ilkecop8

Foto: Shari Ruzzi

Hoe ervaar jij jouw eerste stappen in de modewereld? Je doet ook aan crowdfunding. Waarom? Is het een harde wereld?

Ilke Cop: Het moeilijkste aan het starten in de modewereld is het feit dat deze zo gesloten is. Voor elk klein deeltje informatie moet je enorm veel research verrichten en een paar keer met je neus tegen de muur lopen. Gelukkig leer je uit je fouten en gaandeweg krijgt de modewereld een meer duidelijke vorm. Maar zelfs nu ik mijn eerste collectie klaar heb, zijn er nog erg veel geheimen voor mij. Ook de hele administratieve rompslomp en het financiële aspect dat ermee gepaard gaat is erg tijdsrovend. 85% van mijn tijd gaat momenteel naar de zakelijke kant van het bedrijf. Dit laat niet veel ruimte om echt creatief te zijn! Hier tijd voor maken is erg belangrijk en vraagt om een bewuste tijdsreservering en planning.

Ik houd enorm van België en zou het geweldig vinden mocht i LKE COP een vaste waarde worden in het Belgische modelandschap. Maar het is een realiteit dat België gewoon klein is en blijft. Mijn doelpubliek wordt hierdoor nog meer beperkt en er zijn veel spelers op de markt. Er is veel concurrentie, maar zo bekijk ik het niet echt. Je kan erg veel leren van hoe andere bedrijven iets aanpakken, vooral hoe je anders kan zijn en je zo kan onderscheiden.

Voor mode zijn er relatief weinig fundingmogelijkheden in België. Daarom is crowdfunding de laatste tijd zo’n belangrijke vorm van financiering geworden. Het geeft de consument een bepaalde kracht, namelijk die van het meesturen en steunen van bedrijven waar zij achter staan. Ik heb tijdens mijn lanceringsevenement in maart een beperkte vorm van crowdfunding toegepast in het verkopen van een exclusieve top. De opbrengsten hiervan hebben me voor een deel geholpen de financiële last te dragen. In de toekomst zie ik nog een grotere rol weggelegd voor crowdfunding in mijn bedrijf. Voor een beginnende modeontwerper die ook nog eens ecologisch en ethisch wil zijn, is het zeker niet evident om meteen financieel onafhankelijk te zijn. Als mensen de kans krijgen zich hiervoor mee in te zetten en meteen ook iets moois kunnen kopen, dan zijn dat twee vliegen in één klap!