Sayrade (25) – Fashion Account bij persbureau Oona 

Schermafbeelding 2014-09-02 om 12.47.37

Vraag je je nooit af waar journalisten hun inside information vandaan halen? Grote kans dat Sayrade erachter zit. Zij werkt bij het persbureau Oona en vormt de link tussen modelabels en de media: ze is degene die de modepers, stylisten en bloggers op de hoogte brengt van nieuwigheden bij klanten als Essentiel, Komono, La Fille d’O en Palladium. Persdossiers opstellen, persevents organiseren, interviews regelen, stukken uitlenen voor fotoshoots, collecties presenteren in de showroom,…: haar dagelijkse kost. Op die manier werkt ze mee aan het imago van een merk en vertelt ze het verhaal van dat label aan de media –met de hoop dat het wordt doorverteld.

Hoe ben je hier terechtgekomen? Na mijn studies Communicatiewetenschappen heb ik het geluk gehad meteen een stage bij Oona te mogen lopen, daarna ben ik eigenlijk nooit vertrokken… Ik ben altijd veel bezig geweest met mode en lifestyle en vind dit een perfecte eerste stap in de Belgische modescène.

Leuke kanten van de job? Het is een erg veelzijdige baan, je zal je dus niet snel vervelen. Bovendien kom je in contact met een hoop creatieve en inspirerende mensen. Die twee voordelen zorgen ervoor dat je op korte tijd erg veel leert en jezelf snel kan ontwikkelen.

Leukste Oona moment? Er zijn er zoveel. Elk seizoen organiseren we persdagen –een soort opendeurdagen voor de pers- om de nieuwe collecties van onze klanten voor te stellen. Voor SS14 werkten we met een jungle thema, waarvoor we “een aantal” plantjes als decor hadden besteld. Toen die geleverd werden, was het even slikken: er bleek een volledig oerwoud op straat te staan. Lachen! En afzien, aangezien we ze naar binnen moesten sleuren…

Minder leuke kanten? Het is geen typische kantoorjob, al onderschatten mensen hoeveel tijd ik toch achter mijn bureau doorbreng –mijn laptop is nog steeds mijn beste vriend! Bovendien is het geen 9-to-5 baan: je moet flexibel zijn, zelfstandig je plan kunnen trekken en héél stressbestendig zijn. Introvert zijn is gewoon geen optie in dit vak…

Welke eigenschappen moet je nog hebben? Je moet spontaan, flexibel, onafhankelijk, stressbestendig, perfect tweetalig en creatief zijn. Ook nodig: een vlotte pen hebben!

Jouw goede raad? Ik zou aanraden tijdens je studies reeds zoveel mogelijk ervaring op te doen, en dat in verschillende domeinen. Probeer stage te lopen op een redactie, bij een persbureau, bij een designer,… Zo leer je àlle kanten van de industrie kennen en kan je beter beslissen welke richting je uit wil. Internationale stages zijn uiteraard helemaal top. Het is ook heel belangrijk de focus op je talen te leggen, tweetaligheid is echt een must en wie een vlot woordje Engels kan, heeft alvast een streepje voor op concurrenten. Verder moet je ook op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen op het vlak van digitale-, sociale- én printmedia.