atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0387

Over grotten gesproken, achterin het atelier bevindt zich een deurtje dat je recht naar het hol van Ali Baba leidt. Hier liggen kilometers stof in alle kleuren van de wind opgestapeld, netjes gelabeld volgens thema en seizoen. Het glansgehalte in de ruimte ligt torenhoog. “Irisé materialen, velours, metalic tinten, zijde: we zijn hier erg happig op al wat ook maar een beetje blinkt. Vergeet niet dat we royals en hun entourage kleden, dan mag je al eens dromerig doen…”

atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0400

atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0419

atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0429

atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0467

atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0481

atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0483

atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0487

atelier-disneyland-by-eva-vlonk_0493

De meeste stoffen werden ook speciaal voor Disneyland gemaakt. Voor de kostuums van Mickey en Minnie Mouse worden per definitie altijd unieke materialen ontworpen –de boegbeelden van Disneyland willen natuurlijk niet dood gevonden worden in een stofje dat ook een banaal elfje siert… Daarnaast ook een pak simulaties: omdat echt fluweel te log en warm is voor dansers, worden er bijvoorbeeld afdrukken van op polyester geprint. Dit soort technieken wint de komende jaren aan belang: naarmate de filmtechnologie evolueert, moeten ook de stoffen volgen. Een prent als Frozen werd bijvoorbeeld uitgebracht in 4D en is een technologisch hoogstandje: nooit eerder werden stoffen zo geloofwaardig en gedetailleerd weergegeven. Het kostuumatelier moet die trend volgen en meer dan ooit de juiste stoffen en effecten selecteren. De jurk van Elsa, de stilaan berucht ijs- én stijlkoningin, bestaat uit ijskristallen, glanst, is nu eens doorzichtig en dan weer vast: aan Agnès en haar team om dat naar een draagbaar kostuum te vertalen. “Technologie wordt steeds belangrijker, wie weet staat er binnenkort een jurk vol LED-lichtjes of  in 3D-print in de parade!”

elle-disney_0036

elle-disney_0038