beautycelebs

Een eigen parfum, make-uplijn of waarom geen beautyblog? Bekende actrices, zangeressen en andere televisiefenomenen verdienen maar wat graag een steentje bij in de wondere wereld van beauty en cosmetica.

 PARFUM

 Celeb sells
Sex sells. Niets beter dan een streepje bloot om een product aan versneld tempo over de toonbank te krijgen. In de beautywereld hebben ze intussen begrepen dat naast functioneel naakt vooral beroemdheid een vlotte geleider tussen product en consument is. Maak een graag geziene zangeres de ambassadrice van je parfum en het must-have gehalte van het flesje schiet eens de campagnefoto’s in bushokjes hangen de hoogte in. Inspireer een make-uplijn op de persona van een icoon uit de popcultuur en plots is die toch wel heel erg gewone lippenstift hét ontbrekende product in je make-uptasje.

Zelfvertrouwen in een flesje
We kampen met een universele obsessie voor alles wat met beroemdheden te maken heeft. Hun doen en laten – ook naast het witte doek, de opnamestudio of de catwalk, wordt met argusogen in de gaten gehouden en we vergelijken ons eigen dagdagelijkse bestaan constant met een leven dat bol staat van de glitter en glamour. Een leven zoals dat van Beyoncé zit er niet meteen in, maar een flesje parfum met haar naam erop in huis halen, lukt ons wel. Maakt een vleugje van Beyoncé’s ‘Heat’ je even succesvol als de populaire wereldster? Komt Justin Bieber je om je hand vragen wanneer je zijn ‘Girlfriend’ in je nek verstuift? Sijpelt de cool van Rihanna door via haar parfum? De kans is klein. Celeb parfums verkleinen echter wel de mentale afstand tussen fan en idool en hebben een placebo-effect op het zelfvertrouwen.

Lucratief
Voor de beroemdheid in kwestie gaat de lancering van een eigen parfum vaak gepaard met een positieve evolutie van het banksaldo. In tijden waarin hun films en muziek illegaal van het internet gehaald worden, biedt de parfumindustrie interessante mogelijkheden om geld in het laatje te brengen. Dat weten Paris Hilton en Jennifer Lopez als geen ander. Lopez bracht haar eerste parfum in 2002 op de markt, vandaag telt haar collectie niet minder dan 23 geurtjes. Paris volgde haar voorbeeld in 2005 en bracht intussen 17 parfums onder haar naam uit. En dat legt de dames geen windeieren. Zo kan een parfumcontract nog voor de geur in de winkel ligt al 3 miljoen dollar opbrengen. Nadien mogen ze op 3 tot 10 procent van de winst rekenen. Gezien A-list celebs miljoenen flesjes verkopen, is de winst navenant. Beyoncé’s eerste parfum ‘Heat’ ging bij warenhuis Macy’s al in het eerste uur 72.000 keer over de toonbank. Een maand later had het parfum al drie miljoen dollar opgebracht. Opvolger ‘Heath Collection’ was goed voor 400 miljoen dollar.

Prijs-kwaliteit
Ook Britney Spears, Lady Gaga, Katy Perry, Rihanna, Kim Kardashian, Taylor Swift,   Cheryl Cole en Sarah Jessica Parker spijzen hun bankrekeningen met lucratieve parfumdeals. Maar hoe zit het met de kwaliteit van deze beroemde watertjes? ‘Een beroemdheid strikken kost een smak geld en ook de kosten van de reclamecampagnes op televisie en in bladen lopen hoog op, dat geld moet natuurlijk van ergens komen. Dan is het logisch dat de formule niet zo goed is als die van een kleiner huis dat zijn volledige budget aan de inhoud van het flesje besteedt.’, klinkt het bij Coty. Vooral fans grijpen, ongeacht de geur of de kwaliteit van het parfum, naar het door hun favoriete artiest gepromoot eau de toilette bij de parfumerie.  Deze tien beroemde geurwatertjes gingen afgelopen jaar het vaakst over de toonbank.