Wat is er de voorbije jaren veranderd in de blogosfeer?
Magali: iedereen blogt: webshops, bedrijven, print,… Het is heel fashionable en populair geworden. Mensen nemen onderdelen van succesvolle concepten over en maken er een eigen mix van.
Elisabeth: er zijn heel wat bloggers bijgekomen die hard werken om bovenaan te geraken. Maar meer en meer zie ik er ook veel starten om een netwerk uit te bouwen om aan een job te geraken, eerder dan content te maken, een verhaal te vertellen of een passie te delen. Het business gedeelte is ook duidelijker dan vroeger met visuele blogprestaties, collaboraties en advertising. Het is een positieve manier om de enorme time invest van een blog te belonen.
Louise: Geen idee. Wij zijn totaal niet bezig met ‘de blogosfeer’. We doen gewoon ons eigen ding zonder al te veel naar andere bloggers te kijken.
Zijn bloggers beter dan journalisten?
Magali: bloggers zijn niet persé journalisten en journalisten zijn geen bloggers. Ik ben journalist, dus ik benader mijn onderwerpen als journalist. Ik doe research, verdiep me in het onderwerp,…Het een spijtige zaak, dat hokjesdenken.
Elisabeth: niet noodzakelijk. Veel hangt af het soort medium en de soort content. ELLE is Glamour niet en Het Laatste Nieuws is De Standaard niet. Het hangt er van af hoe sommigen hun content verwerken. Volgens mij zijn sommigen journalisten daar beter in. Wie een journalistieke opleiding heeft gehad zal meer diepgang in content kunnen leggen op een manier waarop ik wou dat ik dat ook kon. De mening of een perspectief van een goede journaliste, zoals Veerle Windels bv, vindt ik soms een meerwaarde.