Cecilia Bönström, al tien jaar de Zweedse artistiek directrice van het glamrockmerk, zet elk seizoen opnieuw haar stempel van “easy luxury” op de collecties.
Voordat zij aantrad, in de jaren 90, had Zadig & Voltaire daar al de basis voor gelegd. Een sexy, androgyne stijl met – voor het eerst – confectie in python- en luipaardstof en met metaaltinten. Een stijl die tot dan toe alleen in het luxesegment te vinden was. Sindsdien is Cecilia verantwoordelijk voor een beeld van de Parijse vrouw “met een vleugje Zweedse objectiviteit!”
Een instapklare collectie vol referenties
Deze zomer heeft Cecilia zin in vrijheid, vrouwelijkheid en frisheid. Ze liet zich duidelijk inspireren door de rocklegendes die haar dierbaar zijn. Zo zijn eigenwijze invloeden van Iggy Pop, David Bowie, Mick Jagger en Jimmy Hendrix te herkennen, gecombineerd met een beetje tederheid: dieren- en bloemenprints, oversized of nauw aansluitende pasvormen en texturen met subtiele glitters voor het nodige contrast. De guitige onschuld van lingerie wordt gecombineerd met de sexy assertiviteit van leer. Truien van kasjmier en lurex met kinderlijke motieven – aardbeien geïnspireerd op het werk van Urs Fischer – en leren franje worden afgewisseld met maxibloezen met volants voor een romantisch accent dat al die vrouwelijke onstuimigheid verzacht.
Moderne, subtiele samenwerkingsprojecten
Cecilia nodigde ook een bekende tatoeëerster uit, Virginia Elwood uit Brooklyn, om een nieuwe “Zadig-vrouw” te bedenken. Het resultaat van deze samenwerking: een surrealistische wervelwind van toverskeletten, fantasietijgers en piratenschepen, omgeven door bloemmotieven.
Wat de accessoires betreft zijn de o zo herkenbare tassen van het merk opnieuw uitgevonden: in leer of in pythonstijl, in de vorm van een bowling bag of met pofzakken. De schouderriemen zijn ultrakort, extra breed en met metaal beslagen als gitaarbanden: met Cecilia is alles muziek.
De nieuwe collectie gaat verder dan nonchalante elegantie. Ze speelt met de codes van vrouwelijkheid en androgynie, mengt muziek en kunst met mode en schept zo een “romantisch fluwelen” identiteit die rijmt op “onsterfelijke rock”.
Bij ELLE loopt iedereen weg met de collectie. Elke redactrice valt voor een ander aspect: sporty chic, sexy rock, red carpet met een twist, fris en eigenzinnig of street bohemian … We herkennen ons allemaal in dit merk, dat luxe zo heerlijk nonchalant doet overkomen.