Rekruteringsbureau Hays polste naar hoe goed Belgen kunnen omgaan met time management. Een derde van de respondenten geeft aan slecht te zijn in time management en twee derde van hen krijgt ook geen begeleiding. Nochtans heeft time management volgens het rekruteringsbureau tal van voordelen. Krijg jij je werk soms moeilijk gedaan? Lees dan hier de eenvoudig te gebruiken tips van Hays om het meest uit je werkdag te halen.

“Time management draait om het maken van de juiste keuzes en dat zo efficiënt mogelijk. Het is key om je te concentreren op wat op dat specifiek moment het belangrijkste voor je is. Om te weten wat het belangrijkste is om te doen, heb je een overzicht nodig over wat je kunt verwezenlijken. Daarnaast werk je pas geconcentreerd als je niet afgeleid wordt door alles wat aandacht vraagt, zoals e-mails, taken die je nog moet doen en ideeën die je hebt”, vertelt Ilze Pastyn, Internal Trainer bij Hays België. Dit zijn de tips van het rekruteringsbureau Hays om je tijd zo goed mogelijk te managen:

1. Wees de baas van je tijd

Het is niet omdat je een e-mail, sms of what’s app ontvangt, dat je ook meteen moet reageren. Je kan bijvoorbeeld ‘communicatievrije tijden’ inlassen waarbij je je mailbox en social media negeert zodat je je taken rond krijgt. Stel een timer in zodat je tegen de klok werkt en geef jezelf een deadline om een belangrijke taak te voltooien. Om te voorkomen dat collega’s je onderbreken, kan je een hoofdtelefoon of oortjes gebruiken. Wanneer je taak is afgerond, stel je je weer open voor je collega’s. Op die manier weten de mensen om je heen wanneer je niet gestoord wilt worden.