Eén van onze jaarlijkse goede beautyvoornemens? Meer in Belgische make-up en verzorgingsproducten investeren. Het aanbod aan merken die absoluut een plaatsje in onze badkamer verdienen nam de afgelopen jaren enkel toe. Deze Belgische beautymerken zijn het ontdekken meer dan waard.
1. BE CREATIVE
Belgisch, betaalbaar en bij de tijd, zo kan je Be Creative Make-Up het best omschrijven. Het in house make-upmerk van ICI Paris XL speelt in op de laatste trends en biedt kwalitatieve make-up en accessoires aan toegankelijke prijzen.
2. CELESTETIC
Celestetic is een Belgisch laboratorium voor professionele cosmeceutische en esthetische oplossingen. Het werd in 2013 opgericht door twee ondernemers met een passie voor technologische en wetenschappelijke innovaties in de medische en esthetische wereld. Er is het cosmeceuticals-gamma met gezichts- en lichaamsverzorging (serums, crèmes, scrubs…) en het gamma voor professionelen die Celestetic-verzorgingen aanbieden op maat van jouw huidbehoeftes.
3. CENT PUR CENT
De Hasseltse make-upartiest Caroline Rigo bracht enkele jaren geleden haar eigen minerale make-uplijn op de markt. 100% natuurlijk, 100% mineraal, 100% zuiver, 100% hypoallergeen en 100% niet getest op dieren. Ondertussen worden de producten van Cent Pur Cent verdeeld in tal van apotheken over heel België en via de webshop. Caroline Rigo ontwikkelde daarnaast het iets jongere I.am.Klean, een even natuurlijk make-upmerk met vrolijke, vaak navulbare verpakkingen.
4. CÎME
Het is intussen al even geleden dat advocates Isabel en Anke hun job opzegden om hun grote droom te realiseren: een eigen huidverzorgingslijn oprichten. Voorwaarden? Op een ethische wijze zo eerlijke en biologisch mogelijk producten ontwikkelen. Hun crèmes worden vooral samengesteld met natuurlijke ingrediënten uit de Himalaya. Isabel en Anke werken samen met Nepalese partnerorganisaties voor de biologische teelt van kruiden, zoals palmarosa, kamille en edelweiss, die in de CÎME producten worden gebruikt.
5. COULEURS DE NOIR
Heb je snel last van allergische reacties of een heel erg gevoelige huid? Dan zijn de make-upproducten van Couleurs de Noir vast iets voor jou. Het merk hanteert namelijk een strenge ‘blacklist’ (vandaar ook de ‘noir’ in de merknaam) van ingrediënten die uit alle formules verbannen worden. Het gamma is compact maar compleet en omvat alle producten die je nodig kan hebben voor een natuurlijke én avondlook. Wij zijn vooral fan van de romige oogpotloden en bronzer brush. De make-up van Couleurs de Noir is verkrijgbaar bij de apotheek en online.
6. DELBÔVE
Beautylabel Delbôve ontwikkelde al de jaren ’60 zijn eerste crèmes met een magische touch. Enkele jaren geleden leek het Belgische merk ten dode opgeschreven, tot trouwe fans, de Brusselse Gina en Sybille d’Ansembourg, hun geliefde crèmes aan een tweede leven hielpen. De crème sorcière is nog steeds hét succesnummers van het merk die je net als het volledige gamma kan ontdekken bij onder meer Senteurs D’Ailleurs in Brussel.
7. GANO CARE
CBD heeft de weg gevonden naar ons land, want sinds 2018 gebruikt het Antwerpse Ganō Care hennep uit Zwitserland als basis voor haar producten. Het merk biedt een combinatie van huidverzorging, oliën en supplementen op basis van de helende krachten van cannabinoïden CBD, CBG en CBN. De 100% natuurlijke skincare met Cannabis Sativa L. extracties hydrateren, beschermen en kalmeren de huid. Tegelijk heeft CBD ook de eigenschap om irritaties en ontstekingen te bestrijden. Ganō Care gelooft in balans: een innerlijk evenwicht en de juiste skincare zorgen voor een stralende huid, het hele jaar door.
8. IOAN
Een van de nieuwkomers in de Belgische beautywereld is IOAN, het geesteskind van Jani Kazaltzis en Jens Fissers. Alle IOAN-producten zijn bedoeld om je een instant glow te geven. Niet enkel een quick fix, maar ook langdurige huidondersteuning. Bovendien zijn alle IOAN-producten gebaseerd op een streng onderzoeks- en ontwikkelingsproces. De zelfbruinende drops, het serum en het peelingmasker zijn bedoeld voor alle huidtypes en leeftijden. Zelfs de meest gevoelige huid kan dankzij een zorgvuldige selectie effectieve ingrediënten genieten van een langdurige en instant gouden gloed.
9. LIKAMI
Likami (wat ‘lichaam’ betekent in het IJslands) werd gelanceerd in 2017 en biedt een compleet assortiment cosmetische producten voor het gezicht en het lichaam met als doel de huid te verwennen met hoogwaardige botanische ingrediënten. IJsland en de andere Scandinavische landen zijn de belangrijkste inspiratiebronnen voor het merk, dat er een erezaak van maakt om producten te ontwikkelen met minimalistische formules die respect voor de pH-waarde van de huid en optimale hydratatie garanderen.
https://likami.com/nl/likami
10. MAISON EOLE
Achter Maison Éole staat Anne-Sophie Charle, de vrouw die zich ook ontfermt over de familiewijngaard Chant d’Éole in Henegouwen. Ze liet zich inspireren door de wijnstokken voor een ‘Natural certified’ en veganistische cosmeticalijn voor gezichtt en lichaam. Want wat blijkt? De betaglucanen en aminozuren in wijnstokscheuten hebben een sterke voedende werking op de huid (betaglucaan hydrateert tot 20% meer dan hyaluronzuur). Samen met polyfenolen en druivenpitolie krijg je een rijk gamma dat inwerkt op huidveroudering en hydratatie.
11. MAIWE
MAIWE is een Belgisch beautymerk dat schone en natuurlijke huidverzorging biedt, samengesteld met botanische ingrediënten uit het zuiden van Chili. Steringrediënt is rozenbottel, geoogst van wilde rozen uit het zuidelijke Andesgebergte. Oprichtster en bio-ingenieur Maayke Ruyffelaere ontwikkelt de producten intern volgens de normen van natuurlijke huidverzorging, met essentiële, onbewerkte ingrediënten en innovatieve plantaardige werkstoffen. MAIWE gelooft in een minimalistische huidverzorgingsroutine die de gevoelige huid beschermt en voedt. Zo bevat het Rozenbottelolie Serum vitamines en antioxidanten voor een stralende, gehydrateerde huid.
12. MAKESENZ
MakeSenz is een eco-bewust huidverzorgingsmerk dat de huid beschermt en de gezondheid en het milieu respecteert. Sophie Trenteseaux, de vrouw van het concept, ontwikkelde producten met minstens 98% natuurlijke ingrediënten om de doeltreffendheid van schoonheidsrituelen te verbeteren zonder het je routine ingewikkelder te maken. De reeks producten kan worden aangevuld met essentiële oliën om specifieke huidproblemen aan te pakken. Alles wordt lokaal in België geproduceerd, is veganistisch gecertificeerd en draagt het ‘slow cosmetics’-label.
13. MORO
Onder de noemer ‘waarom heeft niemand hier eerder aan gedacht?’: het Belgische beautylabel MORO hanteert een radicaal andere aanpak voor de verpakkingen van zeep en bodywash. Dankzij composteerbare poederzakjes en navulbare flessen kan je dezelfde verpakking eeuwig aanvullen. Oprichters Yasmine en Lorenz wil met hun premium verzorgingsproducten wegwerpplastic en onnodig transport van water vermijden. Hoe het werkt? Met behulp van kraantjeswater tover je de poederzakjes thuis om in vloeibare zeep. Simpel, maar geniaal!
14. MYLÈNE
Het in Heist-op-den-Berg opgerichte Mylène is vooral bekend van de befaamde home parties die ook vandaag nog zeer in trek zijn. Het Belgische label heeft een bijzonder uitgebreid assortiment, van skincare, lichaamsverzorging tot make-up. Alle producten kunnen tegenwoordig ook online besteld worden.
15. NANNIC
In België is Nannic een nobele onbekende maar in het buitenland mochten de producten al verschillende prijzen in ontvangst nemen. Naast oplossingen om verschillende huidproblemen aan te pakken, ontwikkelde Nannic ook enkele hightech gelaatsbehandelingen die in geselecteerde salons aangeboden worden. Ons favoriete product is de getinte lippenbalsem die een kleurtje geeft én verzorgt.
16. PRONAILS
Geen nagellak dat meer up-to-date en compleet is dan het Belgische ProNails. Creatief directeur Michaël Van de Put vertaalt de grootste catwalktrends naar lakbare kleurtjes en blijft verrassen met speelse nagelstickers en nail art. In de ProNails salons kan je terecht voor professionele manicures en pedicures, terwijl je met de PN Selfcare-collectie thuis zelf aan de slag kan.
17. RAINPHARMA
Het Belgische RainPharma bracht aanvankelijk enkel voedingssupplementen en shakes op de markt, later volgden natuurlijk verzorgingsproducten voor gezicht en lichaam, waaronder heerlijk geurende douche-olies en zonnecrèmes.
18. RAY
De Gentse apotheker Hilde Nys wil met Ray verzorgingsproducten voor het gezicht en lichaam bieden van de hoogste kwaliteit. Hilde zorgt ervoor dat alle Ray producten enkel actieve en functionele ingrediënten bevatten die goed zijn voor je gezondheid, je huid en onze planeet. Nog steeds ontwikkelen ze alle Ray producten eigenhandig in Gent. In de collectie vind je onder meer shampoo en conditioner met kokosnoot en jojoba-olie, maar ook verzorging voor baby’s en bescherming tegen de zon.
19. LE RUB
LE RUB, opgericht door broer en zus Kim en Raf Maes, is een Belgisch beautymerk dat de suncarewereld vernieuwt met een ‘all year long’ aanpak. Hun producten combineren de bescherming van minerale zonnecrème met de lichte texturen en geuren van luxe cosmetica, geïnspireerd door de liefde voor het zonnige, mediterrane leven. Met Kim’s expertise in schoonheid en Raf’s achtergrond in branding en ontwerp, belichaamt LE RUB een fusie van mode, beauty en een bewuste levensstijl, aangedreven door een passie voor ‘The Good Life’.
https://lerub.com/
20. SELF
In een vorig leven was Isabelle Ulenaers een succesvol klinisch psychologe, tegenwoordig staat ze aan het hoofd van haar eigen huidverzorgingslabel. Een opmerkelijke carrièreswitch die tot stand kwam nadat Isabelle tevergeefs op zoek ging naar natuurlijke producten om de atopische huid van haar dochtertje naar behoren te behandelen. De zoveelste teleurstelling in zogeheten natuurlijke producten met holle beloftes, wakkerde het sluimerend ondernemingsvuur helemaal aan. Het plan: zelf een 100% natuurlijke verzorgingslijn creëren. De producten van Self – een verwijzing naar hoe je steeds trouw aan je ware zelf moet blijven – bevatten kokosolie, macadamia, arganolie en sheaboter. Alle crèmes, body butters en lotions zitten bovendien in recycleerbare verpakkingen.
21. XANTHO
Xantho, een Belgisch merk, heeft met Xanthohumol, een krachtige antioxidant die zes keer sterker is dan Resveratrol, de cosmetica-industrie veroverd. De gepatenteerde formule van Xantho biedt cosmeceuticals die de hydratatie met 36% verbeteren en de rimpeldiepte met 15% verminderen volgens klinische studies. Daarnaast remt Xanthohumol de afbraak van collageen en elastine, vermindert pigmentvlekken en heeft het een anti-inflammatoire werking. De all-in-one producten zijn vegan, vrij van schadelijke stoffen en hebben een minimale ecologische voetafdruk. Opgericht door Bruno Keeris en Hein Mahieu, baseert Xantho zich op wetenschappelijke innovatie, transparantie en duurzaamheid.
22. Yui Skin
Yui Skin, opgericht door Belgische chemist Elly Van der Heyden, introduceert een unieke poedergezichtsreiniger die diepe reiniging biedt en je huid een ongekende zachtheid en hydratatie geeft. Dit product combineert duurzaamheid met luxe, waardoor je huidverzorgingsroutine een milieubewuste transformatie ondergaat.