“Mijn juwelen moeten vooral modern zijn”, zegt Nathalie Colin, creatief directeur bij Swarovski. De tijd waarin de naam van het Oostenrijkse bedrijf enkel aan kitscherige poppetjes in kristal deed denken, ligt intussen ver achter ons. Meegevoerd door de frisse wind die door het bedrijf waait, belandde ELLE in het Parijse hoofdkwartier, een fonkelend kristalwalhalla in de prestigieuze Rue Saint Honoré.
‘Hoezo, we gaan het vandaag niet over de kristallen figuurtjes hebben?’ De teleurstelling in de TGV tussen Brussel en Parijs was groot toen de Nederlandse PR-dame benadrukte dat Swarovski vandaag vooral aandacht aan de juwelenlijn schenkt. Ben ik dan de enige met een zwak voor de kristallen diertjes of figuurtjes die naast blinken beduidend weinig nuttige eigenschappen hebben? ‘Dat nu ook weer niet, de Aziatische markt is dol op de grote, kleurrijke figuren. Er zijn zelfs wachtlijsten voor het jaarlijkse collectors item. Dit jaar is het een pauw met kleurrijke veren.’ In onze contreien zijn het vooral onze grootmoeders die nog een bescheiden collectie muisjes, eendjes en beertjes op de televisie hebben staan. ‘Waar zou je ze nog zetten tegenwoordig?’, vraagt de Amerikaanse marketingverantwoordelijke. ‘Bijna iedereen heeft een flat screen televisie, daar vallen ze zo af.’ Daar heeft de indrukwekkende blondine een punt. Toch zou ik zelf niets tegen een met een Swarovski dierentuin gevuld vitrinekastje in mijn woonkamer hebben. Gewoon, pour le plaisir des yeux. Omdat de stempel van figuurtjesfreak nu eenmaal moeilijk weg te schrobben is (mag ik er wel op wijzen dat ik geen enkel figuurtje in mijn bezit heb), verzwijg ik wijselijk dat ik tijdens mijn middagpauze heimelijk naar de Swarovski website surf om er, ik zeg zo maar iets, de kerstcollectie van dit jaar te bestuderen. Er is een pinguïn met roze oorwarmers (!), ik geef het maar mee. (het kleinood bewonderen kan hier)