Het moderne Swarovski, dat ooit als een klein familiebedrijf begon, richt zijn pijlen vandaag vooral op de modewereld. Het Oostenrijkse huis voorziet creaties van de grootste merken van kristallen (denk maar aan de schitterende Victoria’s Secret niemendalletjes die binnenkort tijdens de jaarlijkse modeshow geshowd zullen worden) en is een grote speler op de accessoiremarkt.

Nathalie Colin

Nathalie Colin

Sinds zeven jaar wordt de juwelenafdeling geleid door Française Nathalie Colin. Als creatief directeur staat ze aan het hoofd van het designteam en bepaalt zij grotendeels welke juwelen we de volgende seizoen zullen dragen. Terwijl Parijs langzaam maar zeker door de herfst overmeesterd wordt, zit Colin al met haar hoofd in de zomer van 2016. Hoe moeilijk is het om de trends van morgen te voorspellen? ‘Ik denk dat ik er een zekere voeling voor heb, ik volg dan ook wat er gebeurt op gebied van kunst en cultuur. Trends kennen terugkerende patronen. Er zit volgens mij een soort wiskunde achter. Voor ik aan het Fashion Institute of Technology in New York ging studeren, werkte ik onder dwang van mijn ouders mijn studie fysica af. Om de een of andere reden komt die studie me toch van pas.’ Het was ook in New York dat Nathalie zich verdiepte in het voorspellen van trends en haar eerste schetsen op papier zette.

IMG_6437

Jaren later belandde de Française terug in Parijs waar ze voor de nieuwe job haar intrek nam in de indrukwekkende burelen van Swarovski , de plek waar het volledige creatieve proces achter de juwelencollecties zich afspeelt. Meteen bij het verlaten van de lift wordt duidelijk dat ik me in het kloppend hart van kristalwalhalla bevind. Op de muren zijn vergrote schetsen van de lentecollectie geschilderd en de gangen zijn gedecoreerd met roze kristalletjes. Boven mijn hoofd hangen schitterende kroonluchters, onrechtstreeks het symbool voor het allereerste Swarovski verzamelfiguurtje: het muisje Die kwam er eigenlijk per toeval, door vier elementen van een kroonluchter te verbinden ontstond het diertje. De verkoop werd een succes en het hele verhaal kreeg een bekend staartje.