We ontmoeten Violette, de make-up designer van Dior.
Ben je altijd al gefascineerd geweest door de wereld van mode en beauty?
Nee, het is eigenlijk nooit mijn ding geweest. Maar ik heb een artistieke achtergrond, ik zat aan kunstacademies vanaf mijn drie jaar. Ik ben naar l'école du Louvre geweest, waar ik leerde werken met pigmenten en waar ik geleerd heb hoe je op een volledig vlak doek een dimensie op een gezicht creëert. Ik denk dat die ervaringen me mijn huidige beroep hebben aangeleerd.
Het neoclassicisme en de Italiaanse Renaissance leerden me hoe transparante skins te maken en de pop art en de moderne kunst leerden me werken met kleuren. Ik heb ook styling gedaan, maar ik hou niet van stof, het is dode materie voor mij.
Ik heb nooit een specifieke opleiding in verband met make-up gehad en heb nooit iemand geassisteerd. Op een dag maakte ik een vriendin op voor een gekostumeerd bal en knutselde ik voor haar een masker met pailletten en opeens kreeg ik een openbaring. Iemand opmaken is het gezicht van iemand aankleden en beschilderen, dat combineert mijn twee studies.
Hoe is je carrière begonnen?
Ik ben naar New York gereisd om mijn potentieel te testen. Ik heb daar mijn ding gedaan en na mijn terugkeer naar Parijs ben ik naar een agent gegaan, zonder stress. Ik zei tegen mezelf dat het niet erg was als het niets zou worden. Hij geloofde in mij en ik ben beginnen werken.
Ik had kleine klussen voor de Vogue US en op een dag kreeg ik het voor elkaar om een afspraak te regelen met Carine Roitfeld. Ze vertelde me het volgende: "Ik zou graag je werk zien buiten de grenzen die anderen je opleggen. Wees vrij, doe wat je wilt doen. Geef me vijf series, alsof je werkt voor de Franse Vogue!" Ik ben eraan begonnen, non stop voor drie weken. Ik koos zelf 120 modellen, selecteerde jonge fotografen... Toen ik klaar was heb ik alles gebundeld in één groot boek en het gedeponeerd bij de receptie. Twee uur later belde Carine me en vertelde ze dat ze het super vond.
Ze valideerde mijn werk en sprak het advies van al mijn agenten tegen: "Wees meer commercieel etc..."
Is er een make-up artiest in het bijzonder die je bewondert?
Het zijn voornamelijk de schilders die me inspireren. Kadinsky, Soulages en hun manier van werken met zwarte tinten... Maar ik heb heel veel bewondering voor Pat McGrath. Ze houdt van vrouwen, dat zie je onmiddellijk in haar werk. Er zit enorm veel emotie in haar make-up en haar werk is nooit oppervlakkig. Ik ben over het algemeen gevoeliger voor make-up gemaakt door vrouwen.
Naar mijn mening moet make-up altijd een emotie tonen. Mijn kleine truc om deze emoties te creëren is om wat lippenbalsem op de wimpers aan te brengen. Dat zal een glans creëren en onrechtstreeks, zonder te weten wat het is, kijkend naar de foto, verschijnt er een emotie op het gezicht.
Waarom de naam Violette?
Ah ah ah, ik heb hippie ouders. Mijn echte naam is Violet Lila Rose. Toen ik kleiner was, dacht ik dat ik "Bloem" heette, een goede samenvatting voor een drie jaar oude peuter.
En toen ik aankwam bij Dior en het eerste wat men tegen me zei was dat violet één van de favoriete kleuren van Christian Dior was... een leuk toeval.
Wat is je schoonheidsritueel? Wat zijn de producten waarvan je onafscheidbaar bent?
Ik ben trouw aan Joëlle Ciocco, de "Dr. House van de huid". Wanneer je binnenwandelt in haar kantoor zal ze je huid tot in het kleinste detail onderzoeken en je verbieden om je gezicht aan te raken.
Ik reinig me met mijn vingers, met een reinigingsmelk. Ik masseer mijn huid gedurende drie minuten en spoel na met water zodat er niets blijft zitten. Vervolgens breng ik kalmerende lotion aan. Daarna neem ik pillen van Selenium en Magnesium in, die je normaal met water moet drinken.
Bovendien heb ik een gel die strijdt tegen stress, vervuiling en junk food, want ik heb een reactieve en gevoelige huid en die moet worden gekalmeerd.
Wat make-up betreft: een beetje concealer en wat bronzer om de teint te verbeteren. Een een blush. Mijn favoriet is de Dior Addict Rouge à Levres omdat het een gel is. Het camoufleert je huid niet, maar laat gewoon een sluier van pigmenten achter en zijn glowy kant vangt het licht en zal je wat meer verhoogde jukbeenderen geven. Voor de lippen: le Russian Red van Mac.
Wat is het verschil tussen het opmaken van een model voor een editorial in een tijdschrift en het opmaken van een actrice voor een evenement zoals het filmfestival van Cannes?
Het is heel anders. In een editorial dient het model neutraal en transparant te zijn. Let op, het is belangrijk dat ze er staat, maar neutraal genoeg zodat de make-up artiest, de styliste en de fotograaf een verhaal om haar heen kunnen bouwen. Ze zal een bron van inspiratie zijn, maar we kunnen er om het even welk universum rond bouwen.
Een actrice bezit zelf een universum, je moet je manier van werken aanpassen aan haar. Het is belangrijk dat je eerst goed begrijpt wat je voor je hebt. Mijn rol zal zijn om haar volledige potentieel te laten uitkomen binnen haar eigen persoonlijkheid. Ik moet haar vervolmaken, niet verhullen.
Wat zijn de producten dat een vrouw absoluut moet hebben?
Met een zwart oogpotlood en een lippenstift kan je je volledig opmaken.
Een zwart potlood kan je gebruiken in de wimpers zoals mascara, je kan ermee smokey eyes creëren door het te vervagen met je vingers en kan je een lijntje tekenen zoals dat van een eyeliner. Je kan ook je wenkbrauwen tekenen door kleine puntjes te zetten en ze te vervagen.
De lippenstift kan je gebruiken als blush, oogschaduw en lippenstift.
Wat zijn de make-up blunders die je zeker niet mag maken?
Op een dag vergezelde ik mijn beste vriendin en actrice op het Filmfestival van Deauville en had ik geen zin om zelf te werken. Ze huurde dus een make-up artieste in en ik besloot om te observeren. Mijn vriendin is een prachtige redhead die weinig make-up nodig heeft. Ik kraakte en stelde onschuldig voor dat ze enkel wat mascara op de vingers moest aanbrengen op de ogen. Het meisje antwoordde: "We maken nooit iemand op met de vingers!" Ik wilde terugroepen dat we geen schoonheidsspecialisten waren. Was gewoon grondig je handen tussen de toepassingen, maar het mag natuurlijk niet misbruikt worden... Het is waarschijnlijk iets dat je op school leert.
En iets anders dat me afschrikt: "Op een gele huid brengen we een roze basis." Waarom? Je moet profiteren van wat je hebt. Ik hou niet van het idee van het verliezen van zichzelf.
En de grootste schoonheidsblunder? Bestaat er iets erger dan een lichte lippenstift gecombineerd met een donker potlood?
Ik weet het niet, ik denk van niet... Wanneer ik in het zuiden ben en ik zie een vrouw die haar wenkbrauwen sterk aftekent, met veel oogschaduw en valse wimpers, een lippenpotlood dat veel te uitgesproken is en een Franse manicure op haar nagels... eerlijk gezegd inspireert het me. Het is hun visie van vrouwelijkheid en waarom is hun visie minder goed als de mijne? Wie ben ik om te zeggen wat kan en wat niet kan? Ze vieren hun vrouwelijkheid, ze amuseren zich zoals kleine meisjes. Dat doet eens goed want in de mode wordt alles wat te serieus genomen.
Maar goed, ik moet toegeven, je wenkbrauwen te overdadig epileren in een driehoek, dat kan echt niet.
Een product dat altijd in je make-up kit zit?
Een concealer en een lippenstift van Dior Addict die ik gebruik als blush.
(Via ELLE Belgique, Elsa Fralon)