Modebloggers krijgen veel in de schoot geworpen, maar de keerzijde van de medaille is niet mals. Ze maken naam en faam, maar moeten er vaak een hoge prijs voor betalen.

Populaire bloggers creëren maar al te vaak een romantisch beeld van hoe hun leven eruit ziet: tonnen gratis goodies, een zitje op de eerste rij tijdens de modeweken en dan zwijgen we nog van de inkomsten die ze genereren door adverteerders. Die kunnen oplopen tot een paar duizenden euro’s. Maar het gras is niet altijd groener aan de overkant. Wie professioneel blogt, komt oog in oog te staan met veel verantwoordelijkheden en nog meer kosten. Een overzicht.

frontrow

1. De modeweken

Bryan Grey Yambao, gekend van de populaire Amerikaanse modeblog Bryanboy geeft toe dat de modeweken de duurste periode voor hem zijn. “Zeker niet elke blogger wordt uitgenodigd op de modeweken zonder ook maar één cent te moeten uitgeven. Tijdens mijn laatste verblijf in Milaan bleef ik slapen op het appartement van een vriend omdat ik mij geen hotel van 400 euro per nacht kon permitteren. Nu huur ik een appartement met collegabloggers om de kosten te dekken en dat werkt prima. We hebben een eigen slaapkamer, een leefruimte en snel internet.”

desk

2. De website

Een andere niet onbelangrijke kost is de website zelf. Een gratis weblog-software zoals WordPress, Tumblr of Blogger is goed voor eventjes, maar wanneer je de professionele tour opgaat is een eigen domeinnaam de minimumvereiste. Daarnaast is een eigen lay-out en logo van cruciaal belang om je identiteit te laten opvallen in een zee van andere modebloggers.