In een modefusie die sensuele glamour verbindt met intellectuele strakheid, heeft Prada officieel het iconische Versace overgenomen voor 1,25 miljard euro (ongeveer 1,4 miljard dollar). De grootste modedeal van het jaar werd vanochtend vroeg bevestigd, na maanden van speculaties en onderhandelingen. Los van de duizelingwekkende cijfers betekent de overname ook een cultureel kantelpunt: twee esthetisch tegengestelde maar even legendarische Italiaanse huizen worden samengebracht.
Voor Prada is Versace een totaal andere speler dan de labels die vandaag onder de vleugels van Miuccia Prada opererenโPrada zelf, Miu Miu en het sportieve Luna Rossa. Waar die merken draaien rond minimalisme, techniek en conceptuele diepgang, brengt Versace een andere energie: uitgesproken, extravagant, sensueel. Elk merk binnen de groep wordt weliswaar ontworpen door sterke interne designteamsโwaarbij Prada specifiek geleid wordt door het duo Miuccia Prada en Raf Simonsโmaar Versace introduceert een onverwachte, bijna ongrijpbare factor in het eerder ingetogen universum van de groep.
Voor Versace betekent de deal niet alleen een symbolische, maar ook een letterlijke terugkeer naar Italiaanse handen. Sinds 2018 maakte het merk deel uit van het Amerikaanse Capri Holdings, samen met onder meer Michael Kors en Jimmy Choo. De eigendomsoverdracht is dan ook een duidelijk signaal over het belang van de โMade in Italyโ-waarde, zeker in een tijd waarin de mondiale handelsverhoudingen blijven verschuiven.
In maart kondigde Donatella Versace verrassend haar afscheid aan als creatief directeur tijdens de presentatie van de herfst/winter 2025-collectieโeen einde aan bijna dertig jaar leiding over het merk van haar broer. Dario Vitale volgt haar op als eerste niet-familiale ontwerper in de geschiedenis van Versace. Die beslissing roept onvermijdelijk parallellen op met Raf Simonsโ rol binnen Prada. Donatella heeft zich intussen positief uitgesproken over de overname. โIk ben ontzettend blij dat Versace deel gaat uitmaken van de Prada-familie,โ schreef ze op Instagram. โGianni en ik hebben altijd enorme bewondering gehad voor Miuccia, Patrizio en hun familie. Het is een eer om het merk over te dragen aan zoโn betrouwbaar Italiaans familiebedrijf. Ik ben klaar om dit nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van Versace te ondersteunen op elke mogelijke manier.โ
Versace FW25 โ Launchmetrics Spotlight
Volgens de Prada Group behoudt Versace zijn creatieve autonomie en onafhankelijk leiderschap. Op papier verandert er dus weinig aan het DNA van het merk. Dario Vitale krijgt alle ruimte om zijn visie te realiseren. Toch stelt de modewereld zich stilaan vragen: krijgt Versace straks een zakelijke update in de stijl van Pradaโs โoffice sirenโ? Gaat Prada spelen met de zwoele silhouetten uit de vroege jaren 2000? Of komt er misschien een opvolger van de โFendaceโ-collabโdit keer als โPradaceโ? Terwijl twee van Italiรซโs grootste namen elkaar omarmen, kijkt de industrie aandachtig toe.