Waarom precies uurwerken en brillen? “Het zijn ten eerste gewoon handige spullen: iedereen heeft ze nodig. Vòòr Komono hebben we 20 jaar lang een distributiebedrijf voor mode geleid, het wereldje is ons dus niet onbekend. Na een tijdje merkten we een hiaat in de markt: er waren te weinig kwaliteitsvolle accessoires aan een aanvaardbare prijs. Mensen hadden de keuze tussen peperdure spullen of brol. Komono is ons antwoord daarop.”

Schermafbeelding 2014-09-12 om 18.41.25

Schermafbeelding 2014-09-12 om 18.42.02

Schermafbeelding 2014-09-12 om 18.59.53

Schermafbeelding 2014-09-12 om 18.42.12

Dat bleek bovendien niet de enige te vullen leegte: “Brillen en horloges zijn veelal tijdloos, maar waarom eigenlijk? Naar onze mening zitten er niet genoeg fashion invloeden in die industrie en is er echt ruimte voor vernieuwing. Houten brillen, hemdstoffen verwerkt tot uurwerkbandjes, enzovoort: we proberen kledij- en schoenentrends te vertalen naar accessoires.”

Voor mij liggen opties voor de aanstormende zomercollecties, inderdaad volledig afgestemd op de heersende prints: “Volgende zomer draait het allemaal om irridiscence, oftewel blinkende, materialen. We werken ook veel rond het crafted gevoel door bijvoorbeeld metaal en rauwe materialen te gebruiken. In de damescollecties zitten perforaties verwerkt –al enkele seizoenen een grote trend. Verder ook invloeden uit de schoenenwereld: we zijn denk ik het eerste label ooit dat horloges uit ponyhaar brengt, maar waarom ook niet? Bij mannenschoenen gingen we dan weer brogue details, geweven materiaal en geperforeerd leer pikken.”

Schermafbeelding 2014-09-12 om 18.22.58

Schermafbeelding 2014-09-12 om 18.59.02

Schermafbeelding 2014-09-12 om 18.23.14

Schermafbeelding 2014-09-12 om 18.39.43