Ontdek hier wie niet wilde meewerken met Isabel Marant en H&M. Schiaparelli en Louis Vuitton krijgen binnenkort een nieuwe creatief directeur, Rihanna verslaat Topshop in de rechtbank en een nieuw "schandaalboek" over Vogue staat op til.
Marco Zanini wordt creatief directeur bij het herrezen label Schiaparelli. De ontwerper, tot voor kort aan het werk bij Rocha, staat voor de moeilijke taak het legendarische modehuis van de overleden Elsa Schiaparelli de 21ste eeuw in te leiden. Hij stapt daarmee in de voetsporen van Christian Lacroix, die in juli een eenmalige couturecollectie voor het label onthulde. De eerste collectie van Zanini zal in januari reeds op de Parijse coutureweek worden geshowd.
Niet iedereen staat te popelen om met H&M in zee te gaan. Zo probeerde de Zweedse keten accessoire-ontwerper Jerome Dreyfuss te overtuigen samen met Isabel Marant een capsulecollectie te ontwerpen. Een voorstel dat de succesvolle ontwerper, tevens de partner van Marant, resoluut afwees: “Isabel en ik houden werk en privé liever gescheiden. Je zal ons nooit aan een gezamenlijk project zien werken.”
Een samenwerking tussen Rihanna en Topshop lijkt voortaan ook uitgesloten. De zangeres won net een rechtszaak tegen de Britse gigant nadat die ongevraagd T-shirts met haar beeltenis verkocht. Topshop had de rechten op de foto in kwestie verworven, maar de advocaten van de ster wisten toch aan het langste einde te trekken. Rest nu nog de schadevergoeding: die moet nog worden vastgelegd door de rechter, Rihanna eist alvast 1,4 miljoen dollar…
Sinds vorige week vrijdag wordt hardnekkig gefluisterd dat Marc Jacobs binnenkort zijn tienjarig contract als creatief directeur van Louis Vuitton niet zal vernieuwen. Een opvolger voor de ontwerper zou ondertussen zelf zijn gevonden: niemand minder dan voormalig Balenciaga designer Nicolas Ghesquière zou de eer op zich nemen. Een gerucht dat op haar beurt ontstaan is bij het online tijdschrift Women’s Wear Daily, in het verleden al vaak profetisch uit de hoek gekomen.
Kirstie Clements, de vrouw die na haar ontslag bij Vogue Australia het allesvernietigende boek The Vogue Factor over haar voormalige werkgever neerpende, werkt aan een tweede boek. Haar memoires over de 25 jaar bij het magazine groeiden eerder al uit tot een internationale bestseller, al kon Vogue zelf er minder om lachen. Clements onthulde er heel geheimen –zoals modellen die in appelsap gedrenkte watjes eten om niet flauw te vallen- over de modewereld. Het eerste deel van het nieuwe boek Tongue In Chic staat gepland voor 1 november en zoomt eveneens in op de capriolen van mode-insiders, al is er deze keer naar eigen zeggen veel meer fictie bij betrokken.