“Allo, is de Flappers choker nog beschikbaar? Neen? Misschien de My Twin oorbellen dan, tenzij we die uitlenen voor de montée des marches om achttien uur…en controleer ook eens of de Move ring al opnieuw werd binnengebracht!”
Ik lunch met Valérie Messika en haar team in één van de vele strandtenten die Cannes rijk is, maar veel kans om een hap binnen te spelen, krijgen ze niet. Hun telefoons staan roodgloeiend en om de haverklap belt een andere stylist om de beschikbaarheid van juweel X of Y na te vragen. Het filmfestival draait op volle toeren en dat betekent big business!
Stylistenstress
Sterrenstylisten hebben immers de gewoonte om pas enkele dagen of zelfs uren voor een rode loper verschijning de looks van hun beroemde klanten vast te leggen. Ze lopen verschillende modehuizen af, selecteren een resem stukken en beslissen pas op het laatste nippertje wat de winnende creatie wordt. Afhankelijk daarvan bepalen ze ook welk kapsel erbij hoort en, last but not least, welk juweel het plaatje compleet maakt. Steeds meer mode- en juwelenhuizen spelen op die chaotische gewoonte in door ter plaatse hun eigen showrooms uit te baten tijdens de volledige duur van het festival. Op die manier kunnen ze kort op de bal spelen, fittings organiseren en heel snel hun stukken op de rode loper plaatsen.
“Het is van onschatbare waarde wanneer een beroemdheid met jouw ontwerpen wordt gefotografeerd,” legt Valérie uit. “Het mooie aan de rode loper is dat die snel viraal gaat op social media: mensen delen en commenten de looks instant, waardoor je een mooi idee krijgt van wie je bereikt én wat die van je creaties vindt. Het is slechts het tweede jaar op rij dat we op het filmfestival staan, maar het is het meer dan waard. Vorig seizoen waren we informeel aanwezig, deze keer werken we strategischer met een showroom in het Martinez hotel -de plek waar alle sterren en hun stylisten verblijven- en een zeskoppig team om alles in goede banen te leiden. Wat ik ook zo geweldig vind aan het hele gebeuren, is dat het rock ’n roll is: beroemdheden geven een coole draai aan de juwelen. Vorig jaar droeg Kristen Stewart bijvoorbeeld één van onze earcuffs op een grungy kapsel met knalrode oogmake-up en een je m’en fou outfit. Dat vindt ik dus geniaal, die hedendaagse en stoere invulling van diamanten past bij de filosofie achter mijn merk: waarom zou je luxejuwelen bewaren voor enkele heilige momenten die op één hand te tellen zijn? Ik wil coole, casual en ready-to-wear accessoires die ik elke dag kan dragen.”
Rock ‘n roll juwelen
Messika staat dan ook te boek als één van de meest innovatieve juwelenhuizen ter wereld en combineert de aloude kunst van diamantbewerking met verrassend jeugdige ontwerpen. Valérie, zelf dochter van een diamanthandelaar, leerde de kneepjes van het vak onder haar vader en stampte in 2005 haar eigen huis uit de grond: kortweg Messika genoemd. Eén van haar eerste ontwerpen was de Move, een drievoudige armband met al evenveel diamanten op, die meteen opviel omwille van zijn moderne design. Het stuk zou evolueren naar signature piece van het huis en is ondertussen uitgegroeid tot een volledige collectie die ook ringen, oorbellen en zelfs ear cuffs omvat. Dat het een succesverhaal is, is een understatement: elke twintig minuten vliegt er ergens in de wereld een stuk van over de toonbank. Het is dit jaar trouwens tien jaar geleden dat het stuk werd ontworpen en dat wordt gevierd met heel wat samenwerkingen en variaties -onder andere de Move Pei, een moderne lijn die geïnspireerd werd op de stijl van Leoh Ming Pei, de architect die de piramide voor het Louvre ontwierp.
Verder staat het huis ook niet stil: de diamant mag dan wel eeuwenoud zijn, de technieken om het te bewerken zijn nog lang niet uitgeput. In 2008 lanceerde Messika haar tweede lijn, Skinny, die ontwikkeld werd op basis van een speciale nano spring technologie. Het nam trouwens twee jaar in beslag om die te ontwikkelen, maar hij maakt het mogelijk extreem flexibele juwelen te ontwerpen die als een tattoo op de huid rusten. Skinny en Move kregen ondertussen het gezelschap van tal van andere lijnen en sinds 2015 maakt het huis ook Haute Joaillerie collecties -handgemaakte stukken die steeds vaker beroemde halzen, oren en polsen sieren. Beyoncé, Cara Delevingne, Alicia Vikander, Kendall Jenner, Charlize Theron, Kate Winslet, Kristen Stewart, Sienna Miller en Eva Longoria zijn alvast fan. Die laatste zit trouwens achter ons te lunchen -het “place to be gehalte” van onze strandclub ligt bijzonder hoog- en stapte vorig jaar met Messika juwelen naar het altaar.
“Ze contacteerde me enkele weken voor haar huwelijk met de vraag of ik een selectie juwelen naar Mexico kon sturen voor een welbepaalde datum. Voor welke gelegenheid ze die nodig had, vertelde ze er niet bij, maar dat gebeurt wel vaker bij onze beroemde klanten, we stellen ons daar nooit vragen bij. Ik heb een assistente met een schatkistje vol creaties het vliegtuig op gezet en die kreeg bij aanvang te horen dat ze de juwelen voor het huwelijk (!) van de Texaanse ster bij zich had. Dat was even flippen! Enkele dagen later waren de foto’s van het trouwpartijtje breed uitgesmeerd in de pers, inclusief onze ketting om Eva’s hals: dàt is goud waard.”
De aantrekkingskracht van Messika’s blinkende pracht heeft ook dit jaar trouwens haar effect niet gemist, ontdek hier alle sterren die met een ontwerp van Valérie pronkten op het zeventigste filmfestival van Cannes: