Enkele maanden geleden gingen we op zoek naar verrassende jobs in de mode. Vandaag vullen we dat lijstje graag aan met ‘styliste bij @BarbieStyle’, de officiële Instagram-account van het platinablonde icoon. Wat moet je doen om deel uit te maken van Barbies selfie-makende, mini designerkleertjes naaiende en met poppen spelend team? Kim Culmone – Vice President bij Barbie – doet enkele geheimen achter de populaire Barbie-account uit de doeken.
Barbie weet als geen ander wat ‘met de tijd meegaan’ precies betekent. Het blonde rolmodel is al sinds haar debuut in de speelgoedrekken – waar ze aanvankelijk de rol van aankleedpop vervulde – een weerspiegeling van de maatschappij. In de jaren ’60 voerde ze de droomberoepen van dat moment uit en ging ze aan de slag als secretaresse en stewardess. Later werd ze McDonald’s-medewerker, brandweervrouw, dierenarts, piloot, oncoloog en astronaut. In 2012 schopte ze het zelfs tot de allereerste vrouwelijke president. Speelgoed als spiegel van de maatschappij. Is die narcistisch en door social media doordrongen, dan wordt Barbie de ster van haar eigen Instagram-account waar ze honderdduizenden volgers laat meegenieten van haar glamoureuze leven aan de zijde van Ken. Een slimme manier om relevant te blijven wanneer jonge meisjes de blonde pop steeds sneller inruilen voor een computer en smartphone. Maar Barbie laat zich niet zomaar aan de kant schuiven. Daar is @BarbieStyle het levende bewijs van. Samen met haar entourage reist de populaire pop de wereld rond, woont ze de grootste modeshows bij en is ze de gast van ’s werelds meest bekende ontwerpers. Life in plastic, it’s fantastic. Tijd voor een selfie!
Barbie heeft sinds deze zomer haar eigen Instagram-account. Hoe is het idee ontstaan?
Kim Culmone: Barbie is sinds eind augustus, net voor het begin van New York fashion week, de trotste eigenares van een eigen Instagram-account. Het idee om een account , die zich vooral op mode, lifestyle, kunst en cultuur richt, te maken, speelde al een tijdje bij Mattel. Het was dan ook van in het begin duidelijk dat verschillende afdelingen van het bedrijf zich achter het project zouden scharen. Sociale media maakt deel uit van ons leven, bijna iedereen van het Barbieteam checkt voortdurend verschillende feeds, van nieuws- tot modesites, updates van vrienden en alles er tussenin. Na een tijdje zagen we de mogelijkheid om via sociale media Barbies visie op mode en lifestyle met een groot publiek te delen.
Hoe is de account gelanceerd?
Een van onze eerste partners was ELLE.com, zij kregen de account als eerste te zien.
Omdat @BarbieStyle en ELLE.com een gelijkaardige doelgroep hebben, kreeg de site de eer en het genoegen om als allereerste over die nieuwe account te berichten. Amper een dag nadat het artikel online stond, was ons aantal volgers al flink gestegen. De account heeft na drie maanden bijna 460.000 volgers en dat aantal neemt elke dag toe.
Is het een manier om een breder of zelfs een nieuw publiek aan te spreken?
@BarbieStyle is absoluut een goede manier om bestaande en nieuwe fans aan te spreken. We combineren echte events met de unieke kijk van Barbie, die combinatie spreekt tot de verbeelding van een grote groep van onze volgers. Het kanaal geeft ons ook de kans om samen te werken met gelijkgestemde sociale influencers, ontwerpers, bloggers, stylisten en kunstenaars zonder het DNA van het merk uit het oog te verliezen. De fusie van Barbies wereld met de echte wereld vindt bijval bij Barbiefans, modefans én mensen uit de mode-industrie. Voor hen is het leuk om Barbies frisse en zorgvuldig gecontroleerde visie op evenementen zoals de modeweken te volgen.
Is @BarbieStyle een stiekem pleziertje voor wie te oud is om nog met poppen te spelen?
Wat mij betreft is niemand ooit te oud om met Barbiepoppen te spelen! De Instagram-account is voor fans in ieder geval een hedendaagse manier om met Barbie te spelen en om deel uit te maken van haar leefwereld. @BarbieStyle is er echt voor iedereen, maar we vinden vooral aanhang bij creatieve modeliefhebbers met een grote verbeelding die de heersende pop culture trends op de voet volgen.
Wie zit er eigenlijk achter deze account?
Het @BarbieStyle team bestaat uit verschillende multi-inzetbare talenten. Er zijn heel wat mensen uit verschillende afdelingen van het bedrijf nodig om deze account tot leven te laten komen. Er zijn mensen van de product design, de digitale- , marketing-, fotografie-, PR- en videoafdelingen. Ieders inbreng is noodzakelijk voor een geslaagd eindresultaat.
Wat moet je doen om deze droomjob – een mix tussen met poppen spelen en mode – te bemachtigen?
Uitblinken in je vakgebied! Het team bestaat enkel uit mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn. Zo kunnen we een beroep doen op ieders unieke expertise en talenten, samen vormen ze een efficiënt en sterk team.
Wie kiest de looks en zorgt voor de styling?
Dat is de taak van het ‘creative team’. Zij zijn ook verantwoordelijk voor onze Barbie Collection dolls (de prijzige en exclusieve verzamelpoppen, nvdr) en hebben bijna allemaal een achtergrond als ontwerper. Ook voor Barbie werken ze vaak samen met beroemdheden en modemerken, van Jennifer Lopez tot Coach en Karl Lagerfeld. Sommige kleertjes hangen al in Barbies kleerkast, ze heeft dan ook een uitzonderlijke collectie opgebouwd in de afgelopen 55 jaar. Andere outfits en accessoires worden speciaal voor de Instagram-account gemaakt. We willen dat elke foto zo geloofwaardig en inspirerend mogelijk is. Onze toegewijde fotograaf uit het Photo Studio Team zorgt er steeds voor dat elk Barbie shot perfect is. Details zijn verschrikkelijk belangrijk voor het merk.
Wanneer we met een partner in zee gaan, geven we die wel voldoende creatieve vrijheid zodat ook zij met ‘Barbie kunnen spelen’. De afgelopen maanden hebben we met onder meer Jeremy Scott, Matthew Williamson, Carlyne Cerf De Dudzeele, Kate Foley and Rachel Zoe samengewerkt.
Hoe gaat het maken van een foto concreet in zijn werk?
Mensen hebben vaak geen idee hoeveel tijd het in beslag neemt om één goede foto te maken. Het is alleszins niet zo eenvoudig als het maken een selfie! Ik ben dan ook heel fier op de toewijding van het team. Bijna alles wordt op locatie geshoot, dat betekent dat we op voorhand locaties scouten, reiskalenders voorbereiden, looks samenstellen, en de complete shoot tot in de puntjes proberen te plannen. Eens op de set zijn er verschillende stylisten die Barbie voor elke foto een andere outfit geven. De lichttechnicus is verantwoordelijk voor flatterende belichting, geen detail wordt over het hoofd gezien. Alleen het beste is goed genoeg voor Barbie!
Is Barbie makkelijk om mee samen te werken? Geen divastreken?
Barbie is een droom om mee samen te werken! Ze is altijd beleefd en klaar om er tegenaan te gaan.
LEES OOK: Barbie verovert de modewereld