Een blondine en een brunette, de een Franstalig en de andere Vlaams. Toch hebben Tineke Bracke (30) en Charlotte Walckiers (31) meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Ze delen een apart gevoel voor humor, zijn niet vies van een gin-tonic en vormen het duo achter het Belgische cosmeticamerk Close Brussels. ELLE zocht hen in het hoofdkantoor van Planet Parfum op voor een blik achter de schermen en een deugddoende skin tonic.

belgian beauty close brussels

Tineke Bracke

‘I’ll have another skin tonic’ is niet wat je me op vrijdagavond in het oor van een barman hoort brullen, wel is het de naam van een toner uit het gamma van Close Brussels. Het in-house merk van Planet Parfum kreeg vorig jaar een complete make-over en heeft nu naast make-uppenselen en oogschaduwpaletten nu ook huidverzorgingsproducten en nagellak in het gamma zitten. En als het van Tineke Bracke (30) en Charlotte Walckiers (31) afhangt, het dynamische duo verantwoordelijk voor de wedergeboorte van het merk, brengt de toekomst nog meer kwalitatieve, slim geformuleerde en betaalbare beauty. De plannen zijn ambitieus maar haast om van Close Brussels een internationaal merk te maken, is er niet. “Natuurlijk willen we groeien, maar we willen alles stap voor stap doen. Het moet organisch gebeuren. Charlotte en ik zijn enorm veeleisende mensen, het is dus niet verwonderlijk dat dit proces wat tijd in beslag neemt”, zegt Tineke terwijl ze druk in de weer is met het selecteren van kleuren van een nieuw oogschaduwpalette. Voor ze bij Planet Parfum aan de slag ging, werkte ze als productontwikkelaar voor een grote Belgische chocolatier. “Daar was ik verder ook verantwoordelijk voor de storytelling en packaging. Het lijken heel uiteenlopende werelden maar ergens ligt mijn job hier in het verlengde van wat ik toen deed.” Ook Charlotte heeft een verleden in de wereld van de chocolade. “Voor een passage op de marketingafdeling van Dior en L’Oréal, werkte ik voor Pierre Marcolini. In 2016 ging ik aan de slag bij Planet Parfum en zette ik samen met Tineke de schouders onder Close.”

Charlotte Walckiers

Gezichtsmaskers voor baby’s

Een samenwerking die van in het begin vlot verliep. “We zijn complementair: Charlotte is sterk in de communicatie en het commerciële aspect, ik ben vooral creatief en goed in het oppikken van trends. We zijn complementair en delen een rijk gevoel voor humor. Het werkt echt heel goed.” Behalve wanneer een zware jetlag of vermoeidheid roet in het eten gooit want een make-upmerk runnen, betekent ook veel reizen. “Het is belangrijk om te weten wat er wereldwijd in de beautysector gebeurt’, zegt Tineke. “Dat inspireert ons ook bij het ontwikkelen van onze collecties. We brachten onlangs een bezoek aan een grote beurs in Hongkong waar heel wat Aziatische merken hun nieuwigheden voorstelden. De merken zitten op gebied van skincare vaak enorm voor op de Europese markt en zijn een bron van inspiratie. Tijdens onze trip kon een bezoek aan Seoul, toch wel de beauty capital of the world’ natuurlijk niet ontbreken. Wist je trouwens dat daar meer cosmeticawinkels dan kledingwinkels zijn?” Op die buitenlandse trip leren de twee trouwens ook welke trends ze niet mee naar huis moeten brengen. “Niet alles wat we daar ontdekken, is geschikt voor de Belgische markt”, aldus Charlotte. “Zoals gezichtsmaskers voor baby’s, kan je het geloven? Dat is een marksegment dat we met Close zeker niet zullen aanboren”. Ook producten die pijn doen, zullen in de toekomst niet in het gamma van Close opduiken. “Het is moeilijk te geloven maar producten die pijn doen worden daar als efficiënt gezien. Er staat zelf op de verpakking van maskers: ‘dit product doet pijn!’. De winkelbeleving en uitstekende service is wél iets wat we mee naar huis willen brengen.”

Samen op café

Je hoeft maar een paar producten van Close in handen krijgen om te begrijpen dat humor een groot deel van het DNA uitmaakt. Zo heet een witte nagellak ‘Jane Snow’ en verwijder je oogmake-up met ‘Shake it & get naked’. De inhoud van de producten mag dan wel bloedserieus zijn maar de buitenkant heeft een groot tongue-in-cheek gehalte. “Met de grappige namen willen we vrouwen al vanaf ’s ochtends in de badkamer een goed gevoel geven”, zegt Charlotte. Marketing en communicatie mag dan haar dada zijn, de namen van de producten, bedenken ze samen. Op café. Het liefst na een paar gin-tonics. “Dat zijn onze leukste momenten”, zegt Tineke. “Maar makkelijk is het zeker niet. De namen moeten iets vertellen over het product, een kwinkslag hebben en door de twee landstalen begrepen worden. Zelf ben ik nog altijd tevreden over de ontschminkingsmelk ‘Silky Milky Superstar’ en de gezichtsscrub ‘Abricot, Mon Héros’”, zegt Tineke. “Micelle My Belle, een verwijzing naar het nummer van The Beatles” was ook een toffe”, vult Charlotte aan. “We werken graag met verwijzingen naar de populaire cultuur maar moeten opletten dat het niet te ingewikkeld wordt. Zelf vond ik de nagellak remover ‘Sayonara Express’ clever gevonden, maar na een rondvraag in onze omgeving bleek dat niet iedereen het begreep”. (lacht)

Soms zijn de namen complex maar de formules van de producten zijn het altijd. “We nemen onze tijd om de samenstellingen te maken want we willen dé beste verzorging met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten aan een interessante prijs aanbieden”, zegt Charlotte. “Daar kan best wat tijd in kruipen”, zegt Tineke. “Shake it & get naked, een bifase make-upremover, was een grote uitdaging. Een oogproduct moet efficiënt maar ook zacht zijn. Er moet voldoende oliefase zijn maar zeker niet te veel. Van dat product zijn zeker negen verschillende versies gemaakt. Voor de rest heeft het me een jaar gekost om alle producten op punt te krijgen.”

Brussels Airport

Op het bureau van Tineke en Charlotte liggen grote paletten met tientallen verschillende losse oogschaduwkleurtjes. Diegenen die de strenge selectie van Tineke overleven, zullen eindigen in een palette dat later in de winkel zal liggen. “Ik vind de kleurenselectie van Close enorm geslaagd. De tinten van onze paletten sluiten aan bij de wens van de Belgische vrouw. Die kiest over het algemeen voor rustige tinten, maar dat betekent zeker niet dat er geen ruimte is voor felle kleurtjes”. Wat de Belgische vrouw nu precies wilt en nodig heeft, is altijd top of mind. “Alles moet praktisch zijn voor haar. We kiezen daarom voor lichte tubes en verpakkingen van 100 ml zodat ze meekunnen op reis.” Wie op het punt staat een lange vliegtuigreis te maken, kan binnenkort nog last minute een Close productje shoppen. Het is de bedoeling om binnenkort onze travel proof producten te kunnen verkopen in de International Duty Free winkels van Brussels Airport.”

Toekomstmuziek

De toekomst van Close is ambitieus. Zo hopen Tineke en Charlotte dit jaar een eigen winkel te openen. Eentje waar je ook paarse oogschaduw zal vinden want – extra! extra! – die kleur is volgens de beauty expertes het nieuwe zwart. “Ook nail art is nog niet voorbij”, verzekert Tineke. “In onze nieuwe collecties zitten ook verschillende accessoires om de nagels te verzorgen en onderhouden. Nog iets wat we oppikten tijdens onze reis in Korea.” Ook op de agenda: de fun-factor van het merk, ook in de winkels, nog verhogen. Misschien door een samenwerking met een Belgisch modelabel? “Daar staan we zeker voor open. Het zou leuk zijn om een Belgische jonge designer een make-uptasje te laten ontwerpen. Iemand die net als wij in de start-up fase zitten,” zegt Tineke. Op zoek naar een beroemde ambassadeur is het duo niet. “Alhoewel, we hebben wel een pakketje naar burgemeester Philippe Close gestuurd”. (lacht)