Wij vestigden onze aandacht op de eindejaarscollecties. “In het vierde jaar krijgen de studenten (nvdr. dit jaar studeerden er negen nieuwe ontwerpers af) de vrijheid om via een zelf gekozen thema of concept hun persoonlijke visie en identiteit als hedendaags ontwerper aan het publiek voor te stellen. Dit resulteert in een uiterst boeiend en divers beeld over welke positie jonge ontwerpers willen innemen, hoe zij denken over een toekomstig modebeeld en wat hen momenteel intrigeert, inspireert of bezighoudt,” zei Jurgi Persoons.
Fabian Bredt beet de spits af. Hij vuurde maar liefst 30 silhouetten op het publiek af, 20 meer dan verwacht. Een spectaculaire opener. Fabian Brendt slaagde erin een samenhangende collectie te creëren dat vanuit commercieel invalshoek zeer aantrekkelijk oogde.
Voor inspiratie hoef je niet ver te zoeken, dacht Nienke Smeulders. In haar collectie verwerkte ze elementen uit de Nederlandse traditionele klederdracht in hedendaagse silhouetten. Een mooie combinatie van prints, eenvoudige snits met hier en daar borduurwerk. Kledingstukken die gemakkelijk gedragen kunnen worden door de oudere generaties die zijn opgegroeid in Nederlandse etnische kostuums en nu lijden aan Alzheimer.
Bram Vervoort gebruikte geen uitgebreid kleurenpalet. Dat zwart en wit nooit vervelen bewees hij met zijn ‘minimal collection methods’ collectie. Zijn afstudeerproject was voor ons de topper van de avond. De combinatie van vloeiende lijnen en laser cutting details waren een streling voor het oog.
De prijs voor meest originele collectie ging naar Nikki Duijst. Haar angst om in de spotlights te staan versus zichzelf bloot te geven op sociale media inspireerde haar om naar buiten te treden met een zeer sterke collectie waarin ze verknipte selfies verwerkte. Een harmonieus geheel met terugkerende prints, interessante coupes en ijzersterke drapeertechnieken.
LEES OOK: Royalcore: Modeacademie van Den Haag