter op de vroege schooljaren en het zelfvertrouwen van kinderen.
Het effect van de geboortemaand op schoolsucces biedt nieuwe perspectieven voor het bekijken van ouder-kindrelaties en succes. Het benadrukt hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan elk kind in de klas, zodat iedereen de kans krijgt optimaal te leren, ongeacht de geboortemaand. Door hierover te praten, zetten we stappen richting gelijke kansen voor alle leerlingen, elk op hun eigen unieke manier.
โ`