ELLE België trok naar Londen voor een exclusief interview met Victoria Beckham, ontwerpster, zakenvrouw maar voor ons vooral Spice Girl.
Victoria Beckham lanceert haar tweede make-uplijn in samenwerking met Estée Lauder. “Ik maak producten die je nergens anders ziet. Make-up krijgt bij mij een modieuze toets.”
Wat was voor jou het moeilijkste bij het ontwikkelen van deze lijn?
“Ik ben heel creatief maar moet tegelijkertijd ook commercieel denken. Wat willen vrouwen, wat zal verkopen? Hoe bouw je in deze sector een succesvolle business uit? Aan zulke zaken heb ik leren denken tijdens het ontwikkelen van deze collecties.”
Net als je eerste lijn is deze collectie geïnspireerd door je favoriete steden. Waarom voegde je Miami toe aan het rijtje?
“Enerzijds hebben we de bestaande city looks van Londen, Parijs, New York en Los Angeles verder uitgebouwd. Sommige producten uit die cllecties kregen een herinterpretatie, andere zijn compleet nieuw. Na een vakantie in Miami kwam ik op het idee om ook rond die stad een look te ontwikkelen. De Latijns-Amerikaanse muziek, de zwoele sfeer, het warme en vochtige klimaat en de kleurrijke architectuur in art-decostijl gaven me tonnen inspiratie. De blauwe oogschaduw uit het palet lijkt misschien nogal intimiderend maar is eigenlijk heel draagbaar. Toen ik een tijdje geleden mijn OBE (The Most Excellent Order of the British Empire, red.) in ontvangst mocht nemen, werkte ik mijn zwarte oogmake-up af met een vleugje blauw. Subtiel maar mooi en het paste perfect bij mijn outfit. Ik wil make-up een modieuze toets geven, voor mij gaan die twee immers hand in hand.”
Welke kleuren vormden een uitdaging?
“Het was even zoeken om een flatterend bordeauxrood voor op de ogen te formuleren maar uiteindelijk vormt net die kleur de rode draad doorheen de London-look. Ook grijs was een uitdaging. Grijze oogschaduw doet soms nogal oubollig aan maar het is de ‘keycolor’ in de beautylook van mijn meest recente defilé in New York”.
Kan je iets meer vertellen over de signature producten in de collectie?
“Dat zijn vier onmisbare producten die iedere vrouw zou moeten hebben. ‘Morning Aura’ – een hydraterende dagcrème die je ook als highlighter kan gebruiken – was dé bestseller uit de eerste collectie en kon dus niet ontbreken. Daarnaast is de mascara echt fenomenaal. De formule is rijk en voedend en dankzij het lange, dunne borsteltje kan je het product makkelijk horizontaal en verticaal aanbrengen. De ‘Aura Gloss’ gebruik je op lippen, wangen en neusbrug. Het product versmelt mooi in de huid, plakt niet en zit bovendien in een leuk honingpotje. Tot slot is er het ‘Skin Perfecting Powder’, een licht en luchtig poeder dat poriën vervaagt, makkelijk in verschillende laagjes kan worden aangebracht én dat er ook nog eens goed uitziet als je gefotografeerd wordt. Ik was zelf al lang op zoek naar dit product en het duurde een tijdje om de juiste formule te vinden. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit het ‘hero product’ van de collectie is.
Niet alle vrouwen moeten elke dag de flitsen van fotografen trotseren, toch?
“Klopt, maar tegenwoordig lijkt het alsof iedereen altijd ‘camera ready’ moet zijn. Er worden constant selfies gemaakt, dat is voor mij niet anders dan voor anderen. Ik ben zo vaak onverwacht gefotografeerd op luchthavens…Ik heb er veel van opgestoken en al die kennis werd in deze collectie verwerkt. Als je de verkeerde nude lippenstift draagt, lijkt het op foto alsof je helemaal geen lippen hebt. Niet meteen flatterend. Onze nieuwe nude lippenstift is mat en een tikkeltje warmer dan de vorige. Het bijhorende lippenpotlood is het beste dat ik ooit gebruikte, eerlijk.”
Zijn er nog make-uplessen die je gaandeweg leerde?
“Een lichte kleur op mijn waterlijn aanbrengen. Dat deed ik vroeger nooit maar heel wat make-upartiesten gaven me de tip. Nadien zag ik op televisie hoe het mijn ogen opende. Ook dat inzicht zit in mijn collectie. Al mijn oogpotloden zijn dubbelzijdig, met een donkere tint aan het ene uiteinde en een vanillekleur om het oog te openen aan het andere.”
Hecht je veel belang aan de verpakkingen van je producten?
“Zeker, daar is veel tijd en moeite ingekropen. Alles ziet er dan ook gesofisticeerd uit, tot het scherpertje van de oogpotloden toe. Ik wil dat mijn klanten zich goed voelen wanneer ze een lippenstift of poeder uit hun handtas halen.”
Hoe kijk je terug op eventuele beautyblunders?
“Ik denk meestal: ‘ach, het zag er toen goed uit’ of ‘die beslissingen – of het nu slechte make-up, kapsels of modemissers zijn – hebben me gevormd tot wie ik nu ben’ Ik zit er echt niet mee in.”
Wat is jouw vroegste beautyherinnering?
“Vroeger bracht mijn moeder een beetje lippenstift aan op mijn wangen wanneer ik er bleek uitzag. Daarom wou ik absoluut een blush met crèmestructuur in de collectie.”
Welk product zou je niet kunnen missen?
“De nieuwe lipliner. En ‘Morning Aura’. En het ‘Skin Perfecting Powder’.
1. ‘Morning Aura, 84,80 euro
2. Eye Kajal Duo met slijper, 32,60
3. ‘Skin Perfecting Powder’, 76,40 euro
4. Eye Matte Duo, 53,10 euro
5. ‘Aura Gloss’, 40,10 euro
Nu verkrijgbaar bij Parfuma in Antwerpen en via esteelauder.be