Elfenstof
Eens de ontwerpen en hun materiaalkeuze vastliggen, worden ze door een veertigkoppige ploeg naaisters, hoedenmakers, patroonsnijders en pruikenartiesten omgetoverd tot ware kunstwerken. Neem dat laatste woord maar bloedserieus, als het aan Agnès ligt, kan dit atelier tippen aan de grootste modehuizen: “We houden vakmanschap hier torenhoog in het vaandel. Het is niet zo dat we machinaal tientallen kostuums na elkaar verwerken, zoveel mogelijk wordt met de hand, met heel veel liefde –én natuurlijk met het onmisbare vleugje elfenstof- vervaardigd. Onze creaties worden echt tot in de details afgewerkt en verzorgd, ook al kunnen bezoekers dat niet altijd zien. Heel wat artiesten komen trouwens vanuit grote modehuizen en de Haute Couture wereld overgevlogen. Eén van onze hoedenmakers draaide jarenlang mee bij Dior, vandaag werkt hij zijn magie uit op kronen, verentooien en zebrakoppen…” Daarnaast draait het kostuumatelier, net als prêt-a-porter labels in de “echte” wereld, volgens vaste seizoenen. Echter geen saaie fall/winter of spring/summer thema’s hier, wel seizoenen die de kleuren van een kerstbuffet, een Halloween pompoen, lentebloesems en zomerse dromen uitdragen. Wie heeft trouwens gezegd dat het niet mag sneeuwen tijdens de zomermaanden? Dit seizoen staat het park volledig in het teken van Frozen, omdat ijskristallen in Disneyland het hele jaar door kunnen! “Je ziet, de Disney fantasie valt niet te beteugelen en dat trekt echte artiesten aan!”
Artiesten, die ook de handen vol hebben aan het onderhoud van bestaande kostuums. Een tijdrovend werkje dat niet mag worden onderschat, vooral als het op de poppen in de attracties aankomt. “Elke dag gaat een team voor het ochtendgloren op pad en controleert het of elke piraat, eskimo of indiaan de voorbije dag zonder kleerscheuren overleefde. Vooral bij de bewegende poppen treedt er vlug slijtage op, attracties met water hebben een hogere vochtigheidsgraad wat uiteraard niet gezond is voor textiel, de kleren zijn blootgesteld aan de open lucht en stof,… Indien nodig, worden de kostuums naar hier gebracht en aangepast. Het is bijvoorbeeld erg belangrijk dat alle figuren over “elfenstof” beschikken: er moet en zal glitter op zitten! Als die na verloop van tijd zijn glans verliest, zorgen wij voor nieuwe.”
De looks van It’s A Small World, een bootritje langs de mooiste miniatuur plekjes van onze planeet, zijn sinds de begindagen van de attractie, zo’n vijftien jaar geleden, trouwens niet veranderd. “Er is heel wat research aan vooraf gegaan om zeker te zijn dat de culturele verwijzingen naar elk land correct zijn. Aan de looks zelf komen we dus niet, behalve tijdens de kerstperiode. Verder krijgen alle 281 poppen om de zes maanden sowieso een vers plunje aangemeten.” Een klus die een team van tien kleedsters zo’n twee dagen in beslag neemt, je verkleedt de hele wereld nu eenmaal niet in een biebedie babedie vingerknip. Het meeste werk gebeurt trouwens ‘s nachts, kwestie van de dag met een perfect afgewerkte attractie te kunnen beginnen. Onder de sterrenhemel blijkt het park dan ook bedrijverig dan ooit: parades worden er in open lucht ingeoefend, sierstruiken worden neergeplant en piraten krijgen een nieuwe broek en verse gouden tand …
Ook de figuren met koninklijk statuut kunnen af en toe een “retoucheke” gebruiken, zo zien we de top van prinses Jasmine hangen in de te rekken te behandelen kostuums. Het niemendalletje behelst al weinig stof, het kan dus maar beter in goede staat verkeren, niemand die zit te wachten op een kindonvriendelijke kledingblooper in volle parade…