Florence (26) – Community Manager bij oa Essentiel

Schermafbeelding 2014-09-02 om 12.48.38

Als freelance community manager voor merken als Essentiel Antwerp, houdt Florence zich bezig met het opbouwen en onderhouden van social media accounts (op Instagram, Facebook, Twitter,…). Dit houdt in dat ze content creëert voor alle bestaande social media kanalen, blog posts schrijft, online gesprekken aangaat met fans, de accounts beheert en de statistieken analyseert. Kortom, een heel gevarieerde en sociale job die de digitale aanwezigheid van een merk bijstaat.

Hoe ben je hier terechtgekomen? Tijdens mijn studies Marketing heb ik heel wat vrijwillige stages in de mode gedaan –onder andere  Les Hommes en Bruno Pieters. Mijn passie voor de sector is er dus altijd geweest. Ik heb uiteindelijk beslist om zelfstandig als social media consultant door het leven te gaan, en werd op een dag gecontacteerd door iemand die ik had leren kennen tijdens mijn stage bij Bruno. Zo ben ik als freelancer bijvoorbeeld bij Essentiel Antwerp terecht gekomen.

Wat zijn de leukste kanten van de job? Het feit dat ik mijn twee passies – mode en marketing – kan combineren. Ik kom daarbij ook nog eens in contact  (digitaal en analoog) met een hele boel interessante mensen. Socializen heeft dankzij mijn job een extra dimensie gekregen. Relaties met klanten opbouwen en onderhouden is tegenwoordig veel meer dan een paar simpele standaard Q&A’s via e-mail of andere kanalen. Elke dag gebeurt er wel iets nieuws via tal van social media platforms, dit kan op elk moment gebeuren en je moet er meteen op kunnen reageren. Dat ‘vers van de pers’-gevoel en de diversiteit in de interacties houden mij (en vele andere internauts) dag en nacht bezig in het digitale landschap.

Leuke anekdote? Aangezien ik veel dingen online zie gebeuren en communiceer met mensen die ik niet persoonlijk ken, kan het wel eens voorkomen dat ik die mensen op straat tegenkom en ze dus ook herken. Ik moet dan vaak even stilstaan en denken of ik die persoon nu écht ken of niet. Het is me ooit voorgekomen dat ik een persoon tegenkwam en ervan overtuigd was dat ik haar kende. Toen ik haar vol enthousiasme een dikke kus ging geven en haar vroeg of alles goed was, keek ze me aan alsof ik een buitenaards wezen was. Ik besefte dat ik haar volgde op Social Media via een account van een klant en zij dus ook geen flauw benul had wie ik was. Ze kon er gelukkig om lachen toen ik het haar vertelde.

Aan welke criteria moet je voldoen voor deze job? Social media never sleeps, dus flexibiliteit is een absolute must. Het is ook belangrijk up-to-date te zijn met de laatste nieuwtjes -in de mode in dit geval- maar zeker ook de nieuwe ontwikkelingen in digitale media. Communicatief zijn en graag schrijven zijn ook niet onbelangrijk, aangezien je 80% van de tijd nieuwe artikels, posts, comments of mailings schrijft. Je moet ook zien dat je een partner zoekt die het niet erg vindt dat je je GSM niet loslaat (of hem zelfs aan je hand vastplakt…).

Jouw goede raad? Ik zou aanraden om zoveel mogelijk stages te lopen die je kennis en ervaring verbreden, en waardoor je vooral ook nieuwe mensen leert kennen in de sector. Wees ook aanwezig op social media maar blijf authentiek en creatief (zowel digitaal als in real life).