Hoeveel verschillende designers mochten hier reeds aan het werk? “Erg veel,” zegt Ria. “We werken altijd met een ontwerper van buitenaf. Soms zijn die gespecialiseerd in bijvoorbeeld klassieke tutu’s, soms komen ze vanuit de modewereld. Zo werkten we in het verleden bijvoorbeeld met Walter Van Beirendonck.”
Tims ervaring met klassiek ballet blijft alvast niet bij deze ene productie. Na Romeo & Julia zal hij voor een gezelschap in Stuttgart werken aan de kostuums van Stravinksy’s Vuurvogel. Daarnaast put hij voor zijn eigen prêt-à-porter lijn dankbaar inspiratie uit de garderobes van ballerina’s. “Vooral hun off-duty stijl fascineert me. Ze zijn extreem elegant, maar ook erg utilitair gekleed. De mix tussen theatrale podiumkostuums en die comfortabele looks spreekt me aan. Ik baseerde er vorige zomer zelfs een collectie op.”
Ondertussen zit de passessie erop. Hoe mooi Julia’s jurken ook zijn, de warme beenwarmers en comfy jumpsuits lonken. De ballerina’s trippelen weg en we blijven achter in een slagveld van spelden en stukjes rekstof. “Jammer dat Romeo vandaag niet langskomt,” vertrouwt Ria me nog vlug toe. “Dàt zou pas voor fotomateriaal gezorgd hebben: die jongens hebben spieren, dat is niet te beschrijven…” Achteraf bevestigt een zoekactie op Google deze woorden: wat ons betreft behoeft deze man niet eens een kostuum! Ons ticket is alvast geboekt…
Wie al dat moois zelf wil bewonderen, moet nog tot in maart wachten. Dan gaat het tweede seizoen van Romeo en Julia van start.
(Beeld: Eva Vlonk)