barbieindemode

Barbie houdt van mode en de liefde is wederzijds. De grootste namen uit de modewereld hebben het 55-jarige icoon in de armen gesloten en zijn niet van plan de oerblondine ooit nog los te laten. Tenzij Ken himself daar een stokje voor steekt natuurlijk.  

Vijfenvijftig is ze intussen. Barbie, de platina blonde residente van het snoepgoedroze droomhuis. De pop die wereldwijd de slaapkamers van miljoenen meisjes (en jongens, daar waren we meermaals zelf getuige van) inpalmde, groeide uit tot een icoon, ook ver buiten de rayons van speelgoedwinkels. Met een schoenencollectie groter dan die van Imelda Marcos en een persoonlijk kledingarchief dat zowat alle stijlen van de afgelopen decennia omvat, is het niet verwonderlijk dat ook de modewereld het doen en laten van de beroemdste pop aller tijden in de gaten houdt.

Barbie als modemuze
Amper enkele weken geleden, werd tijdens de modeweken nogmaals duidelijk hoe groot de invloed van Barbie op de modewereld precies is. Jeremy Scott hing zijn tweede collectie voor het Italiaanse modehuis Moschino op aan zijn plastieken rolmodel. Want ‘Life in plastic, it’s fantastic’, dat wist de Scandinavische popgroep Aqua in de late jaren ’90 al. Het hitje vormde dan ook niet verwonderlijk de soundtrack bij Scott’s collectie die bol stond van gigantische blonde pruiken, korte jurkjes in roze latex en baljurken als slagroomtaartjes. De zomercollectie van Moschino is zodànig Barbie dat Barbie herself de hele roze parade misschien zelfs een tikkeltje té zou vinden.
Door sommigen bejubeld, door anderen dan weer genadeloos neergesabeld, de kitscherige Barbiecollectie van Jeremy Scott liet niemand onberoerd. De ontwerper zelf verdedigt de keuze voor zijn nieuwe muze met vuur. ‘Zoals elk meisje en gay jongetje was ik dol op Barbie’, zei Scott na afloop van het defilé. ‘Hoe kon het ook anders? Barbie is zo goed als perfect. Ze is een goede grote zus, beoefende zowat elke bestaande job uit en kan alle modestijlen aan.’ De ontwerper herkent zichzelf in zijn muze. ‘Barbie is vrolijk, dat hebben we met elkaar gemeen. Wij willen vreugde brengen.’

moschinobarbie

Boys and their toys
Ook collega Karl Lagerfeld heeft een boon voor de modegevoelige mini fashionista. De ontwerper ging de pop al achterna door zelf popjes, geschapen naar zijn evenbeeld, wereldwijd in de Lagerfeld-winkels te verkopen, nu laat Barbie zich inspireren door de kermerkende stijl van de Chanel-ontwerper. Lagerfeld en Barbies moederbedrijf Mattel sloegen de handen in elkaar en brachten eind vorige maand Barbie Lagerfeld op de markt. De prijzige pop (200 euro), waarvan slechts 999 exemplaren werden gemaakt, is van top-tot-teen gehuld in een Karl Lagerfeld-waardig ensemble, compleet met zonnebril, hemd met stijve witte kraag en zwarte handschoentjes (een praktisch accessoire om net als Karl Lagerfeld haar ware leeftijd geheim te houden?) De samenwerking was een succes, toch was is het niet de eerste keer dan de twee oude rotten samen aan mode deden.
In 2009 ontwierp Lagerfeld een (in dit geval letterlijk) little black dress voor de vijftigste verjaardag van zijn blonde vriendin. Ook heel wat andere grote namen uit de modewereld maakten een miniatuurjurkje ter gelegenheid van deze groots opgezette verjaardagspartij.

 

Meer recent stopte de jonge ontwerpster Sadie Williams Barbie in een nieuw, niet voor de hand liggend kleedje. De ontwerpster, die haar diploma aan het prestigieuze Central Saint Martins behaalde, transformeerde vijf jurken uit de collectie die ze voor het Londense luxe warenhuis Selfridges ontwierp, tot mini-outfits voor Barbie. ‘Ik was zelf nogal een kwajongen, maar af en toe vond ik het heerlijk om een mooie jurk aan te trekken’, vertelt Willams aan Women Wears Daily. ‘Daarom wou een Barbie crew van prinses-tomboys creëren.’

Barbie in ontwerpen van Sadie Williams

Barbie in ontwerpen van Sadie Williams

Door een roze bril
Wie ‘Barbie’ zegt, zegt ‘roze’. De fashionista en de kleur die symbool staat voor het wondere universum van meisjesachtige meisjes zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wat Barbie betreft is roze seizoen na seizoen het nieuwe zwart en bekijk je het leven maar beter altijd door een roze bril. Maar ook de modewereld kan niet om Barbies signature kleur heen. Zo liet Marc Jacobs zijn modellen (zonder een spatje make-up op het gezicht, een no-no voor Barbie) de nieuwe zomercollectie showen rond een knalroze huis waarin we Barbie en vriendje Ken zo een weekendje in de bossen zien doorbrengen. Ook Jean Paul Gaultier (sinds kort ready-to-wear ontwerper op rust) liet zich door het roze universum van Barbie inspireren toen hij de podiumpakjes voor Kylie Minogue, dat zingende popje van vlees en bloed, ontwierp. ‘Think Pink’, dus. De leuze die hoofdredactrice Maggie Prescott van modeblad ‘Quality’ al in 1957 in de musical ‘Funny Girl’ scandeerde, is nog steeds relevant. Een portie roze en een positieve noot misstaan nu eenmaal niet in deze economisch moeilijk tijden.

Barbie in de ketens
Barbie is tegenwoordig niet enkel populair in de hogere regionen van de modewereld.  Trends die op de catwalk het levenslicht zien, duiken enkele weken later massaal op in de grote modeketens. Toch weten ze bij diezelfde modeketens al langer dat Barbie een dankbare muze is. Leggings met daarop kitscherige afbeeldingen van Barbie en Ken en T-shirts met haar immer lachende snoet doen het al jaren goed bij het grote publiek. Mattel is dan ook vragende partij om samenwerkingen met toegankelijke modeketens aan te gaan. Dit najaar pakken zowel Wildfox en Forever21 uit met een op Barbie geïnspireerde lijn.


Frontrow op fashion week
Barbie zorgde afgelopen modeweek niet alleen voor inspiratie op de catwalk, de pop zat in vele gevallen ook gewoon naast de catwalk, op de eerste rij. Barbie was een graag geziene gast bij heel wat grote shows en deelde perfect gestylde plaatjes via BarbieStyle, de officiële Instagram-account die Mattel deze zomer lanceerde. Via deze weg geeft Barbie haar meer dan 400.000 volgers een inkijk in haar garderobe (Barbie waagt zich aan selfies en outfitposts en zette zich snel op de kaart als modeblogger) en haar glamoureuze leven aan de zijde van Ken. Hiermee wil moederbedrijf Mattel Barbie fris, modern, actueel en vooral relevant houden want met de verkoop van de eigenlijke Barbiepoppen is het minder goed gesteld. Wereldwijd kent het Barbiespeelgoed een daling van 10 procent, op de Belgische markt ging de verkoop met 6,3 procent achteruit. Barbie zelf ligt er niet wakker van, zij shopt, drinkt koffie met vriendinnen en maakt tripjes met Ken dat het lieve lust is. ‘Life in plastic, it’s fantastic’, was het niet?