De Zes van Antwerpen, avant-gardistisch, internationale uitstraling… Met het festival ‘Summer of Fashion’ brengt Bozar in samenwerking met MAD Brussels een reeks evenementen rond Belgische mode. Kroonstuk is de expo ‘De Belgen. Een onverwacht modeverhaal’, die vandaag de deuren opent. Ter handleiding brengt ELLE een eigenzinnig overzicht van onze nationale modegeschiedenis, van A tot Z.
ANN DEMEULEMEESTER
De naam Ann Demeulemeester is al dertig jaar een legende in de modewereld, ook – en zeker – in het buitenland, en dat is tot haar afscheid twee jaar geleden eigenlijk nooit anders geweest. Sindsdien wordt de lijn getekend door Sébastien Meunier, Patrick van Ommeslaeghe en Mirjam van den Akker. Het veertje is nog steeds het handelsmerk van het modehuis.
BAANBREKEND
In de modewereld van de jaren tachtig heerste een en al verdeeldheid. Er was Prince en Madonna, punk en preppy, Parijzenaars als Claude Montana en Thierry Mugler én de Japanners die met hun conceptuele mode resoluut met de heersende normen braken. Ook de vooruitstrevende collecties van de Antwerpse ontwerpers werden opgepikt door internationale avant-gardebladen. Ze zetten Antwerpen en België definitief op de modekaart.
COUTURE
Maar de Belgische mode is meer dan de avant-gardecollecties van Martin Margiela en consorten. Edouard Vermeulen, man achter Natan, kleedt al dertig jaar de rich & famous van Europa, zowel rood als blauw bloed. Ook Norine, het ter ziele gegaan couturehuis dat in de eerste helft van de vorige eeuw furore maakte, had een internationaal cliënteel. De Brusselse Carine Gilson lanceerde eind jaren tachtig haar couturelingeriehuis, intussen vestigde ze zich in Parijs.
DRIES VAN NOTEN
Dries Van Noten is zonder twijfel de meest bekende Belgische ontwerper. Sinds halfweg de jaren tachtig bouwt hij zijn merknaam op eigen tempo uit, zonder advertenties en honderd procent in eigen beheer, een unicum in de modewereld. In 2008 werd hij bekroond met de International Design of the Year Award. De expo ‘Dries Van Noten. Inspirations’ loopt nog tot 19 juli in het MoMu in Antwerpen.
ENTOURAGE
De ontwerpers maken de mode, maar ze zouden weinig voorstellen zonder hen die het beeld maken: fotografen, stilisten, vormgevers en modejournalisten die hun werk naar het grote publiek overbrengen. Ronald Stoops (fotograaf) en Inge Grognard (make-upartiest), Willy Vanderperre (fotograaf) en Olivier Rizzo (stylist), Peter Philips (make-upartiest), Etienne Russo (producer), etc… Ook achter de schermen maken Belgen het mooie weer.
FACES
Ghislaine Nuytten, Delfine Bafort, Ingrid Parewijck, Hannelore Knuts, Elise Croombez, Yumi Lambert, Ine Neefs, Kim Peers en Hanne Gaby Odiele, het zijn maar enkele van de Belgische modellen die op internationaal niveau spelen/speelden.
GOUDEN SPOEL
In 1982 werd de Belgische modewedstrijd Gouden Spoel in het leven geroepen, de Oscars van de Belgische mode zeg maar. Ondermeer Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck en Dirk Bikkembergs gingen ooit met de award lopen. Na zeven edities stierf de wedstrijd een stille dood.
HANDELSMERK
Het rode kruisje van A.F.Vandevorst, de bokkenpootjes van Maison Martin Margiela, de boots van Dirk Bikkembergs met een gat in de zool waardoor de veter was getrokken en het fragiele veertje van Ann Demeulemeester. Ook enkele Belgische ontwerpers hebben een handelsmerk dat ver over de landsgrenzen bekend is.
INTERNATIONALE UITSTRALING
Weinig landen zijn in de modewereld zo’n begrip als België. Style.com, de website van de Amerikaanse vogue, plaatst regelmatig landgenoten in hun halfjaarlijkse ‘Top 10 Collections’. Dries Van Noten bijvoorbeeld, of Haider Ackermann.
JAPAN
Comme des Garçons en Yohji Yamamoto trokken begin jaren tachtig naar Parijs en schudden er het modebeeld grondig dooreen. Hun nieuwe conceptuele mode inspireerde ook de Belgische ontwerpers. In het kader van de Gouden Spoel trokken zij tweemaal naar Japan en de liefde bleek wederzijds. Verschillende landgenoten openden winkels in Tokio, zoals Dries Van Noten (1997) en Ann Demeulemeester (2006, intussen gesloten) en tot vandaag blijft Japan een zeer belangrijke markt, ook voor ‘stillere’ ontwerpers zoals Stephan Schneider.
KAPITAAL
Wie het in de modewereld wil maken, zorgt maar beter voor een stevig startkapitaal of een investeerder die een doorgroei kan stimuleren. A.F.Vandevorst en Christian Wijnants vonden die enkele jaren geleden in de Antwerpse rederijgroep Cigrang, het geeft hen de mogelijkheid zich voor nieuwe projecten te engageren of nieuwe markten te verkennen. Ook Anne Chapelle is een steunende kracht voor de Belgische mode. In 1995 hielp ze Ann Demeulemeester uit de nood en werd ze CEO van haar bvba 32, tien jaar later nam ze ook Haider Ackermann onder de vleugels.