"Mijn juwelen moeten vooral modern zijn", zegt Nathalie Colin, creatief directeur bij Swarovski. De tijd waarin de naam van het Oostenrijkse bedrijf enkel aan kitscherige poppetjes in kristal deed denken, ligt intussen ver achter ons. Meegevoerd door de frisse wind die door het bedrijf waait, belandde ELLE in het Parijse hoofdkwartier, een fonkelend kristalwalhalla in de prestigieuze Rue Saint Honoré.
‘Hoezo, we gaan het vandaag niet over de kristallen figuurtjes hebben?’ De teleurstelling in de TGV tussen Brussel en Parijs was groot toen de Nederlandse PR-dame benadrukte dat Swarovski vandaag vooral aandacht aan de juwelenlijn schenkt. Ben ik dan de enige met een zwak voor de kristallen diertjes of figuurtjes die naast blinken beduidend weinig nuttige eigenschappen hebben? ‘Dat nu ook weer niet, de Aziatische markt is dol op de grote, kleurrijke figuren. Er zijn zelfs wachtlijsten voor het jaarlijkse collectors item. Dit jaar is het een pauw met kleurrijke veren.’ In onze contreien zijn het vooral onze grootmoeders die nog een bescheiden collectie muisjes, eendjes en beertjes op de televisie hebben staan. ‘Waar zou je ze nog zetten tegenwoordig?’, vraagt de Amerikaanse marketingverantwoordelijke. ‘Bijna iedereen heeft een flat screen televisie, daar vallen ze zo af.’ Daar heeft de indrukwekkende blondine een punt. Toch zou ik zelf niets tegen een met een Swarovski dierentuin gevuld vitrinekastje in mijn woonkamer hebben. Gewoon, pour le plaisir des yeux. Omdat de stempel van figuurtjesfreak nu eenmaal moeilijk weg te schrobben is (mag ik er wel op wijzen dat ik geen enkel figuurtje in mijn bezit heb), verzwijg ik wijselijk dat ik tijdens mijn middagpauze heimelijk naar de Swarovski website surf om er, ik zeg zo maar iets, de kerstcollectie van dit jaar te bestuderen. Er is een pinguïn met roze oorwarmers (!), ik geef het maar mee. (het kleinood bewonderen kan hier)
Het moderne Swarovski, dat ooit als een klein familiebedrijf begon, richt zijn pijlen vandaag vooral op de modewereld. Het Oostenrijkse huis voorziet creaties van de grootste merken van kristallen (denk maar aan de schitterende Victoria’s Secret niemendalletjes die binnenkort tijdens de jaarlijkse modeshow geshowd zullen worden) en is een grote speler op de accessoiremarkt.
Sinds zeven jaar wordt de juwelenafdeling geleid door Française Nathalie Colin. Als creatief directeur staat ze aan het hoofd van het designteam en bepaalt zij grotendeels welke juwelen we de volgende seizoen zullen dragen. Terwijl Parijs langzaam maar zeker door de herfst overmeesterd wordt, zit Colin al met haar hoofd in de zomer van 2016. Hoe moeilijk is het om de trends van morgen te voorspellen? ‘Ik denk dat ik er een zekere voeling voor heb, ik volg dan ook wat er gebeurt op gebied van kunst en cultuur. Trends kennen terugkerende patronen. Er zit volgens mij een soort wiskunde achter. Voor ik aan het Fashion Institute of Technology in New York ging studeren, werkte ik onder dwang van mijn ouders mijn studie fysica af. Om de een of andere reden komt die studie me toch van pas.’ Het was ook in New York dat Nathalie zich verdiepte in het voorspellen van trends en haar eerste schetsen op papier zette.
Jaren later belandde de Française terug in Parijs waar ze voor de nieuwe job haar intrek nam in de indrukwekkende burelen van Swarovski , de plek waar het volledige creatieve proces achter de juwelencollecties zich afspeelt. Meteen bij het verlaten van de lift wordt duidelijk dat ik me in het kloppend hart van kristalwalhalla bevind. Op de muren zijn vergrote schetsen van de lentecollectie geschilderd en de gangen zijn gedecoreerd met roze kristalletjes. Boven mijn hoofd hangen schitterende kroonluchters, onrechtstreeks het symbool voor het allereerste Swarovski verzamelfiguurtje: het muisje Die kwam er eigenlijk per toeval, door vier elementen van een kroonluchter te verbinden ontstond het diertje. De verkoop werd een succes en het hele verhaal kreeg een bekend staartje.
Toch valt er nergens, noch aan de receptie, noch in de showroom een in glas geslepen diertje te bespeuren. Nog voor de teleurstelling zich meester van me kan maken, raakt mijn innerlijke ekster afgeleid door de twinkelende, blinkende wintercollecties. ‘Veel van onze nieuwe juwelen, zoals deze cocktailring, zijn echte conversation starters’, zegt Nathalie Colin niet zonder trots. Het zijn ook net die stukken die zij die dag koos om haar stijlvolle outfit, een smaragdgroen bloesje en strakke kokerrok, op te smukken. ‘Moderne, hedendaagse juwelen, daar gaan we bij Swarovski voor. Voor onze designers is heel belangrijk een moderne twist te geven aan juwelen, in deze branche is immers al heel veel gedaan. Dit seizoen spelen we met grote stenen. Op zich zijn ze best klassiek maar door ze op een verrassende manier met elkaar te verbinden, krijg je een modern stuk. Een beetje creativiteit en durf houdt de dingen interessant.
‘Door de huidige economische situatie komen klassiekere stukken weer in de mode. Mensen willen hun juwelen weer langer kunnen dragen. Juweeltjes die je elke dag kan dragen zoals de stukken in alcantra (een kunststof die gebruikt wordt als alternatief voor suède in de kledingindustrie en meubelmakerij – red) zijn populair.’
Nog grote trends deze winter? ‘Het principe van stacking. Het combineren van verschillende ringetjes en armbandjes is heel erg in. Op die manier maak je je juweel nog persoonlijker. Ook roze goud doet het heel erg goed en combineert dan weer leuk met zwart.’
Nathalie is vooral fier op de Stardust-collectie, een nieuwkomer bij Swarovski en meteen een schot in de roos. ‘De Stardust armbandjes zijn beschikbaar in 17 verschillende kleuren en groeiden uit tot een enorm succes. Ook Swarovski-ambassadrice Miranda Kerr is grote fan. De kleintjes hebben maar liefst 745 kristalletjes en de grote telt er meer dan 1300. Volgende zomer breidt de collectie verder uit. Bereid je maar voor op banglemania!’
Genoteerd! Tijdelijk verblind door de overdaad aan schitterende bijous, neemt Nathalie me bij hand en leidt ze me naar de ateliers, waar haar team druk in de weer is met de collectie van 2016. Moodboards met stofjes en tekeningen, schaaltjes vol schelpen en gekleurde stenen dienen als inspiratiebron voor de collecties van morgen.
Dan gaat het richting heilige der heilige: het bureau van Nathalie. ‘Niet op de rommel letten!’, lacht de ontwerpster. Het ziet er niet uit maar ik weet alles perfect liggen. Ik noem het georganiseerde chaos’. Op haar overvolle bureau (iets wat ik zelf maar al te goed ken) liggen stapels documenten, moodboads, stenen en spot ik…een eerste beeldje! Ook op de kast achter het imposante bureau staat een collectie kristallen dieren. Dus toch! ‘Thuis heb ik eigenlijk geen enkel beeldje staan, maar hier heb ik het gevoel dat ze me beschermen.’
Het bureau met visgraatparket en grote ramen met zware gordijnen en open haard ademt geschiedenis. ‘Onze kantoren waren vroeger een literair salon. Schrijvers zoals Diderot en Voltaire kwamen er regelmatig over de vloer. Ik ben ervan overtuigd dat die creativiteit hier nog steeds rondhangt. De Buddha op het bureau knikt instemmend, of beeld ik me het in? Feit is dat Swarovski een schitterende toekomst in het verschiet heeft. Power to the sparkle! Tijd om dat allereerste figuurtje, waarom geen pinguïn met roze oorwarmers, in huis te halen.