Vandaag staat de barometer gelukkig op “lachen” en “passen”. Sofia, de vrolijke Argentijnse die de rol van Julia op zich neemt, wringt zich in haar eerste kostuum. “Ik ben Latina, ik heb billen…,” aldus de minuscule vrouw over het waarom dit langer duurt dan verwacht. Ik besef meteen twee zaken. Ten eerste voldoen dansers niet allemaal aan dezelfde maten, ten tweede is het van levensbelang dat een kostuum perfect op hun lichaam is afgestemd. Groot, klein, breed, slank: ze moeten zich optimaal kunnen bewegen. Dat is ook de reden waarom Tim zijn creaties pas na minutieuze fittings kan afwerken.
De ontwerper stort zich meteen vol overgave op de drapage van het korset, zijn handelsmerk sinds jaar en dag: “Ik werk eigenlijk minder vanuit een tekening dan vanuit de ‘beleving’ van een stof. Natuurlijk maak ik eerst een schets, maar daarna ga ik rechtstreeks op de paspop of danser draperen. Het is belangrijk om je materie te voelen, te zien hoe de stof beweegt en reageert. Voor mij is dat een grote inspiratiebron.” Over materialen gesproken, die moeten in dit geval extreem stretch zijn. “Ze zijn erg elastisch en ‘leven’ ook echt mee met de danser. Eens dit kostuum het podium op zal worden gestuurd en er eens goed in werd gezweet, zal het trouwens nog mooier vallen. De stof en drapage geven dan veel beter mee, ik kan niet echt verklaren waarom.”