[caption id="attachment_80632" align="aligncenter" width="549"] Foto: Jonne Oldenburg[/caption]
Nieuw Belgisch talent geven wij graag een duwtje in de rug! Maak kennis met Ilke Cop. Over haar eerste stappen in de Belgische modewereld, de duurzame boodschap die zij wil uitdragen met haar collectie 'Extinct', haar liefde voor dinosaurussen en haar toekomstplannen.
(Christin Ho)
Je bent vorig jaar afgestudeerd aan de Academie van Sint-Niklaas. Jouw collectie werd uitgeroepen tot één van de beste afstudeerprojecten. Hoe kijk je hier op terug?
Ilke Cop: Nog altijd met een gevoel van ongeloof en verrassing. Als student ben je niet meteen bezig met hoe je werk zou kunnen overkomen voor de buitenwereld. Je bent bezig een samenhangende collectie te creëren en daar werk je eigenlijk aan als een kluizenaar. Het was voor mij dus echt een heel vreemd gevoel om opeens naar buiten te treden met mijn werk. Dat het goed onthaald werd, was natuurlijk een extra fijne ondervinding. Het heeft me zeker gemotiveerd om er helemaal voor te gaan en mijn eigen bedrijfje i LKE COP uit de grond te stampen.
Was je altijd al gepassioneerd bezig met mode? Je hebt een atypisch traject afgelegd. Na twee masters heb je nog gekozen voor een modeopleiding. Waarom?
Ilke Cop: Mijn interesses hebben altijd bij het culturele gelegen. Dit ging veel verder dan alleen maar mode. Ik heb wel altijd een erg speciale band gehad met kledij en dit uitte zich al van kleins af aan in mijn koppig volhouden in vestimentaire aangelegenheden.
Ik besliste aanvankelijk Kunstwetenschappen te studeren omdat dit in lijn met mijn interesses lag. Hierna begon ik een extra opleiding Master in Cultuurmanagement en een deeltijdse modeopleiding aan de Academie van Sint-Niklaas, gerenommeerd voor haar hoog niveau. Meteen wist ik dat mode hetgeen was waar ik mij elke dag mee wou bezighouden. Het was nooit mijn bedoeling geweest om direct nadat ik afgestudeerd was een eigen label te starten, maar als ik terugkijk op mijn parcours hebben mijn studies mij klaargestoomd voor het runnen van een modebedrijf. Marketing, boekhouding, management, pr,.. het zijn allemaal aspecten die ik tijdens mijn opleiding reeds voorgeschoteld kreeg.
Jouw eerste capsulecollectie heet 'Extinct'. Wat was jouw inspiratie voor deze collectie?
Ilke Cop: Mijn eerste collectie ‘Extinct’ voor de herfst/winter 2015-16 zal in mei in pre-sale verkrijgbaar zijn in de pop-up store Nationa(a)l in Brussel. Eind augustus zal ze in de winkel liggen. De collectie is klein en bestaat uit vier sweaters en een top. Drie stuks zijn met de hand geborduurd in België. Het beeld van de dinosaurus is een sleutelelement in deze eerste collectie. Ze werd ‘Extinct’ gedoopt, niet alleen een referentie naar deze verdwenen reptielen, maar ook naar de onschuld en open geest die je verliest wanneer je volwassen wordt.
In mijn werk probeer ik het logische volwassen denken voor een stuk los te laten. Het kinderlijke, naïeve, ongeremde komt tot uiting.
Dit zijn meteen ook de dingen die noodzakelijk zijn om creatief te kunnen zijn. Het is telkens weer een actieve daad om een soort knop om te zetten in je hoofd en kans te geven aan vernieuwing en creatie.
Je omschrijft je collectie als ‘Urban couture voor de non-conformist’. Kan je dit even uitleggen?
Ilke Cop: Het stedelijke element is erg belangrijk voor het label, niet alleen omdat het gesitueerd is in het bruisende hart van België, Brussel, maar ook omdat de collectie refereert aan de stedelijke cultuur. Het concept van het sweatshirt bijvoorbeeld is afkomstig uit de Amerikaanse stedelijke en sportcultuur.
Met mijn ontwerpen probeer ik een publiek aan te spreken dat de tijd neemt om een tweede keer naar mode te kijken. Mensen die mode niet alleen als kledingstukken zien, maar ook als een uitdrukking van een esthetische en zelfs intellectuele visie. Mode moet niet alleen mooi en flatterend zijn, het moet ook interessant zijn. Daarom tracht ik collecties te creëren die nooit vanzelfsprekend zijn en ruimte laten voor interpretatie.
Is jouw collectie ethisch verantwoord? Tegenwoordig heerst er een grote druk op ontwerpers om verantwoorde collecties te creëren.
Ecologie en ethiek is één van de grote pijlers waarop mijn bedrijf gebouwd is. Mijn doel is om eerlijk geproduceerde kleding op de markt te brengen. Mode die het milieu niet onnodig belast en die de rechten van de arbeiders respecteert.
Om dit mogelijk te maken streef ik op elk niveau van de bedrijfsvoering naar de beste oplossing. Alle stoffen worden geproduceerd in Europa, waar er meer regulaties zijn omtrent arbeid en milieu. Alle kledingstukken worden volledig geproduceerd in België door mensen die een eerlijk loon krijgen voor hun arbeid. Door bovenstaande redenen wordt het transport ook erg beperkt, wat het milieu dan weer ten goede komt. Zelfs mijn financiën worden geregeld door een ethische bank die alleen investeert in lokale bedrijven.
Het is erg mooi om te zien dat het hele ecologische verhaal meer en meer opduikt. Er zijn de laatste tijd erg veel initiatieven gelanceerd die een verandering willen zien in het gedrag van consumenten en grote bedrijven. Zo ben ik bijvoorbeeld gastspreker op 23 mei op het Mooi-festival in Antwerpen, een festival rond fair fashion georganiseerd door 11.11.11.
Natuurlijk zorgt mijn specifieke manier van werken ervoor dat het prijskaartje van een i LKE COP kledingstuk niet te vergelijken valt met een kledingstuk uit een keten. Er moet nog een bewustzijn groeien bij de consument dat een trui van €20 onmogelijk eerlijk geproduceerd kan zijn. Maar ik geloof er sterk in dat er een groeiend publiek is dat gerust een paar weken wil sparen om een duurzaam stuk te kopen in plaats van vijf goedkope stuks.
Je hebt ook een rugzakje ontworpen. Kan je daar meer over vertellen?
Ilke Cop: Ik werd een tijdje geleden gecontacteerd door de oprichters van Avalanche Bags met het voorstel een speciale editie te ontwerpen voor hun lijn. Avalanche is een jong bedrijfje, gevestigd in Gent, dat een enorm succes heeft met hun elegante rugzakken. We hebben onze hoofden bij elkaar gestoken en het resultaat is de ILKECOP x Avalanche Bag. De rugzak bestaat uit een sportieve gaatjesstof en is gevoerd met een zachte satijn. Speciaal voor de zak heb ik een ontwerp gemaakt dat ik met de hand borduur. Natuurlijk is het ontwerp gelinkt aan mijn ‘Extinct’ collectie en wordt de iconografie van de dinosaurus gebruikt.
Hoe ervaar jij jouw eerste stappen in de modewereld? Je doet ook aan crowdfunding. Waarom? Is het een harde wereld?
Ilke Cop: Het moeilijkste aan het starten in de modewereld is het feit dat deze zo gesloten is. Voor elk klein deeltje informatie moet je enorm veel research verrichten en een paar keer met je neus tegen de muur lopen. Gelukkig leer je uit je fouten en gaandeweg krijgt de modewereld een meer duidelijke vorm. Maar zelfs nu ik mijn eerste collectie klaar heb, zijn er nog erg veel geheimen voor mij. Ook de hele administratieve rompslomp en het financiële aspect dat ermee gepaard gaat is erg tijdsrovend. 85% van mijn tijd gaat momenteel naar de zakelijke kant van het bedrijf. Dit laat niet veel ruimte om echt creatief te zijn! Hier tijd voor maken is erg belangrijk en vraagt om een bewuste tijdsreservering en planning.
Ik houd enorm van België en zou het geweldig vinden mocht i LKE COP een vaste waarde worden in het Belgische modelandschap. Maar het is een realiteit dat België gewoon klein is en blijft. Mijn doelpubliek wordt hierdoor nog meer beperkt en er zijn veel spelers op de markt. Er is veel concurrentie, maar zo bekijk ik het niet echt. Je kan erg veel leren van hoe andere bedrijven iets aanpakken, vooral hoe je anders kan zijn en je zo kan onderscheiden.
Voor mode zijn er relatief weinig fundingmogelijkheden in België. Daarom is crowdfunding de laatste tijd zo’n belangrijke vorm van financiering geworden. Het geeft de consument een bepaalde kracht, namelijk die van het meesturen en steunen van bedrijven waar zij achter staan. Ik heb tijdens mijn lanceringsevenement in maart een beperkte vorm van crowdfunding toegepast in het verkopen van een exclusieve top. De opbrengsten hiervan hebben me voor een deel geholpen de financiële last te dragen. In de toekomst zie ik nog een grotere rol weggelegd voor crowdfunding in mijn bedrijf. Voor een beginnende modeontwerper die ook nog eens ecologisch en ethisch wil zijn, is het zeker niet evident om meteen financieel onafhankelijk te zijn. Als mensen de kans krijgen zich hiervoor mee in te zetten en meteen ook iets moois kunnen kopen, dan zijn dat twee vliegen in één klap!
Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?
Ilke Cop: Momenteel heb ik nog een parttime job die mij financiële stabiliteit geeft, zodat ik mijn label kan doen blijven groeien.
Hoewel ik nu al voel dat mijn grote droom is uitgekomen, is mijn uiteindelijke doel wel te kunnen leven van de activiteiten van mijn bedrijf. Ik zou graag willen dat i LKE COP een duurzaam standvastig bedrijf wordt met een duidelijke visie en esthetiek. Daarnaast blijf ik werken aan een mentaliteitsverandering van de consumenten en wil ik de verantwoordelijkheidszin van de modewereld nog verder anzwengelen.
Met welke ontwerpers zou je willen samenwerken?
Ilke Cop: Ik zou vooral willen samenwerken met andere beginnende Belgische ontwerpers. Ik denk dat er een hele generatie interessante ontwerpers is opgestaan die een andere kijk op mode hebben en die niet terugdeinzen van op een andere manier naar mode te kijken en over mode te praten. Ik denk dan aan Doriane van Overheem, Ine de Haes, KRJST, Jan Jan Van Essche, …
Om ooit met Bruno Pieters en zijn Honest By collectie te werken, zou natuurlijk de icing on the cake zijn!