Een website heeft voor iedere stad ter wereld onderzocht welke gerechten het populairst zijn op Instagram. Wat eet men het liefst in alle uithoeken van onze planeet?
Het klassement werd simpelweg opgesteld aan de hand van de geolocatie op Instagram. De website Photoworld selecteerde foto’s van de gerechten die het meest getagd werden per stad, om zo met iedere foto percentages en een rangorde op te maken.
Terwijl sommige steden trouw blijven aan hun eigen specialiteiten, gaan andere voor een ware smaakglobalisering. Het verwondert niet dat dat vooral het geval is in New York, dat op de eerste plaats verschijnt met tags voor bacon, sushi, pizza, Zuid-Amerikaanse empanada, chinese ravioli en Jamaicaanse jerk chicken.
Opmerkelijker is het grote aandeel van het Vietnamese Bahn-mi in Melbourne, waar een belangrijke gemeenschap van Vietnamese immigranten huisvest. Hetzelfde geldt voor de Koreaanse barbecue en de katsu, een Japanse specialiteit, die furore maken in Los Angeles. Macarons zijn dan weer razend populair in Bangkok en Seoul, die samen goed zijn voor 15% van de hashtags, een mooie voorsprong op Parijs (6%).
De burger lijkt dan weer goed ingenesteld in Londen. Hij wordt overal ter wereld graag gegeten, maar behaalt de hoogste score op Instagram in de Britse hoofdstad (4,7%). Churros, Spaanse caloriebommetjes, veroveren Azië, wederom vooral Singapore (4,1%) en Seoul (3,8%). Maar geen reden tot ongerustheid voor de Spanjaarden, want Madrid staat nog steeds op de eerste plaats met 4,5%.
Tenslotte leven we mee met Canada, dat er niet in slaagt zijn befaamde Poutine te exporteren naar andere landen. Dit calorierijke gerecht op basis van frieten, cheddar en bruine saus werd het meeste gedeeld in Montréal (17%), Toronto (9,2%), Vancouver (7,3%), Laval (3,8%) en Ottawa (3,2%). Hetzelfde voor Duitsland met zijn currywurst die amper het buitenland weet te verleiden. Deze lekkernij werd voornamelijk getagd in Berlijn (40%), München (9,4%), Hamburg (6,4%), Frankfurt (5,8%) en Nuremberg (2,3%).
(stagiaire Naomi Ante De Kind via ELLE Belgique)