Het is geen geheim dat heel wat cosmeticabedrijven hun producten nog steeds op dieren uittesten. Een grote blaam op de schoonheidsindustrie, die we nochtans niet mogen veralgemenen. Deze producten zijn wél ethisch, en zo herken je ze:
Twee jaar geleden voerde de Europese Commissie een ban in tegen de invoer van nieuwe producten die op dieren werden getest. Een mooi begin, al glipt reeds gelanceerde cosmetica door de mazen van het net. In China en de Verenigde Staten is van dergelijke wetgeving zelfs geen sprake. Het weze duidelijk: dieronvriendelijke make-up is de wereld nog niet uit. Gelukkig steken ook steeds meer zogenaamde Cruelty Free labels de kop op. Zij prijken in hun strijd voor ethische schoonheid met deze logo’s:
Leaping Bunny: dit bekende boegbeeld betekent dat noch het afgewerkte product, noch haar ingrediënten op dieren werden getest. 100% Cruelty Free dus.
Voor deze twee logo’s een kleine nuance: het finale product werd niet op dieren geëxperimenteerd, maar het zou kunnen dat dit wel voor de afzonderlijke ingrediënten ervan is gebeurd.
Cruelty Free producten zijn niet noodzakelijk veganistisch, maar omgekeerd geldt de regel wel: geen enkel veganistische product wordt op dieren getest. Deze twee logo’s gelden dus ook als signaal:
Ontdek hier enkele labels:
Eyelure
Lush
Nars
Gosh
Essence
Too Faced
Ecotools voor de borstels en penseeltjes
The Body Shop
Bo-Ho
Limecrime
Eyes Lips Face
Dessert Essence
NYX Cosmetics