Bewezen: Emoticons op Facebook maken mannen jaloers

Gepubliceerd op 21 maart 2015 door Britt Valkenborghs
Bewezen: Emoticons op Facebook maken mannen jaloers

emoticonsEerder werd al bewezen dat het gebruik van emojis erg nauw samenhangt met hoeveel seks iemand heeft. Maar nu blijkt ook dat de speelse emoticons nog véél meer impact hebben op onze levens. Ze zouden namelijk gevoelens van jaloezie kunnen aanwakkeren.

Jaloezie op Facebook, het is een kwaaltje van deze tijd waar iedereen al eens mee in contact kwam. Hoog tijd dus om dit verschijnsel te bestuderen. Het onderzoek, onder leiding van Dr. Denise Friedman, wees uit dat gender een grote invloed heeft op het waarnemen van emoticons op sociale media.

Researchers vroegen een groep studenten om zichzelf in te beelden dat ze in een relatie zaten, en dat ze de laptop van hun partner even moesten gebruiken. Vervolgens stond de Facebookpagina van hun partner open en stond daar een berichtje van iemand van het andere geslacht. "Wat doe je later?" stond er te lezen. De deelnemers kregen telkens een willekeurig bericht toegewezen, ofwel met of zonder emoticon. Wat blijkt? Mannen bleken jaloerser te zijn wanneer er emoticons werden gebruikt, en dan specifiek diegene met een knipoog, waar vrouwen net jaloerser werden van de berichtjes zonder emoticon.

Het is wellicht een béétje te kort door de bocht om hier conclusies uit te trekken. Maar het feit dat verschillende personen een simpele knipoog smiley helemaal anders interpreteren, doet ons toch wel even nadenken. De emojis vullen onze dagelijkse taal dan wel aan, laten we hopen dat onze relaties er niet aan kapot gaan.

emoticons