Cristina (26) – Product Manager en Trade Marketeer bij Guerlain
Marketing en cosmetica: twee sleutelwoorden voor Cristina, die er alles aan doet om de beautyproducten van Guerlain perfect aan de man (én de winkel) te brengen. Aan haar om nieuwigheden op de markt af te vuren én gevestigde waarden niet in de vergetelheid te laten raken. Op basis van marktanalyses stelt ze een marketing plan op: hoe wordt een product best gepresenteerd in winkels? Welk materiaal is er voorhanden (posters, samples, limited edition gifts, make-upkasten,…)? Moeten er speciale verkoopsacties worden opgezet? Geen mascara die de etalage in vliegt zònder haar toestemming. Op die manier regelt ze de zichtbaarheid van haar producten, opdat klanten de juiste associaties zouden maken en uiteraard tot aankoop worden aangezet.
Hoe ben je hier terechtgekomen? Na mijn studies Communicatiewetenschappen ben ik een jaar naar Vietnam getrokken om werkervaring in een volledig andere sector op te doen. Bij mijn terugkeer wist ik echt wat ik wilde en ben ik stage beginnen lopen bij L’Oréal. Na die stage kwam hier bij LVMH een job vrij.
Leukste deel van je job? Het is een erg gevarieerde job, die er eigenlijk drie verenigt. In andere bedrijven worden pure cijfers en marketing gescheiden gehouden, hier niet –ik ga me dus niet snel vervelen. Verder werk ik voor een prachtig merk met zeer mooie producten, dat is op zich al motiverend. Er heerst in ons bedrijf ook een erg goede teamsfeer en dat is onbetaalbaar.
Leukste Guerlain moment? De lancering van het parfum La Petite Robe Noir is extreem goed verlopen. Als beloning werd ons volledige team vorig jaar uitgenodigd voor een bezoek en avond in het kasteel van Veuve Cliquot in Reims. Dat zijn dingen die je normaal gezien nooit zou mogen doen –enkel de grootste LVMH-klanten mogen er komen- maar via deze job wel mogelijk worden.
Wat zijn de minder leuke kanten van de job? Het is en blijft een kantoorjob, ik zit hier in principe de hele dag en ben weinig op verplaatsing. Anderzijds heeft dat ook een positieve kant: weekends zijn weekends, na de uren moet ik mijn computer zelden aanlaten.
Welke eigenschappen moet je verder hebben? Je hoeft niet per se extreem creatief te zijn, maar wel goed je eigen plan kunnen trekken en ideeën aanbrengen om je product op een originele manier te promoten. Zelfstandig kunnen werken en een ondernemend stel hersenen hebben, zijn dus belangrijk.
Jouw raad? Je komt hier bijna niet binnen zonder eerst een stage te hebben gelopen in de sector. Praktische ervaring primeert boven het zoveelste universitair diploma, dat zal je snel genoeg merken!